Kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 5,1 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä

Jaa

Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa 5,1 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myynti kasvoi nimellisesti 0,7 prosenttia, mutta inflaatiokorjattuna supistui 0,8 prosenttia. Rullaavalla 12 kuukauden tarkastelujaksolla kauppakeskusten myynti kasvoi 3,2 prosenttia ja kävijämäärä 5,4 prosenttia.

Kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 5,1 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä
Kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 5,1 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä

Kauneuden, terveyden ja hyvinvoinnin tuotteiden ja palvelujen myynti jatkaa vahvaa kasvuaan

Kauppakeskusten eri toimialoista vahvin kasvu kirjattiin kauneus- ja hyvinvointipalvelujen myyntiin, joka kasvoi lähes 15 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myös kauneuden ja terveyden tuotteiden myynti jatkoi kasvuaan, mutta kasvuvauhti hidastui hieman ja oli nyt kahdeksan prosenttia. Yhteensä näiden toimialojen osuus kauppakeskusten kokonaismyynnistä oli noin 18 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä. Päivittäistavaroiden ja tavaratalokaupan myynnin nimellinen kasvu oli hyvin lähellä vuotuista inflaatiota. Suurimpia miinusmerkkejä kirjattiin viihde- ja vapaa-ajan palvelujen, sisustamisen ja kodintavaroiden sekä vapaa-ajan tuotteiden myyntiin. Myös muodin ja asusteiden myynti jäi noin kolme prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa pienemmäksi.  

Kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste yli 95 prosenttia

Kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste oli kesäkuun lopussa koko maassa keskimäärin 95,4 prosenttia, eli hivenen korkeampi kuin maaliskuussa. Alueellisesti korkeimmat käyttöasteet löytyvät edelleen pääkaupunkiseudun ulkopuolisten suurten kaupunkiseutujen kauppakeskuksista. Isojen kaupunkiseutujen ulkopuolella sijaitsevien kauppakeskusten käyttöasteiden nousu jatkui vuoden toisella neljänneksellä, ja kesäkuun lopussa lähes 95 prosenttia niiden liiketiloista oli vuokrattuna. Pääkaupunkiseudun kauppakeskusten käyttöasteet pysyttelivät edelleen yli 95 prosentissa.

”Kansainväliset retail-toimijat tekevät edelleen aktiivisesti lokaatio- ja investointipäätöksiä Helsingin ydinkeskustaan, mikä osoittaa uskoa alueen asiakasvirtoihin ja vetovoimaan myös tulevaisuudessa. Esimerkiksi kuluneen vuoden aikana olemme solmineet kaksi merkittävää Flagship-vuokrasopimusta Aleksanterinkadulle Normal & Cafeen ja kauneudenhoitoon erikoistuneen Kicksin kanssa. Molemmat ketjut aukaisevat suurimmat liikkeensä Suomessa juuri Helsingin keskustaan. Myös Kluuvin kauppakeskuksessa kävijämäärät ja myynnit ovat nousseet yli 7 prosenttia. Keskustan kiinteistönomistajat ovat tehneet suuria panostuksia alueen houkuttelevuuden kehittämiseksi, ja tulokset alkavat näkyä”, kertoo Colliersin kaupallisen konsultoinnin ja retail-vuokrauksen johtaja Katja Hatakka.

Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien. Indekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 49 kauppakeskusta. Vertailukelpoisesta, ns. like-for-like-indeksistä on poistettu uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit.

Lisätietoja:

Mikko Östring, johtaja, toimitilat, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli, puh. 050 3018 933 
Hanna Kaleva, toimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 040 5555 269

 

Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset: ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Lippulaiva, Niitty, Sello HELSINKI Arabia, Citycenter, Columbus, Forum, Hertsi, Itis, Kaari, Kaivopiha, Kamppi, Kämp Galleria, REDI, Ruoholahti, Tripla KAUNIAINEN Grani VANTAA Jumbo-Flamingo, Myyrmanni 
Muiden suurten kaupunkiseutujen keskukset: JYVÄSKYLÄ Seppä KEMPELE Zeppelin KUOPIO Matkus LAHTI Karisma, Trio RAISIO Mylly TAMPERE Duo, Koskikeskus, Ratina TURKU Hansa, Skanssi YLÖJÄRVI Elo  
Muun Suomen keskukset: HYVINKÄÄ Willa HÄMEENLINNA Goodman KERAVA Karuselli KOTKA Pasaati KOUVOLA Veturi LAPPEENRANTA IsoKristiina LOHJA Lohi MIKKELI Stella PORI IsoKarhu, Puuvilla ROVANIEMI Revontuli, Sampokeskus SALO Plaza TORNIO Rajalla På Gränsen VAASA Espen

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Hanna KalevaToimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto

Puh:040 555 5269

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppakeskusjohto ja alan asiantuntijat kohtaavat. Järjestön jäseninä ovat maan merkittävimmät kauppakeskukset ja kauppakeskusomistajat.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Kauppakeskus on ihmisten kohtaamispaikka – yhteisöllisyys erottui vuoden 2024 voittavissa kauppakeskusteoissa14.11.2024 17:30:00 EET | Tiedote

Vuoden 2024 kauppakeskusteot on nyt valittu ja voittajat ovat kauppakeskukset Seppä, Mylly, Lauttis ja Myyrmanni. Kilpailu palkitsee tekoja, jotka kehittävät ja edistävät kauppakeskusten toimintaa. Voittajatöissä vietiin läpi muutosprojekteja, kehitettiin yhteisöllisyyttä lähiasukkaiden kanssa ja hyödynnettiin sovelluksia ja TikTok-alustaa asiakkaiden osallistamisessa.

Kauppakeskusten myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä3.6.2024 07:05:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa nimellisesti 3,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Reaalisesti myynti kasvoi 0,8 prosenttia. Kävijämäärä kasvoi 5,6 prosenttia verrattuna vuoden 2023 ensimmäiseen neljännekseen. Huhtikuun 2023 ja maaliskuun 2024 välisenä aikana nimellinen kokonaismyynti oli 4,5 prosenttia edeltävää 12 kuukauden tarkastelujaksoa korkeampi.

Kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 6,8 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä25.8.2023 05:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa vajaat seitsemän prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vastaavasti kokonaismyynti kasvoi vuoden toisella neljänneksellä nimellisesti 4,6 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvuvauhti hiipui selkeästi verrattuna vuoden ensimmäiseen neljännekseen, jolloin vuoden 2022 alun koronarajoitukset vielä painoivat vertailulukuja. Toisen vuosineljänneksen kokonaismyynnin kasvu jäi reilut kaksi prosenttiyksikköä inflaatiota matalammaksi.

Kauppakeskusten myynti kasvoi 10 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä10.5.2023 05:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa nimellisesti tasan 10 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Inflaatiokorjattuna myynti kasvoi 1,5 prosenttia. Myynnin kasvu oli erityisen voimakasta tammikuussa, kun monet koronarajoitukset rasittivat vielä edellisen vuoden vertailulukua. Kauppakeskusten kävijämäärä oli vuoden ensimmäisellä neljänneksellä lähes 20 prosenttia viime vuoden alkua korkeampi. Tammikuussa kauppakeskuksissa oli kävijöitä yli 30 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Sekä myynnin että kävijämäärien kasvu on 12 kuukauden tarkastelujaksolla ollut ripeämpää kaupunkien keskustoissa sijaitsevissa kauppakeskuksissa kuin keskustojen ulkopuolisissa keskuksissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye