Liikunnallinen Suomen luonnon päivä Punkaharjulla: ”Parasta oli, että uinteja oli paljon”

Ensimmäistä kertaa järjestetyt Punkaharju Swimrun ja Run Forest Run -polkujuoksu keräsivät yli 60 osallistujaa.

Teiden alitukset toivat vaihtelua uiintireittiin. Kati Teirioja ja Kalle Hietanen alittavat Punkaharjun Harjutien jo tsaarin aikaan palvelleen kivisillan kautta. Hanne-Mari Artika

Lauantaina, Suomen luonnon päivänä Punkaharjun kansallismaisemassa järjestetyt kaksi liikuntatapahtumaa keräsivät 61 osallistujan joukon. Punkaharju Swimrun ja Run Forest Run -polkujuoksu starttasivat samaan aikaan ja osin samoille reiteille.

—Etenkin viimeinen ilmoittautumispäivä toi uusia nimiä lähtöviivalle, kun mukaan tuli myös mökkiviikonloppua tällä seudulla viettäviä. Olimme tyytyväisiä, että viimeisen päivän kiri riitti rikkomaan 60 osallistujan rajan.

Nokelainen nopein

Laukansaaressa kiertänyt polkujuoksureitti johdatti muun muassa jättimäisten lehtikuusien juurelle sekä Suomen pisimmän puun, 47-metrisen lehtikuusen ohi.

Miesten 10,2 kilometriä voittanut Niko Nokelainen repäisi kolmen kilometrin jälkeen eroa toiseksi sijoittuneeseen Pekka Kupiaiseen.

—Mukavaa, vaihtelevaa polkua oli tarjolla. Helpohkoa, vähän nousua, tykkäsin, loppuajan 47:24 kellottanut Nokelainen sanoi.

Naisten 10 kilometrillä voiton vei Eveliina Kupiainen ennen Pinja Rojoa ja Katri Tiaista. Pisimmällä, 17,7 kilometrin matkalla voittoon juoksivat naisten sarjassa Henna Nokelainen ja miesten sarjassa Markku Naumanen.

Uusi tapahtuma houkutti

Swimrunin 10,5 kilometrin Kuutti-reitillä päivän nopeimmat olivat Henna Järvisalo ajalla 1:37.27 ja Jouko Järvinen ajalla 1:37.36.

20,4 kilometrin Norppa-reitillä nopein oli Kimmo Harikoski. Tiukan kisan kakkonen oli Sami Naatula puoli minuuttia voittajalle jääneenä.

—Lähdin eilen viiden jälkeen Siuntiosta ajamaan tänne, koska halusin uudelle kisapaikalle. Onhan tämä Suomen hienointa luontoa: puhtaat vedet ja pinnanmuotoakin. Toivoisin, että kaikilla olisi yhtä kiva fiilis tulla tänne kuin minulla, Harikoski sanoi.

Parisarjan nopeimmat olivat Johanna Flink ja Antti Herlin.

—Parasta reitissä oli, että uinteja oli paljon, Flink sanoi.

—Kiva reitti. Pari juoksupätkää oli sellaisia, että olisi tehnyt mieli jäädä nautiskelemaan. Hienoja paikkoja. Mielenkiintoisia uinteja oli – pari sillan alitusta varsinkin, Herlin sanoi.

Tapahtuman järjestelyistä vastasivat Matkailutila Naaranlahti, Punkaharjun Urheilijat, Naaranlahden Pallo ry sekä muut talkoolaiset ja kumppanit.

Kuvat

Punkaharju Swimrunin uintiosuudet kulkivat Punkaharjun Laukansaaren sekä Harjutien tuntumassa.
Lataa
Jere Lemmetty ja Vili Mustonen joensuulaisesta Karjalan Uimarit Triathlon -seurasta olivat duo-sarjan nopein miespari 20,4 kilometrin Norppa-matkalla.
Lataa
Punkaharju Swimrun ja Run Forest Run -polkujuoksu starttasivat samaan aikaan ja osittain samoille reiteille.
Lataa
Reitillä oli 14 uintiosuutta Pihlajavedessä ja Puruvedessä.
Lataa
Swimrunin uintiosuuksilla voi käyttää uintia tehostavia apuvälineitä kuten käsivetoihin tehoa tuovia lättäreitä. Kuvassa Antti Harlin Lane4-joukkueesta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Puruvesi SwimRun