Mars Finland Oy

Mars vähensi kasvihuonekaasupäästöjään ennätysmäärän vuonna 2023

Marsin 2023 Sustainable in a Generation -raportti kertoo, että yhtiö on viime vuonna vähentänyt kasvihuonekaasupäästöjään ennätykselliset 8 prosenttia, mikä kaksinkertaistaa yhtiön kokonaispäästövähennykset koko arvoketjussa 16 prosenttiin vuoden 2015 lähtötasosta. Kyseessä on Marsin suurin yksittäisen vuoden aikana saavutettu päästövähennys. Samalla ajanjaksolla liiketoiminta on kasvanut yli 60 prosenttia ja saavuttanut yli 50 miljardin dollarin vuosimyynnin.

Eläinlääkäri ja koira

Mars-yhtiö on julkaissut 2023 Sustainable in a Generation -raportin, joka kertoo edistymisestä kohti yhtiön tavoitetta saavuttaa 50 %:n päästövähennykset vuoteen 2030 mennessä sekä nettonollapäästöt vuoteen 2050 mennessä. Vuonna 2023 yhtiö saavutti ennätyksellisen 8 %:n päästövähennyksen koko arvoketjussa. Yhtiön kasvihuonekaasupäästöt ovat vähentyneet yhteensä 16 % vuoden 2015 lähtötasosta, ja absoluuttiset 5,7 miljoonan tonnin päästövähennykset kattavat Marsin arvoketjun Scope 1, 2 ja 3 -päästöluokat. Määrä vastaa 1,3 miljoonan bensiinikäyttöisen auton vuodessa tuottamia kasvihuonekaasupäästöjä [1]. Samalla ajanjaksolla liiketoiminta on kasvanut yli 60 %, ja yhtiö on saavuttanut yli 50 miljardin dollarin vuosimyynnin.

Mars julkaisi vuonna 2023 Net Zero -tiekartan, jossa yhtiö sitoutui investoimaan yli miljardi dollaria ilmastotoimiin seuraavan kolmen vuoden aikana – ja jatkamaan taloudellisten resurssien sitomista siihen asti, että nettonollapäästöt on saavutettu.

Marsin pääjohtaja Poul Weihrauch kertoo: "Viime vuonna julkaisimme Net Zero -tiekartan, jossa lupasimme vauhdittaa päästövähennyksiämme. Tämän vuoden tulos osoittaa, että olemme onnistuneet strategiamme mukaisesti yhdistämään liiketoiminnan kasvattamisen ja päästöjen vähentämisen. Edessä on vielä pitkä matka, mutta jatkamme työtä ja tutkimusta osoittaaksemme, että liiketoiminta voi olla samaan aikaan sekä tuottavaa että vastuullista.

Lähes 60 prosenttia yhtiön arvoketjun päästöjalanjäljestä on peräisin maataloudesta. Tämän vuoksi Mars edistää uusia ilmastoälykkään maatalouden aloitteita vauhdittaakseen päästövähennyksiä. Aloitteiden tavoitteena on parantaa maaperän terveyttä ja maatilojen kestävyyttä, sekä tarjota viljelijöille taloudellista tukea ja koulutusta uudistavan maatalouden käytäntöjen käyttöönottoon.

Mars North Europen Corporate Affairs Director Katrine Grytter kertoo: "Viimeisimmät päästövähennyksemme osoittavat, että olemme aikataulussa kohti 50 prosentin päästövähennyksien saavuttamista vuoteen 2030 mennessä. Olemme ylpeitä edistyksestä, mutta samaan aikaan tiedämme, että on vielä paljon tehtävää. On ratkaisevan tärkeää vahvistaa ohjelmiamme maanviljelijöiden kanssa, jotta voimme tukea siirtymää kohti ilmastoälykästä ja uudistavaa maataloutta.’’

Mars on investoinut viimeisimpänä muun muassa seuraaviin ilmastoälykkään maatalouden aloitteisiin:

• Viljelijäkeskeisen ohjelman perustaminen kumppaneiden kanssa. Ohjelman tavoitteena on tukea 1 900 viljelijää neljässä Yhdysvaltain osavaltiossa ja Puolassa ottamaan käyttöön ilmastoälykkään maatalouden menetelmiä ja keskittyä viljelykasveihin, kuten maissiin, soijaan ja vehnään yli 1,2 miljoonalla hehtaarilla viljelymaata.
  • Marsin lemmikkiruokabrändi Royal Caninin ja Soil Capitalin välisen kumppanuuden laajentaminen. Mars tukee taloudellisesti lähes 250:tä viljelijää Ranskassa ja Belgiassa, ja tähän mennessä kumppanuus on tukenut viljelijöitä yhteensä 300 000 hehtaarin viljelyalalla.
  • Next Generation Soil -ohjelman tuen jatkaminen Meksikossa ja Brasiliassa yhteistyössä CIMMYTin (Meksiko) ja Producing Rightin (Brasilia) kanssa. Ohjelman avulla on tuettu sataa maissiviljelijää, ja tarjottu välineitä sekä tietoa tuottavuuden lisäämisestä, resurssien käytön optimoinnista sekä ilmastonmuutoksen seurauksiin, kuten veden niukkuuteen ja satojen pienenemiseen, varautumisesta.
  • Moo'ving Dairy Forward, hiljattain julkistettu kestävää maidontuotantoa koskeva suunnitelma. Ohjelmassa Mars sitoutuu 47 miljoonan dollarin investointiin seuraavan kolmen vuoden aikana osana yhtiön uutta ilmastotietoista lähestymistapaa maitotuotteiden hankintaan. Suunnitelman tavoitteena on vähentää maitotuotteiden hiilijalanjälkeä yhteistyössä Fonterran, Land O'Lakesin, Interfoodin ja FrieslandCampinan kanssa.

Sustainable in a Generation -raportti

Tutustu Mars 2023 Sustainable in a Generation -raporttiin osoitteessa www.mars.com/sustainability-plan/sustainability-report-progress ja lue lisää siitä, miten Mars edistää ilmastotoimia. Raportissa on myös lisätietoa siitä, miten Mars on auttanut lähes 750 000 ihmistä Supplier Advance- ja Supplier Origin -ohjelmien kautta vuodesta 2017, ja miten Mars Food & Nutrition toimitti 3,1 miljardia terveellistä ateriaa vuonna 2023.

Tutustu Sustainable in a Generation -raportin osioon "About This Report", jossa on tärkeää tietoa raportin tekemistä lausunnoista ja tiedoista.

Lähde:

[1] US EPA GHG Equivalencies Calculator,https://www.epa.gov/energy/greenhouse-gas-equivalencies-calculato.

Tietoa Marsista

Marsin toimintaa ohjaa usko siihen, että maailma, jonka haluamme huomenna alkaa siitä, miten teemme liiketoimintaa tänään. Yli 50 miljardin dollarin arvoisena perheyrityksenä monipuolinen ja laajeneva valikoima johtavia lemmikkieläinten hoitotuotteita ja eläinlääkäripalveluja tukee lemmikkejä kaikkialla maailmassa, ja laadukkaat välipala- ja ruokatuotteemme ilahduttavat miljoonia ihmisiä joka päivä. Olemme lukuisten maailman rakastetuimpien tuotemerkkien takana, kuten ROYAL CANIN®, PEDIGREE®, WHISKAS®, CESAR®, DOVE®, EXTRA®, M&M's®, SNICKERS® ja BEN'S ORIGINAL™. Kansainvälinen lemmieläinsairaaloiden verkostomme, mukaan lukien BANFIELD™, BLUEPEARL™, VCA™ ja ANICURA™, kattavat ennaltaehkäisevän, yleis-, erikois- ja päivystyslääkintähoidon, ja maailmanlaajuinen eläinlääketieteellisen diagnostiikan liiketoimintamme ANTECH® tekee läpimurtoja lemmikkieläinten diagnostiikassa. Marsin viisi periaatetta – laatu, vastuullisuus, molemminpuolisuus, tehokkuus ja vapaus – innoittavat 150 000 työntekijäämme toimimaan joka päivä paremman maailman luomiseksi ihmisille, lemmikeille ja planeetalle.

Lisätietoja Marsista löytyy osoitteesta www.mars.com. Liity mukaamme FacebookissaInstagramissaLinkedInissä ja YouTubessa.

Mars logo

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Mars Finland Oy

Tutkimus: Koiriin suhtaudutaan työpaikoilla myönteisesti – silti lähes joka viides työpaikka ei salli lemmikkejä20.6.2024 08:05:00 EEST | Tiedote

Bring your Pet to Work -päivää vietetään vuosittain 21. kesäkuuta. Mars Finlandin kyselytutkimuksessa selvitettiin koiranomistajien sekä muiden työntekijöiden kokemuksia koirista työpaikalla. Lemmikit nähdään työhyvinvointia tukevana tekijänä, mutta vain noin joka kymmenes (11 %) koiranomistaja ottaa koiransa säännöllisesti mukaan töihin.

Tutkimus: Yli kolmannes kaupungeissa asuvista koiranomistajista toivoisi laajempia mahdollisuuksia ottaa koira mukaan kauppoihin ja ravintoloihin3.6.2024 07:53:59 EEST | Tiedote

Vaikka koirien tuoma ilo ja yhteiskunnalliset hyödyt tunnistetaan sekä lemmikinomistajien että muiden kaupunkilaisten keskuudessa, suomalaisten kaupunkien koiraystävällisyydessä on vielä kehitettävää. Tuoreen tutkimuksen mukaan koiranomistajat kokevat haasteita muun muassa sopivien ulkoilualueiden sekä koiramyönteisten palveluiden löytämisessä. Vastuullista koiranomistajuutta pidetään edellytyksenä lemmikkiystävällisille kaupungeille.

Mars julkaisee Net Zero -tiekartan – tavoitteena vähentää päästöjä 50 % koko arvoketjussa vuoteen 2030 mennessä26.9.2023 12:03:10 EEST | Tiedote

Mars on julkaissut kaikille avoimen Net Zero -tiekartan, jonka tavoitteena on nettonollapäästöjen saavuttaminen. Tiekartta sisältää tavoitteen vähentää päästöjä 50 % koko arvoketjussa vuoteen 2030 mennessä. Kyseinen tavoite on myös Marsin Shareholder Objective. Mars investoi yli miljardi dollaria seuraavan kolmen vuoden aikana ilmastotoimiin – maatiloilta ruokapöytiin ja lemmikkien ruokakuppeihin, toimitusketjuista kauppoihin ja kodeista eläinlääkäriklinikoille.