Maahan pudonneet puutarhahedelmät houkuttelevat haittaeläimiä – näin ehkäiset ongelman

Maahan pudonneet puutarhahedelmät voivat tuoda pihoille haittaeläimiä, kuten rottia. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY muistuttaa, että haittaeläinten riskin vähentämiseksi pilaantuneet omenat ja muu syömäkelpoinen jäte tulee kerätä pois säännöllisesti ja käsitellä asianmukaisesti.

Omenapuun oksa.
Syömäkelpoisia omenoita voi tarjota vaikka oman asuinalueen sosiaalisen median ryhmässä. Kuva: HSY.

Omenasato on ollut tänä vuonna erityisen runsas, ja puutarhoissa hedelmiä on kertynyt rutkasti. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY muistuttaa, että pihoilla maahan pudonneet omenat ja muut puutarhahedelmät houkuttelevat haittaeläimiä, erityisesti rottia.

– Haittaeläinten torjumiseksi maahan pudonneet hedelmät kannattaa kerätä säännöllisesti pois. Samalla on tärkeää varmistaa, ettei pihalle jää muuta syötäväksi kelpaavaa jätettä tai esimerkiksi lemmikkien ruokaa, joka voisi houkutella pihalle ei-toivottuja vieraita. Huolellinen jätteiden käsittely auttaa pitämään pihan siistinä ja vähentämään haittaeläinten riskiä, muistuttaa HSY:n erityisasiantuntija Minna Partti.

Myöskään puistoihin ja viheralueille ei saa viedä puutarhajätettä eikä omenoita tai jättää muuta syömäkelpoista jätettä. Julkisille viheralueille kipatut omenat tarjoavat rotille helppoa ravintoa, mikä voi pahentaa ongelmaa koko ympäristössä.

Vie pilaantuneet omenat Sortti-asemalle tai kompostoi ne elintarvikejätteelle tarkoitetussa kompostorissa

Jos huonoksi menneitä hedelmiä ja muuta puutarhajätettä on kertynyt runsaasti, ne voi toimittaa HSY:n Sortti-asemille Konalaan, Kivikkoon, Ruskeasantaan, Jorvakseen ja Ämmässuolle. Ainoastaan Vantaan Koivukylän Sortti-pienasema ei pienten tilojensa vuoksi vastaanota puutarhajätettä. Konalan Sortti-asema on kiinni remontin vuoksi parin kuukauden ajan, mutta sinne on avattu tilapäinen risupiha, jonne puutarhajätteitä ja omenoita voi viedä. Asemien tarkemmat sijainnit ja aukioloajat ovat nähtävissä HSY:n verkkosivuilla. Puutarhajätteen vastaanoton hinta on 5,06 euroa enintään 5 m³ suuruista kuormaa kohden, ja samassa kuormassa voi tuoda myös risuja ja pihan haravointijätettä erikseen lajiteltuna. Lisätietoa puutarhajätteen vastaanottomaksuista löytyy HSY:n jätehuollon hinnastosta.

Monet ovat aloittaneet kompostoinnin jätelain uudistuksen myötä, ja hedelmien kompostointi yhdessä muun biojätteen kanssa onkin erinomainen tapa hyödyntää huonoksi mennyttä ylijäämäsatoa. Hedelmiä voi laittaa elintarvikejätteelle tarkoitettuun, jyrsijäsuojattuun kompostoriin, jossa niistä tekeytyy ravinteikasta kompostia puutarhurin käyttöön. Hedelmien pilkkominen nopeuttaa kompostoitumista, ja lisäksi hyvin toimivassa kompostorissa lämpö tappaa muumiotaudin, jota hedelmissä saattaa esiintyä. On tärkeää käyttää jyrsijäsuojattua kompostoria, sillä avokompostit tai pelkästään puutarhajätteelle tarkoitetut kompostorit eivät riitä pitämään haittaeläimiä loitolla.

Puutarhahedelmiä voi myös laittaa pienissä erissä tyhjennettävään jäteastiaan, kunhan astia ei täyty liikaa eikä siitä tule liian painava.

HSY:n hallituksen päätökset 30.8.202430.8.2024 10:12:55 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä Länsimäen Rajakylän, Vaaralan ja Jakomäen vesihuoltopalvelun kehittämisen hankesuunnitelman. Hankkeessa siirretään Rajakylän alue sille teknisesti sopivampaan painepiiriin ja samalla alueen vedenjakelu varmistetaan toteuttamalla kaksi riippumatonta vedenjakeluyhteyttä. Lisäksi alueen heikkokuntoista vesihuoltoverkostoa saneerataan. Hallitus päätti hyväksyä myös Vanhankaupungin vedenpuhdistuslaitoksen prosessiviemärin hankesuunnitelman. Prosessiviemärin kautta viemäröidään vedenpuhdistuksessa syntyviä prosessivesiä, kuten suodattimien ja saostuksen huuhteluvesiä Viikinmäen puhdistamolle puhdistettavaksi. Hallitus päätti seuraavat hankinnat: - vesihuollossa käytettävät muoviputket ja niiden yhteet eli liittimet tilataan Dahl Suomi Oy:ltä ja Onninen Oy:ltä - Espoon Hakalehdon jätevedenpumppaamon rakentamisen pääurakan toteuttajaksi valittiin Peab Industri Oy - Vantaan Ilmailutien-Pyhtäänkorventien ja Äyritien vesihu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 30.8.202427.8.2024 15:42:50 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 30.8.2024 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää Länsimäen Rajakylän, Vaaralan ja Jakomäen vesihuoltopalvelun kehittämisen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hankkeessa siirretään Rajakylän alue sille teknisesti sopivampaan painepiiriin ja samalla alueen vedenjakelu varmistetaan toteuttamalla kaksi toisistaan riippumatonta vedenjakeluyhteyttä. Lisäksi alueen heikkokuntoista vesihuoltoverkostoa saneerataan. Hallitus päättää myös Vanhankaupungin vedenpuhdistuslaitoksen prosessiviemärin hankesuunnitelman hyväksymisestä. Prosessiviemärin kautta viemäröidään vedenpuhdistuksessa syntyviä prosessivesiä, kuten suodattimien ja saostuksen huuhteluvesiä Viikinmäen puhdistamolle puhdistettavaksi. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - vesihuollossa käytettävät muoviputket ja niiden yhteet eli liittimet - Espoon Haka