SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Bonus juhlii kolmekymppisiään – asiakasomistajille on maksettu jo yli kahdeksan miljardia euroa

Jaa

S-ryhmän asiakasomistajille on maksettu kolmen vuosikymmenen aikana yhteensä yli 8 miljardia euroa Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja. Bonusten määrän moninkertaistuminen kertoo asiakasomistajuuden suosion kasvusta: Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi enemmän kuin alkuvaiheessa koko vuoden aikana. Myös asiakastyytyväisyys NPS-tutkimuksessa on noussut ennätyskorkeaksi. Uudistuksia toimivaan konseptiin tehdään harkitusti ja aikaa seuraten.

S-ryhmän Bonusta on maksettu valtakunnallisesti jo 30 vuoden ajan.
S-ryhmän Bonusta on maksettu valtakunnallisesti jo 30 vuoden ajan. Eetu Ahanen

Joissakin osuuskaupoissa Bonus otettiin käyttöön jo 1980-luvun puolella, ja vuonna 1994 järjestelmä laajeni koko Suomeen. 

”Myös 30 vuotta sitten Suomessa elettiin taloudellisesti haastavia aikoja, ja S-ryhmässä oli käynnissä suuri rakennemuutos kaupparyhmän suunnan kääntämiseksi. Osuuskaupan ydintehtävä on aina ollut sama: asiakasomistajien arjen helpottaminen. Perusajatus on, että omistajat käyttävät omistamansa yrityksen palveluita – mitä enemmän he niitä käyttävät, sitä enemmän he hyötyvät. Tähän osuustoiminnan perusajatukseen pohjaa myös Bonus, jota maksetaan asiakasomistajalle ostojen määrän perusteella kuukausittain Omistajan tilipäivänä”, sanoo SOK:n pääjohtaja Hannu Krook

Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi suurempi summa kuin 30 vuotta sitten koko vuoden aikana 

Asiakasomistajien määrän tasainen kasvu sekä maksettujen bonusten moninkertaistuminen kertovat omaa tarinaansa vihreän kortin suosiosta. S-ryhmän asiakasomistajien määrä on viisinkertaistunut 30 vuodessa 2,6 miljoonaan. Kun myös asiakasomistajatalouksiin kuuluvat henkilöt lasketaan mukaan, S-Etukortti löytyy yhteensä neljän miljoonan suomalaisen lompakosta tai puhelimesta.  

Vuonna 1994 Bonusta maksettiin asiakasomistajille reilut 28 miljoonaa euroa. Tätä nykyä tuo summa ylittyy joka kuukausi. Tähänastinen ennätys tehtiin tammikuussa 2024, jolloin asiakasomistajien pankkitileille maksettiin yli 50 miljoonaa euroa.  

Viime vuonna Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja (maksutapaetu, ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko) kertyi yhteensä yli puoli miljardia euroa. Kaikkiaan asiakasomistajille on maksettu 30 vuoden aikana yli 8 miljardia. Nykyisellä asiakasomistajamäärällä jaettuna tämä tarkoittaa 3000 euroa asiakasomistajaa kohti. 

S-ryhm%E4n%20maksamien%20bonusten%20m%E4%E4r%E4%201994-2023

Asiakastyytyväisyys huipputasolla 

SOK:n asiakkuusjohtaja Heini Dahlström uskoo, että S-ryhmän etuohjelman menestyksen taustalla on uskollisuus hyväksi havaitulle konseptille, ripauksella maltillisia uudistuksia.  

”Viime vuonna toteutimme mielikuvauudistuksen, kun lanseerasimme Omistajan tilipäivä -konseptin eli uuden tavan puhua asiakasomistajuudesta erityisesti nuoremmalle kohderyhmälle. Viime aikoina on panostettu myös mobiilibonustelun kehittämiseen, josta tuoreimpana esimerkkinä huhtikuussa Applen Lompakkoon tuotu S-Etukortti”, Dahlström toteaa. 

S-Etukortti nousi viime vuonna Taloustutkimuksen Suomen arvostetuimmat brändit -tutkimuksessa arvostetuimmaksi kanta-asiakasohjelmaksi ja oli kokonaislistalla kuudennella sijalla. Kuluttajien suositteluhalukkuutta mittaava asiakastyytyväisyyden mittari NPS* on noussut tänä vuonna ennätyskorkealle tasolle (74). 

”Uskomme, että yksi syy asiakastyytyväisyyden kasvuun on juuri mahdollisuus mobiilibonusteluun, sillä tämä mainittiin useissa avoimissa vastauksissa. Toisaalta hyvissä arvosanoissa näkyy myös se, että asiakkaat pitävät S-ryhmän ja S-Pankin palveluita vetovoimaisina”, Dahlström pohtii. 

S-ryhm%E4n%20asiakasomistajien%20m%E4%E4r%E4n%20kehitys%201994-2023

*NPS on lyhenne sanoista “Net Promoter Score”. Kyseessä on suositteluhalukkuudesta kertova asiakastyytyväisyyden mittari, joka tiivistetysti vastaa kysymykseen: “Kuinka todennäköisesti suosittelisit tuotetta tai palvelua ystävillesi, tuttavillesi tai muille?”. NPS-tutkimuksessa asiakkaat antavat arvosanan väliltä 0–10, joista vain 9 ja 10 lasketaan hyviksi arvosanoiksi. NPS syntyy kaavalla (suosittelijoiden määrä - arvostelijoiden määrä) / (vastaajien määrä) x 100. Nyrkkisääntönä voi pitää, että yli 50 NPS-pistettä on hyvä tulos, ja yli 70 jo todella harvinainen.   

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Heini Dahlström
asiakkuusjohtaja, SOK
heini.dahlstrom@sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

S-ryhmän maksamien bonusten määrä 1994-2023
Lataa
S-ryhmän asiakasomistajien määrän kehitys 1994-2023
Lataa
S-ryhmän Bonusta on maksettu valtakunnallisesti jo 30 vuoden ajan.
S-ryhmän Bonusta on maksettu valtakunnallisesti jo 30 vuoden ajan.
Eetu Ahanen
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Black Fridayn yllättävin hitti? Miehet ostavat alennusviikon aikana jättimäisen määrän mustia boksereita22.11.2024 08:15:00 EET | Tiedote

Viihde-elektroniikasta pitkälti tunnetusta Black Fridaysta on tullut viime vuosina miehille mustien boksereiden päivä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Luvut ovat jopa häkellyttäviä, sillä viime vuosina Black Friday -viikolla mustien boksereiden myyntimäärä on kasvanut yli 200 prosenttia, ja niitä myydään keskimäärin 34 000 kappaletta. Tämä on yli kolminkertaisesti normaaliin viikkoon verrattuna. Trendin odotetaan jatkuvan myös tänä vuonna.

Löytyvätkö nämä lahjat sinunkin toivelistaltasi – Sokoksen asiantuntijat ennustavat joulun hittituotteet21.11.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Tyylin tavaratalo Sokoksen asiantuntijat koostivat yhteen tämän joulun halutuimmat lahjat kauneuden, pukeutumisen ja kodin tuotteiden osalta. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa somen valloittaneita vartalotuoksuja, trendikkäällä eläinkuosilla varustetut korvaläpät, laadukkaita boksereita sekä Marimekon Unikko-kuvion 60-vuotista taivalta juhlistavan lautasen.

Puhuvia pehmoja, flanellia ja seerumeja – Näissä tuotteissa on hittipotentiaali joulun lahjakaupassa15.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Yli puolet S-ryhmän joulututkimukseen* vastanneista kertoo kiinnittävänsä tänä jouluna aiempaa enemmän huomiota lahjaostosten hintaan. Kun lahjaa valitaan, mietitään hinnan lisäksi erityisesti lahjan saajaa ja lahjan tarpeellisuutta. Tänä jouluna paketeista ennustetaan paljastuvan interaktiivisia leluja, trendikkäitä flanellihousuja ja suosittua kosmetiikkaa.

Uudistunut hotellilegenda avaa ovensa – Hotelli Vantaan hurmokselle ei näy loppua14.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Monen asiakkaan odotus palkitaan, kun lähes vuoden suljettuna ollut Original Sokos Hotel Vantaa avautuu tänään 14.11. Kokonaisvaltaisen uudistuksen ovat kokeneet niin hotellihuoneet, kokoustilat kuin ravintolamaailmakin. Hotellissa on kuhinaa läpi vuoden ja asiakaskäyntejä lähes 300 päivittäin. Uudistuksen myötä legendaarisen kohteen vetovoiman odotetaan houkuttavan myös uusia asiakkaita.

Prisman myyntidata: Suomalaisperheet hurahtivat toden teolla Halloweeniin – yksi tuote myyty jo lähes loppuun29.10.2024 08:15:00 EET | Tiedote

Karkki vai kepponen, naamiaiset… Yhdysvalloista lähtenyt Halloween-perinne on juurtunut tukevasti osaksi suomalaista juhlakalenteria, kertoo Prisman tuore myyntidata. Suomalaiset, ja etenkin suomalaiset lapsiperheet, ovat ottaneet Halloweenin juhlinnan omakseen, ja Prismoissa osa Halloween-koristeista on jo myyty loppuun. Prisman myyntipäällikkö kertoo mitä kurpitsajuhlaa varten ostetaan, ja mikä on tämän Halloweenin yllätyksellisin sesonkituote.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye