SDP:n puoluehallitus: Suomen on tunnustettava Palestiinan valtio ja edistettävä rauhaa Lähi-idässä

SDP:n ajankohtaiskannanotto Lähi-idän tilanteeseen 23.8.2024

Suomen on toimittava Lähi-idässä rauhan puolesta ja vaarallisen kostonkierteen katkaisemiseksi. Suomen tulee tukea demokraattisen palestiinalaishallinnon sisäistä hyväksyttävyyttä ja sen voimavarojen kasvattamista kahden valtion mallin toteutumiseksi. SDP vaatii, että Suomi ryhtyy toimeen Palestiinan valtion tunnustamiseksi.

Sota Gazan alueella on saatava loppumaan. Osapuolten välille tarvitaan välittömästi aselepo, jotta silmitön tappaminen ja erityisesti siviileihin kohdistuva väkivalta loppuu. Suomen ja koko kansainvälisen yhteisön on tuettava tulitaukoneuvotteluissa välittäjinä toimineiden valtioiden (Yhdysvaltojen, Egyptin ja Qatarin) työtä, jotta aselepo saadaan aikaan mahdollisimman nopeasti ja panttivangit vapautettua. SDP vaatii, että humanitäärisen avun perille pääsy Gazan alueelle varmistetaan välittömästi, jotta ahdingossa elävät siviilit saavat tarvitsemansa avun. Terrorismi on yksiselitteisesti tuomittava.

Konflikti uhkaa laajentua alueelliseksi, mikäli Israelin ja Iranin välinen eskalaatiokierre pahenee. Iranin tukemana äärijärjestö Hizbollah on lisännyt iskuja Libanonissa samoin kuin huthikapinalliset Jemenissä, ja Iran on uhannut kostaa Teheranissa tehdyn Hamas-johtajan surman. Väkivallan kierre on saatava pysäytettyä. Kansainvälisen yhteisön on lisättävä painostusta kaikkia toimijoita kohtaan, jotta eskalaatiokierre ei jatku.

Suomen täytyy toimia kaikin keinoin rauhan puolesta. Osana tätä Suomen tulee vahvistaa tukeaan Yhdistyneiden kansakuntien prosesseille tilanteen liennyttämiseksi, kuten turvallisuusneuvoston päätöslauselmien toimeenpanolle. SDP edellyttää, että Suomi peräänkuuluttaa Euroopan unionilta yhtenäisyyttä ja suurempaa aktiivisuutta niin aselevon aikaansaamisessa kuin pidemmällä aikavälillä sodan päättymisen jälkeen kahden valtion ratkaisun synnyttämisessä. EU:n tulee toimia palestiinalaishallinnon kumppanina ja tukea sen sisäistä legitimiteettiä ja voimavarojen vahvistamista.

Kansainvälistä oikeutta on aina noudatettava ja sotarikoksiin syyllistyneet on saatettava vastuuseen. Kansainvälinen rikostuomioistuin (ICC) on antanut pidätysmääräyksen Israelin ja Hamasin johtajista. Suomen tulee tukea ICC:n työtä ja kaikkien sotarikosten tutkimista, mukaan lukien siirtokuntien toiminta palestiinalaisia vastaan. Suomen tulee myös tukea EU:n asettamia pakotteita Hamasia ja väkivaltaisia siirtokuntalaisia vastaan, valvoa ja estää pakotteiden kiertämistä sekä olla valmis tarvittaessa vahvistamaan niitä ja niiden vaikuttavuutta.

Kahden valtion mallin soveltaminen ja alueellisen vakauden lisääminen Lähi-idässä on SDP:n tavoitteena. Suomen on tuettava kaikin keinoin rauhaa kaikkialla maailmassa. SDP edellyttää, että Suomi pyrkii lieventämään kaikin keinoin vastakkainasettelua ja kuulee kaikkien osapuolten näkemyksiä. Rauha on mahdollista saavuttaa vasta sitten, kun alueella kaikki ovat valmiita sovinnollisiin ratkaisuihin yhteisen edun nimissä. Israelilla on oikeus suvereniteettiinsa ja turvallisiin rajoihin ja palestiinalaisilla samoin oikeus elää turvallisesti omassa kansainvälisesti tunnustetussa maassaan. Kestävän alueellisen vakauden saavuttamiseksi on rauhanratkaisuun tähdättävä osapuolten yhdenvertaisuuden pohjalta. Siksi on välttämätöntä, että Suomi tukee johdon uudistumisprosessia, demokratiaa ja oikeusvaltiota niin Israelissa kuin Palestiinassakin, jotta niiden hallinnoilla on tarvittava legitimiteetti kansalaistensa silmissä. SDP vaatii, että Suomi ryhtyy toimeen Palestiinan valtion tunnustamiseksi tänä syksynä.

09 478 988 (vaihde)

SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Perussuomalaiset ovat hyväksyneet Kokoomuksen ay-liikkeeseen kohdistaman moukaroinnin ja vastapalveluksena perussuomalaiset saavat kiusata elinkeinoelämää21.8.2024 11:24:02 EEST | Tiedote

RKP esitteli eilisessä kesäkokouksessaan toimia maahanmuuton vauhdittamiseksi. – Hallituksen maahanmuutto- ja kasvupoliittiset toimet on annettu kahden eripuraisen hallituspuolueen temmellyskentäksi ja se käy Suomelle kalliiksi. Suomen tulevaisuuden kannalta elintärkeistä toimista käydään poliittista iltalypsyä, jonka lopputulos on korkeintaan hailea. Hallitus pysyy koossa, mutta samalla Suomea tuhotaan. Hallituksen maahanmuuttopolitiikka on jo nyt uhaksi Suomen maakuvalle ja aiheuttanut Suomen romahduksen kansainvälisissä vertailuissa, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar.

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: EU ei yksinään pelasta Itä-Suomea19.8.2024 13:23:16 EEST | Tiedote

Venäjän sotatoimet Ukrainassa ovat valtava inhimillinen tragedia miljoonille ihmisille Ukrainassa, mutta myös Venäjällä. Me Suomessa selviämme paljon pienemmillä uhrauksilla, mutta kolmatta vuotta käytävä sota on tuonut suuria haasteita myös Itä-Suomen tulevaisuudelle, kun aluetalous on välttämättömien Venäjä-pakotteiden vuoksi negatiivisessa noidankehässä. – Pelkästään Etelä-Karjalassa suorat liiketoiminnan menetykset on arvioitu 10 miljoonaksi euroksi viikossa ja seurannaisvaikutukset vielä merkittävästi suuremmiksi, toteaa imatralainen SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm.

SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Kokoomuksen ulkopoliittinen värisuora toivoo Gazan sodan päättymistä ilman toimia sen eteen12.8.2024 16:02:30 EEST | Tiedote

(MUOKATTU - LISÄTTY KAKSI VIIMEISTÄ KAPPALETTA) Gazan terveysministeriön mukaan Gazan sodan aikana on kuollut lähes 40 000 ihmistä, joista iso osa on siviilejä sekä lapsia. – Gazan sodan seurauksien loputonta kasvua on hankala sanoittaa, sillä jatkuviin otsikoihin tottuu ja se tekee kyyniseksi. Kuolonuhreja, inhimillistä kärsimystä, nälänhätää, tuhkaa ja pommitettuja kaupunkeja on vaikeaa kuvata, koska ne ovat olleet läsnä koko sodan ajan. YK:n alainen kansainvälinen tuomioistuin ICJ on vaatinut Israelia lopettamaan hyökkäyksen Rafahiin ja todennut palestiinalaisalueiden miehityksen olevan laiton, mutta se ei saa Israelia päättämään sotatoimiaan tai edes hellittämään taisteluita, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Nasima Razmyar.