SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Uuteen kotimaiseen innovaatioon pohjautuva, arjessa helppo kalatuote ui S-ryhmän kauppoihin

Jaa

S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) kylmähyllyille on ilmestynyt uusi kalatalouden sivuvirtoja hyödyntävä kalatuote. Kotimaista Nyhtökirjolohi on valmistettu Suomessa kasvatetusta kirjolohesta ja siinä hyödynnetään kaikki kirjolohen fileoinnissa syntyvät ruokaisat ja ravintorikkaat kylkipalat, jotka tyypillisesti jäävät kalasta hyödyntämättä. Nyhtökirjolohen valmistukseen käytetty teknologia on maailmassa ainoa laatuaan.

Hailia

-Haluamme osaltamme olla lisäämässä kalan osuutta ruokapöydissä. Tiedämme kuitenkin, että moni asiakkaistamme kaipaa kalavalikoimaan nykyistä enemmän edullisia ja helppokäyttöisiä vaihtoehtoja. Kotimaista Nyhtökirjolohi vastaakin tähän tarpeeseen erinomaisesti, sillä tuotteessa yhdistyvät saumattomasti herkullisuus, kotimaisuus, helppous ja edullisuus. Se sopii ruoanlaittoon sellaisenaan tai osana rakkaimpia kalareseptejä ja kestää erinomaisesti myös lämpökäsittelyä, iloitsee myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta.

Tuotteen valmistuksen mahdollistaa maailmanlaajuisesti täysin uusi Hailia Nordicin teknologia.

-Kehittämämme tuotantomenetelmä tuo uutta resurssitehokkuutta kalatalouteen. Teknologiamme avulla valmistamme aiemmin alihyödynnetyistä kalatalouden sivuvirroista maukkaita, helppokäyttöisiä ja hyvän rakenteen omaavia tuotteita, niin koti- kuin myös ammattikeittiöihin. Nyhtökirjolohessa hyödynnetään kirjolohen ruokaisat ja ravintorikkaat selkä- ja kylkipalat, jotka normaalisti jäävät fileerauksessa leikkuupöydälle, kertoo Hailian toimitusjohtaja Michaela Lindström.

Hailian valmistamasta ainutlaatuisesta raaka-aineesta jatkojalostetaan Kuopiossa Kalavapriikilla aivan uudenlainen kirjolohituote.

-Suomalainen kirjolohi on terveellinen ja vastuullinen valinta lautaselle, ja tämän uutuustuotteen ansiosta sen on nyt entistä helpompi uida osaksi arjen ruokia. Nyhtökirjolohen myötä pystymme valmistamaan aiempaa enemmän ruokaa samoista raaka-aineista, mikä on myös ympäristön ja ilmaston etu. Tyypillisesti kokonaisesta kirjolohesta jää hyödyntämättä noin 30 % kalan massasta, mutta nyt ruoantuotannon ulkopuolelle jää enää vain noin 10 %, kertoo Kalavapriikin toimitusjohtaja Jari Korhonen.

Enemmän kalaa haavista ostoskoriin

S-ryhmä on vuosien varrella pyrkinyt kasvattamaan kalan kysyntää monin eri keinoin. Esimerkiksi vuonna 2019 lanseerattujen Suomu nousuun ja Sesonkikala-konseptien jälkimainingeissa kalatuoteryhmän myynti S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi 20 prosenttia jo ensimmäisessä parissa viikossa. Myös Suomalainen menestysresepti -kilpailu on nostanut viime vuosina suomalaisten tietoisuuteen innovatiivisia uusia kalatuotteita.

- Kalan myynnin määrä on kääntynyt kasvuun inflaatioajan jäljiltä. Vaikka suunta onkin jo parempaan päin, suomalaiset syövät edelleen liian vähän kalaa. Yksi tunnistetuista oston esteistä on, etteivät suomalaiset koe osaavansa valmistaa tai käsitellä kalaa. Tähän Nyhtökirjolohen kaltaiset käyttövalmiit tuotteet ovat erinomainen ratkaisu, Kovalainen taustoittaa.

Kala linkittyy vahvasti S-ryhmän vastuullisuusohjelmassakin mainittuun planetaariseen eli ilmastoystävälliseen ruokavalioon, jossa keskeinen ajatus on, että syömällä terveellisesti voi toimia myös ympäristön kannalta järkevästi.

Kotimaisuus pitää pintansa tiukkoinakin aikoina

Tulevana keskiviikkona 4.9. vietettävä Suomalaisen ruoan päivä nostaa esiin kotimaisen ruoan merkitystä. S-ryhmän kesällä toteuttaman ostokäyttäytymistutkimuksen mukaan 39 % kuluttajista sanoo ostavansa mieluusti kotimaisia tuotteita ja tukevansa siten kotimaisia tuottajia, vaikka tuotteet olisivat ulkomaista kalliimpia. Vielä tammikuussa näin vastasi 36 % tutkimukseen osallistuneista kuluttajista.

S-ryhmä on tänä vuonna kuudetta kertaa mukana Suomalaisen ruoan päivä -kampanjassa nostamassa esiin maamme puhtaita raaka-aineita, ainutlaatuista osaamista ja herkullista suomalaista ruokaa. S-ryhmä on Suomen suurin kotimaisten tuotteiden myyjä ja sen myymästä ruoasta noin 80 prosenttia on kotimaassa valmistettua. S-ryhmän ruokakaupoissa kotimaisia vaihtoehtoja onkin tarjolla runsaasti muun muassa hedelmä- ja vihannesosastojen satokauden pöydässä ja S-ryhmän omassa Kotimaista-tuotesarjassa, jonka lähes 500 tuotetta täyttävät aina kaikki Hyvää Suomesta tai Sirkkalehti -merkin kotimaisuusvaatimukset. Syyskuussa Kotimaista-sarja laajenee myös uuteen tuoteryhmään: lemmikkiruokatuotteisiin.

Lähde: S-ryhmän asiakastutkimukset 2024: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen, kierros 9, 6/2024 N=3771, SOK Markkina- ja asiakasymmärrys & Feelback Oy

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:

Mikko Kovalainen
Myyntipäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus
mikko.kovalainen@sok.fi
puh. 010 768 6261

Michaela Lindström
Toimitusjohtaja, Hailia
michaela.lindstrom@hailia.fi
puh. 040 568 7115

Jari Korhonen
Toimitusjohtaja, Kalavapriikki
jari.korhonen@kalavapriikki.fi
puh. 050 543 8163

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Bonus juhlii kolmekymppisiään – asiakasomistajille on maksettu jo yli kahdeksan miljardia euroa27.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajille on maksettu kolmen vuosikymmenen aikana yhteensä yli 8 miljardia euroa Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja. Bonusten määrän moninkertaistuminen kertoo asiakasomistajuuden suosion kasvusta: Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi enemmän kuin alkuvaiheessa koko vuoden aikana. Myös asiakastyytyväisyys NPS-tutkimuksessa on noussut ennätyskorkeaksi. Uudistuksia toimivaan konseptiin tehdään harkitusti ja aikaa seuraten.

Sokos tutki: valtaosa kauneudenhoidon palveluita käyttävistä valitsee palveluntarjoajan tutun tekijän perusteella26.8.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan 40 prosenttia kauneudenhoidon palveluita hyödyntävistä vastaajista kokee, että ennalta tuttu ja varmaa jälkeä tekevä ammattilainen on tärkein kriteeri sopivaa palveluntarjoajaa valitessa. Tekijän tuttuus on erityisen tärkeää 55–74-vuotiaille kuluttajille. Nuoremmat kuluttajat valitsevat palveluntarjoajan yleensä ympäristöstä kuultujen suositusten perusteella.

Marketmuodin suosio laajenee – Prisma lanseeraa täysin uuden nuorille aikuisille suunnatun vaatemalliston19.8.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomen suosituimmaksi muotikaupaksi tuoreimmassa Kaupan Liiton tutkimuksessa jälleen todettu Prisma vahvistaa pukeutumisen sekä omien vaatemerkkien valikoimaansa. Prisma-myymälöihin sekä Prisma.fi-verkkokauppaan saapuu 19. elokuuta alkaen myyntiin uusi WKLY.-vaatemallisto, joka puhuttelee myös marketmuodin kasvavaa nuorta asiakaskuntaa. Mallisto pitää sisällään miesten ja naisten sisä- ja ulkopukeutumisen tuotteita, kenkiä, asusteita ja laukkuja. Mallisto tulee myyntiin Suomen ja Viron Prismoissa, verkkokaupassa sekä suurimmissa S-marketeissa.

Suosituissa pastakastikkeissa fiksu pakkausmuutos: Coop-pastakastikkeet lasipurkin sijaan kevyemmissä kartonkitetroissa16.8.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Perinteisen lasisen purkin sijasta Coop-pastakastikkeet pakataan kartongista valmistettuihin tetrapakkauksiin. Pakkaus mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön niin varastoinnissa kuin kuljetuksissa, mikä vähentää tämän myötä myös hiilidioksidipäästöjä. Samaan tilaan voidaan pakata nyt lähes tuplasti tuotteita. Uusi pakkaus on myös asiakkaalle kevyempi kantaa ja säästää tilaa kodinkin ruokakaapissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye