Kauppakeskus on ihmisten kohtaamispaikka – yhteisöllisyys erottui vuoden 2024 voittavissa kauppakeskusteoissa
Vuoden 2024 kauppakeskusteot on nyt valittu ja voittajat ovat kauppakeskukset Seppä, Mylly, Lauttis ja Myyrmanni. Kilpailu palkitsee tekoja, jotka kehittävät ja edistävät kauppakeskusten toimintaa. Voittajatöissä vietiin läpi muutosprojekteja, kehitettiin yhteisöllisyyttä lähiasukkaiden kanssa ja hyödynnettiin sovelluksia ja TikTok-alustaa asiakkaiden osallistamisessa.

”Oli ilahduttavaa nähdä, että tämän vuoden kilpailussa painottuivat selkeästi yhteisöllisyys, eri sidosryhmien osallistaminen ja asiakaskokemus”, kommentoi tuomariston puheenjohtaja ja Lyko Finlandin Retail Manager Armi Aho.
Vanhaa uudistamalla parempia asiakaskokemuksia
Uusien palveluiden ja asiakaskokemuksen kehittämisen kategoriassa finaaliin ylsi viisi tekoa. Voittajaksi tuomaristo valitsi Myyrmannin. Kauppakeskuksen valtavan muutosprojektin myötä keskuksen tarjonnassa tapahtui merkittävä muutos ja asiakkaiden asiointi helpottui. Tuomaristo arvosti paremman asiakaskokemuksen ja liiketoimintavaikutusten lisäksi sitä, että projekti vietiin läpi suunnitelmallisesti ja tehokkaasti.
Lisäksi kunniamaininnan sai kauppakeskus Goodman, joka onnistui asiakaskokemuksen parantamisessa niin ikään haastavassa kilpailuympäristössä.
Sosiaaliset tekijät vahvasti esillä vastuullisissa kauppakeskusteoissa
Kauppakeskus Lauttis pokkasi voiton vastuullisuuden kategoriassa, jossa huomioidaan niin ympäristö, sosiaaliset tekijät kuin yritysvastuu. Lauttis toteutti vuoden aikana yli 30 yhteistä, eri kokoista tempausta Lauttasaaren asukkaiden kanssa. Näiden tapahtumien avulla kauppakeskus mahdollisti yhteisöllisyyden kehittymisen asukkaiden paikallisena kumppanina.
Kunniamaininnan samassa kategoriassa sai myös Lahden kauppakeskus Trio, joka on onnistuneesti osallistanut nuoria kauppakeskuksen viihtyvyyden lisäämiseksi.
Oivaltavat TikTok-sisällöt hurmasivat nuoren asiakaskunnan
Markkinoinnin ja viestinnän kategoriassa tuomaristo kiinnittää huomiota innovatiivisuuden lisäksi ajankohtaisuuteen ja julkisuusarvoon. Tänä vuonna kategoriassa loisti kirkkaimmin Kauppakeskus Mylly teollaan TikTokin sisältökonsepti. Kauppakeskus onnistui TikTokin valloituksessaan pitkäjänteisellä sisällöntuotannolla ja sitoutti nuoria monipuolisilla, ajan hermolla olevilla sisällöillä.
Lisäksi Hansakorttelin syötävän hyvä, yhteisöllinen tapahtuma Piispis-munkin ympärillä sai tuomaristolta kunniamaininnan.
Jyväskyläläisen kauppakeskuksen etusovellus teki vaikutuksen
Digitaalisuuden ja uuden teknologian hyödyntämisen kategoriassa finaalitaisto käytiin kahden digitaalisen kanta-asiakasohjelman välillä. Tänä vuonna kategorian voitti Kauppakeskus Seppä.
Tuomariston mukaan ensiluokkaisesti toteutettu Seppä Klubi palvelee laajasti eri kohderyhmiä, ja sillä on saatu aikaan vaikuttavia tuloksia niin sovelluksen käyttäjämäärissä kuin myyntituloksissa.
Tänään julkaistiin myös Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksi, jonka mukaan kauppakeskusten kävijämäärä on tasaisessa kasvussa. Kauppakeskusten kokonaismyynti supistui kuluvan vuoden heinä-syyskuussa tasan yhdellä prosentilla vuoden 2023 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tiedotteen voit lukea täällä.
Vuoden kauppakeskusteko -kilpailussa nostetaan esiin vuoden innovatiivisimpia ja menestyneimpiä kauppa- ja palvelukeskuksiin liittyviä tekoja. Tänä vuonna kilpailuun osallistui yhteensä 21 kauppakeskustekoa neljässä kategoriassa. Voittajat julkistettiin 14.11.2024 tilaisuudessa Kauppakeskusliiketoiminnan vuosiseminaarissa.
FAKTA: Vuoden kauppakeskusteko -kilpailu
- Kilpailuun voi osallistua 1.1.–31.12.2023 välisenä aikana toteutetuilla kauppakeskusteoilla.
- Kilpailussa on 4 sarjaa: Uudet palvelut ja asiakaskokemuksen kehittäminen, vastuullisuus, markkinointi ja viestintä ja digitaalisuus ja uuden teknologian hyödyntäminen.
- Kilpailu on järjestetty vuodesta 2010 alkaen.
- Kilpailuun ja vuoden 2024 kauppakeskustekoihin voi tutustua lisää täällä.
Lisätietoja kilpailusta:
- Mikko Östring, johtaja, toimitilat, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 3018 933
Lisätietoa voittajateoista:
- Myyrmanni: Karoliina Hurmerinta, p. 020 766 4532
- Lauttis: Heli Vainio, p. 0400 505 607
- Mylly: Mira Salo, p. 040 778 5515
- Seppä: Mikko Seppälä, p. 044 723 8832



Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko ÖstringJohtaja, toimitilat, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys
Puh:050 301 8933mikko.ostring@rakli.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Kauppakeskusten myynti kasvoi vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä12.3.2025 11:07:07 EET | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 1,1 prosenttia vuoden 2024 loka-joulukuussa edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijöitä kauppakeskuksissa oli 4,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. Viimeisen vuosineljänneksen volyymejä nosti etenkin vilkas marraskuu, jolloin myynti nousi 3,3 prosenttia ja kävijöitä oli yli kuusi prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Myynti ja kävijämäärät kasvoivat pääkaupunkiseudulla huomattavasti muuta maata enemmän.
Yhtenäinen malli kauppakeskusten hiilijalanjäljen vertailuun3.2.2025 08:15:00 EET | Tiedote
Suomen Kauppakeskusyhdistys on kehittänyt syksyn 2024 aikana mallin, jolla voidaan vertailla eri kauppakeskusten hiilijalanjälkeä. Hiilijalanjälki-tunnusluku mahdollistaa kauppakeskusten ilmastovaikutusten läpinäkyvän ja yhtenäisen raportoinnin.
Kauppakeskusten kävijämäärä tasaisessa kasvussa14.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskusten kävijämäärien tasainen kasvu jatkui, ja kolmannella vuosineljänneksellä kauppakeskuksissa oli kävijöitä keskimäärin 2,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kävijämäärien kasvu jatkui vahvimpana pääkaupunkiseudulla, jossa kävijöitä oli heinä-syyskuussa 3,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 vastaavalla ajanjaksolla.
Kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 5,1 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä30.8.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa 5,1 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myynti kasvoi nimellisesti 0,7 prosenttia, mutta inflaatiokorjattuna supistui 0,8 prosenttia. Rullaavalla 12 kuukauden tarkastelujaksolla kauppakeskusten myynti kasvoi 3,2 prosenttia ja kävijämäärä 5,4 prosenttia.
Kauppakeskusten myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä3.6.2024 07:05:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa nimellisesti 3,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Reaalisesti myynti kasvoi 0,8 prosenttia. Kävijämäärä kasvoi 5,6 prosenttia verrattuna vuoden 2023 ensimmäiseen neljännekseen. Huhtikuun 2023 ja maaliskuun 2024 välisenä aikana nimellinen kokonaismyynti oli 4,5 prosenttia edeltävää 12 kuukauden tarkastelujaksoa korkeampi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme