Kokoomuksen Kauma: Luomme tulevaisuudenuskoa kasvutoimilla

Kokoomuksen kansanedustaja ja eduskuntaryhmän ensimmäinen varapuheenjohtaja Pia Kauma katsoo, että hallituksen kasvutoimet tuovat vauhtia alulle lähteneeseen talouden käänteeseen.

Pia Kauma. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Viime vuosina Suomen talouskasvu on ollut vaatimatonta, mutta korkojen laskiessa taantuma alkaa hellittää. Kokoomuksen kansanedustaja Pia Kauma muistuttaa, että käänne parempaan on jo käynnissä ja iloitsee hallituksen toimista, jotka valavat luottamusta tulevaisuuteen.

”Julkisuudessa on puhuttu paljon säästötoimista, joita hallitus on tehnyt valtiontalouden tervehdyttämiseksi. Haluan kuitenkin muistuttaa myös merkittävistä kasvutoimista, joihin ollaan nyt satsaamassa, sillä pelkillä leikkauksilla ei kasvu synny”, Kauma aloittaa.

Hallitus muun muassa madaltaa yritysten kynnystä palkata uutta työvoimaa vähentämällä palkkaukseen sisältyviä riskejä. Hallitus on myös nopeuttamassa luvitusta sekä varmistaa energian saatavuutta. Orpon hallitus on jo ensimmäisen vuotensa aikana tehnyt merkittäviä uudistuksia, joiden hyödyt korostuvat sitä mukaa, kun talous elpyy.

”Olen hiljattain keskustellun useiden ihmisten kanssa, joiden työpaikoilla käydään yt-neuvotteluja. Epävarmuus omien töiden jatkuvuudesta koskee kaiken ikäisiä. Siksi on tärkeää pitää huolta nuorten osaamisesta riittävällä ja laadukkaalla koulutuksella, ja siksi niin perusopetukseen kuin ylemmille koulutusasteille on nyt satsattu rahaa merkittävästi”, Kauma toteaa.

Toisaalta myös työuran loppupäässä on mahdollistettava osaamisen ylläpitäminen. Töitä pitäisi saada tehdä niin pitkään kuin haluaa. Parhaillaan onkin käynnissä selvitystyö yli 55-vuotiaiden työllistymisen keinoiksi.

”Aivan erityisen tärkeänä pidän sitä, että myös palkansaajien asema huomioidaan, ja siksi olen tyytyväinen, että yritysten hallintoon tullaan esittämään työntekijöiden edustusta,” Kauma jatkaa.

Julkisesta keskustelusta saa turhan negatiivisen kuvan maamme tulevaisuudesta, sillä moniin ongelmiin on ratkaisut löydettävissä. Hallitus tekee koko ajan aktiivisia toimia, jotta pääsemme orastavaan talouskasvuun täysimääräisesti kiinni. ”Pidämme huolta, että Suomi on jatkossakin maa, jossa kannattaa investoida, yrittää, tehdä töitä ja suunnitella tulevaisuutta”, Kauma päättää.