Ikääntyneiden työttömyys vaarassa kasvaa lakimuutosten myötä

Avoimen työttömyyskassan etuudensaajien ikäjakaumavertailu suhteessa jäsenistön ikäjakaumaan osoittaa työttömyyden painottuvan iäkkäimpiin jäseniin. Ikääntyneiden työnhakijoiden tilanne vaikeutui entisestään, kun syyskuun alussa astui voimaan lakimuutos, joka poisti työttömyysturvan ikäsidonnaiset poikkeussäännöt. Tämä on toinen merkittävä lakimuutos, joka on heikentänyt ikääntyneiden asemaa, sillä jo vuoden 2023 alussa työttömyysturvan lisäpäivät eli niin sanottu eläkeputki poistettiin.

Syyskuun alussa astui voimaan lakimuutos, joka lakkautti työttömyysturvan ikäsidonnaiset poikkeukset. Ikääntyneitä koskevat ansiopäivärahan tason suojasäännökset poistuivat. Vanhan lain mukaan ansiopäivärahan määrää ei ole laskettu uudelleen, jos 58 vuotta täyttänyt on kerryttänyt työssäoloehdon uudelleen tai kun 60 vuotta täyttänyt on kerryttänyt ansiosidonnaisen työssäoloehtoa osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun.

Jatkossa 57 vuotta täyttäneiden työttömien oikeus velvoitetyöhön tai velvoitteeseen perustuvaan työllistymistä edistävään palveluun lakkaa. Velvoitetyö ei enää kerrytä työssäoloehtoa, eikä velvoitteeseen perustuvan palvelun ajalta enää makseta ansioturvaa. TE-toimiston tai kunnan on kuitenkin velvollisuus järjestää velvoitetyötä tai velvoitteeseen perustuvaa palvelua, jos ansioturvan enimmäismaksuaika on päättynyt viimeistään 1.9.2024.

Syyskuusta alkaen myöskään palkkatuettu työ ei kerrytä työssäoloehtoa, paitsi jos kyseessä on alentuneesti työkykyinen tai yli 60-vuotias pitkäaikaistyötön. Näissä tapauksissa kerryttäminen alkaa vasta ensimmäisen 10 kuukauden jälkeen, ja työssäoloehdon kertymiseen huomioidaan 75 prosenttia kuukausista.

Syyskuun alusta voimaan tullut ansioturvan porrastaminen koskee lisäpäivillä olevia, eikä lisäpäiväläisillä ole mahdollisuutta edes työssäoloehdon uudelleen täyttymisen myötä päästä täydelle ansiopäivärahalle, vaan 25 prosentilla alennettua päivärahaa maksetaan eläkkeelle siirtymiseen saakka.

Ikääntyneiden työttömyysturvaa on heikennetty aiemminkin

Vuonna 2023 oikeus työttömyysturvan lisäpäiviin eli niin sanottu eläkeputki poistettiin kokonaan 1965 ja sen jälkeen syntyneiltä. Lisäpäivät tarkoittavat oikeutta ansiopäivärahaan enimmäismaksuajan jälkeen. Oikeus lisäpäiviin edellytti vaaditun iän täyttämistä ja riittävää työhistoriaa ennen enimmäisajan päättymistä.

Eläkeputken poistumisen jälkeen 55 vuotta täyttäneille otettiin käyttöön muutosturvamalli, joka tarjoaa muutosturvarahaa, koulutusta ja pidennettyä työllistymisvapaata. A-kassan tilastojen mukaan muutosturvarahaa on kuitenkin käytetty vähän; vuonna 2023 sitä maksettiin vain 47 jäsenelle, kun taas lisäpäivärahaa sai joulukuussa 2022 yhteensä 1415 jäsentä.

Ikä merkittävä tekijä työttömyyteen

A-kassan etuudensaajien ikäjakaumatilasto osoittaa, että työttömyys keskittyy vanhempiin ikäluokkiin. Alle 45-50-vuotiaiden joukossa kokonaan työttömiä, lomautettuja ja sovitellun päivärahan saajia (työttömyysaikanaan osittain työllistyviä) on suhteellisesti vähemmän kuin saman ikäisiä kassan jäseniä. 50 ikävuoden jälkeen lomautettujen ja sovitellun päivärahan saajien osuus on suurempi kuin saman ikäisten jäsenten osuus kassan jäsenistä. Yli 55-vuotiailla kokonaan työttömien osuus ylittää heidän ikäryhmänsä osuuden kassan jäsenistä. Tämän jälkeen työllistyminen näyttää selvästi vaikeutuvan.

SAK:n Työttömyysbarometri 2024 vahvistaa, että ikäsyrjintä on merkittävä ongelma yli 50-vuotiaille työnhakijoille. Yli 44 prosenttia vanhemmista vastaajista kokee iän tärkeänä syynä työttömyyteensä. Vanhemmat hakijat pääsevät harvemmin työhaastatteluihin ja heidän on vaikeampi saada uutta työsuhdetta. Lisäksi terveys ja osaamisen puute vaikuttavat työnantajien suhtautumiseen heihin.

SAK:n työttömyysbarometri: Työttömien tilanteesta huolestuttavia tuloksia | SAK

Ikääntyneiden työttömien tilanne on haastava, koska työttömyysturvan ikään liittyvät poikkeukset on poistettu ja toimeentulo heikkenee työttömyyden jatkuessa. Ansiopäivärahan porrastus syyskuusta alkaen tarkoittaa, että pitkittyvä työttömyys johtaa usein työmarkkinatuen varaan joutumiseen.