Rivitalopalojen omaisuusvahinkojen vähentämiseksi tutkitaan yläpohjien palo-osastointien piileviä rakennusvirheitä

Rivitalohuoneistojen tulipalot ovat huolestuttaneet pelastuslaitoksia pidemmän aikaa. Viimeisen viiden vuoden aikana rivitalopaloja on ollut lähes 400 (PRONTO, 2024). Pelastusviranomaisen arvion mukaan palo-osastointi ei ole pitänyt vaadittua aikaa 12 prosentissa näitä paloja, ja tulipalo on levinnyt viereiseen asuntoon tai palo-osastoon.

Koska palojen leviäminen yläpohjassa ei näytä rajoittuvan palo-osastoon, ongelma on osastoivien rakenteiden toteutuksessa, suunnittelun väärissä lähtökohdissa tai rakennuksen käytön ja ylläpidon laiminlyönneissä. Myös pelastustoiminnan nopeudella ja resursseilla on merkitys tulipalojen leviämisen suhteen. Vajaavahvuisilla pelastusryhmillä ei pystytä tehokkaaseen pelastus- ja sammutustoimintaan.

Ullakolla oleva väliseinä on rakennettu tiiviisti vesikattoon saakka.
Rivitalohuoneistojen välisen seinän ja vesikaton liitos on tiivistetty, mikä hidastaa savun ja tulen leviämistä naapurin puoleiselle ullakolle. Juhan-Petteri Laakso / SPPL

Rivitalojen yläpohjien palo-osastoinnin toimivuuden selvityshanke

Suomen Palopäällystöliitossa on käynnistynyt palo-osastointien toimivuuteen rivitalojen yläpohjissa liittyvä selvityshanke. Selvityshanke perustuu pelastuslaitosten huoleen ja havaintoihin sekä mediauutisoinnin antamaan kuvaan siitä, että rivitalohuoneistoissa syttyvät tulipalot leviävät usein yläpohjan kautta laaja-alaisiksi kattopaloiksi, jotka puolestaan aiheuttavat aina merkittäviä taloudellisia ja inhimillisiä vahinkoja. Vuodesta 1990 alkaen huoneistojen välinen palo-osastointi on pitänyt ulottaa myös ullakolle ja yläpohjan onteloon tiiviisti vesikatteeseen asti.

Hankkeen sisältö

Hankkeessa selvitetään rivitalojen yläpohjien palo-osastointiin liittyviä ongelmia ja laaditaan eri toimijoille (kuten rakennuksen suunnittelijat, urakoitsijat, pelastusviranomaiset ja rakennusvalvontaviranomaiset) kohdentuvat konkreettiset suositukset paloturvallisuuden parantamiseksi. Selvitystyössä tullaan keskittymään alle 10 vuotta vanhojen rivitalojen palo-osastoinnin toimivuuteen vertaamalla suunnitelmia toteutukseen ja paikalla vallitsevaan tilanteeseen. 10 vuoden ikäraja on valittu syystä, että kohteilla, joissa havainnoidaan puutteita, on mahdollisuus reklamoida rakennusvirheestä rakennuttajan takuuajan puitteissa. Tällä uskotaan olevan positiivinen vaikutus rakentamisen laatuun selkeiden rakennusvirheiden tai laiminlyöntien osalta. Hankkeen perimmäinen tarkoitus on rivitalorakennusten paloturvallisuuden parantaminen tulevaisuudessa.

Hankkeen toteutus

Hanke koostuu kahdesta työpaketista: 1. tilannekuvan muodostaminen ja 2. toimenpidesuositusten laadinta.

Hankkeen toteutus on alkanut kohdekäynneillä toukokuussa 2024. Kohdekäynneillä tutustutaan rivitalon pää- ja rakennesuunnitelmiin ja tarkastetaan niiden toteutus ullakolla tai yläpohjassa paikan päällä. Kohdekäyntejä toteutetaan pelastuslaitosten kanssa ympäri Suomea laajan otannan sekä tilannekuvan muodostamiseksi. Kohdekäynnit jatkuvat vuoden 2024 loppuun. Tällä hetkellä on tarkastettu 43 taloyhtiötä. Hankkeelle on perustettu ohjaus- ja projektiryhmä alan toimijoista, jotka kokoontuvat säännöllisesti hankkeen aikana.

Ohjausryhmän kokonpano:

• Suomen Palopäällystöliitto
  • Pelastuslaitosten kumppanuusverkosto
  • Pirkanmaan pelastuslaitos
  • Finanssiala ry
  • ympäristöministeriö
  • sisäministeriö
  • Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö
  • Rakennustarkastusyhdistys RTY
  • RIL ry

Analysointi- ja raportointivaihe on suunniteltu ja aikataulutettu vuoden 2025 alusta alkaen ja jatkuen elokuulle 2025. Kevään 2025 aikana hankkeen tuloksista tiedotetaan koulutusten ja webinaarien muodossa avoimesti Palopäällystöliiton kanavissa.

Rahoitus

Hankkeen rahoittaa Palosuojelurahasto, ja se toteutetaan tiiviissä yhteistyössä pelastuslaitosten kanssa. Hankkeen kesto on 1.1.2024–30.6.2025.

Juhan-Petteri Laakso
hankepäällikkö
RI(AMK), rakennetekniikka
Palopäällystön koulutusohjelma
juhan-petteri.laakso@sppl.fi
puh. 0447734112

Lisätiedot: https://sppl.fi/rivitalojen-ylapohjat/

Lähde: Pelastustoimen resurssi- ja onnettomuustilasto PRONTO. 2024.

Ullakolla oleva väliseinä on rakennettu tiiviisti vesikattoon saakka.
Juhan-Petteri Laakso / SPPL
Ullakolla palo-osastoinnin seinää ei ole rakennettu kattoon saakka. Kuvassa näkyvä käsi osoittaa, että rakoa on noin 10 senttimetriä.
Rivitalohuoneistojen välisen seinän ja vesikaton liitos ei ole tiivis. Savu ja tuli leviää helposti naapurin puoleiselle ullakolle.
Juhan-Petteri Laakso / SPPL
PSR Palosuojelurahasto
Palosuojelurahasto

Suomen Palopäällystöliitto on koulutus- ja asiantuntijaorganisaatio, jonka keskeisimpiä tavoitteita on yhteiskunnan turvallisuuden edistäminen ja jäsenistönsä ammattiosaamisen kehittäminen.

Aito DEIB-keskustelu on osallistavaa sekä vähemmistöille että enemmistöille – pelastusalalle tarjoutuu ainutlaatuinen mahdollisuus DEIB-keskusteluun lokakuussa17.8.2024 06:50:00 EEST | Tiedote

Pelastusalalla toimivilla ja työskentelevillä on ainutlaatuinen mahdollisuus DEIB*-keskusteluun syksyn 2024 aikana. Palosuojelurahaston rahoittama pelastusalan DEIB-seminaari tarjoaa monipuoliset puitteet keskusteluun ja yhteistyöhön: Mukaan ilmoittautuneet pääsevät valmistautumaan asiaan Howspace-työalustalla jo ennen tapahtumaa. Keskustelun huipentaa kaksipäiväinen live-seminaari Helsingissä tiistaista keskiviikkoon 1.–2.10.2024.

Kasvattajille on taattava mahdollisuus keskittyä toteuttamaan kasvatus- ja opetustehtäväänsä kokonaisvaltaisesti8.5.2024 16:30:48 EEST | Tiedote

Opetusalan turvallisuusfoorumin julkilausuma Lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemisen ja ongelmien ennakoinnin tulee olla prioriteetti paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti. Tämä tarkoittaa säädöksien mukaisten tukipalveluiden sekä opiskeluhuollon pysyvien resurssien turvaamista. Näillä taataan kasvattajille työssään mahdollisuus hyvään kasvatukseen ja opetukseen, ja turvallinen koulu- ja kasvuympäristö sekä osallisuuden tunne oppimisen ja hyvän kasvun edellytyksille.