Yhtenäinen malli kauppakeskusten hiilijalanjäljen vertailuun

Jaa

Suomen Kauppakeskusyhdistys on kehittänyt syksyn 2024 aikana mallin, jolla voidaan vertailla eri kauppakeskusten hiilijalanjälkeä. Hiilijalanjälki-tunnusluku mahdollistaa kauppakeskusten ilmastovaikutusten läpinäkyvän ja yhtenäisen raportoinnin.

Hiilijalanjälki-tunnusluku mahdollistaa kauppakeskusten ilmastovaikutusten läpinäkyvän ja yhtenäisen raportoinnin.
Hiilijalanjälki-tunnusluku mahdollistaa kauppakeskusten ilmastovaikutusten läpinäkyvän ja yhtenäisen raportoinnin.

Hiilijalanjäljen määrittelyssä on huomioitu oman toiminnan päästölähteet, ostoenergian päästöt markkinaperusteisesti sekä kauppakeskuksen arvoketjun olennaiset päästökategoriat, kuten ostetut palvelut ja tuotteet. Tunnusluku kuvaa kauppakeskuksen vuotuisia päästöjä suhteessa bruttoalaan.

Myös kauppakeskuksen kävijöiden liikkumisen päästöistä saadaan jatkossa vertailutietoa, jossa huomioidaan kauppakeskuksen kävijämäärä ja asiakkaiden saapumisessa käytetty liikkumisväline ja näiden päästökertoimet sekä asiointimatkan pituus.

”Tällä hetkellä kauppakeskusten hiilijalanjäljestä ei ole yhdenmukaista ja läpinäkyvää tietoa, jonka myötä meiltä on myös puuttunut kattava tilannekuva koko toimialan päästöistä. Näemme, että hiilijalanjäljen yhteiset määrittelyt -hanke on merkityksellinen askel koko toimialalle, ja se mahdollistaa myös vaikuttavien päästövähennystoimien tunnistamisen”, toteaa Suomen Kauppakeskusyhdistyksen varapuheenjohtaja Jukka Vakula.

Laskenta huomioi koko kauppakeskuskiinteistön toiminnan

Kauppakeskuksissa omistus- ja hallintamuodot ovat vaihtelevia, joka haastaa päästölaskennan toteuttamista. Tämän vuoksi hankkeessa päädyttiin tarkastelemaan päästöjä koko kauppakeskuksen toiminnan osalta riippumatta omistusosuuksista tai sopimus- ja hallintavastuista.

”Määrittely on yksi askel hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Koko toimialan tavoitteena on vertailukelpoisuuden lisääminen, ja tämän taas uskotaan auttavan kauppakeskuksia hiilijalanjäljen pienentämisessä”, jatkaa Vakula.


Suomen Kauppakeskusyhdistys toteutti Kauppakeskusten hiilijalanjäljen yhteiset määrittelyt -hankkeen loppuvuodesta 2024. Työn on suorittanut Granlund Oy. Kauppakeskuksen hiilijalanjäljen arviointi perustuu GHG Protocol -menetelmään. Hankkeen pohjana käytettiin kolmen esimerkkikauppakeskuksen tietoja. Tulevaisuudessa tarkoituksena on julkaista kauppakeskusten hiilijalanjäljen tunnusluvut Kauppakeskusyhdistyksen vuosijulkaisussa. Hankkeen raportin voi tilata osoitteesta mikko.ostring@rakli.fi.

Lisätietoa:

Jukka Vakula, Vantaan Valo, toimitusjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistyksen varapuheenjohtaja, puh. 040 761 7287
Mikko Östring, johtaja, toimitilat, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 3018 933 
Tytti Bruce-Hyrkäs, Vastuullisuusliiketoiminnan kehitysjohtaja, Granlund Oy, puh. 050 0655 020

Avainsanat

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Kauppakeskusten myynti kasvoi vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä12.3.2025 11:07:07 EET | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 1,1 prosenttia vuoden 2024 loka-joulukuussa edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijöitä kauppakeskuksissa oli 4,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. Viimeisen vuosineljänneksen volyymejä nosti etenkin vilkas marraskuu, jolloin myynti nousi 3,3 prosenttia ja kävijöitä oli yli kuusi prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Myynti ja kävijämäärät kasvoivat pääkaupunkiseudulla huomattavasti muuta maata enemmän.

Kauppakeskus on ihmisten kohtaamispaikka – yhteisöllisyys erottui vuoden 2024 voittavissa kauppakeskusteoissa14.11.2024 17:30:00 EET | Tiedote

Vuoden 2024 kauppakeskusteot on nyt valittu ja voittajat ovat kauppakeskukset Seppä, Mylly, Lauttis ja Myyrmanni. Kilpailu palkitsee tekoja, jotka kehittävät ja edistävät kauppakeskusten toimintaa. Voittajatöissä vietiin läpi muutosprojekteja, kehitettiin yhteisöllisyyttä lähiasukkaiden kanssa ja hyödynnettiin sovelluksia ja TikTok-alustaa asiakkaiden osallistamisessa.

Kauppakeskusten myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä3.6.2024 07:05:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa nimellisesti 3,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Reaalisesti myynti kasvoi 0,8 prosenttia. Kävijämäärä kasvoi 5,6 prosenttia verrattuna vuoden 2023 ensimmäiseen neljännekseen. Huhtikuun 2023 ja maaliskuun 2024 välisenä aikana nimellinen kokonaismyynti oli 4,5 prosenttia edeltävää 12 kuukauden tarkastelujaksoa korkeampi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye