Uuteen kotimaiseen innovaatioon pohjautuva, arjessa helppo kalatuote ui S-ryhmän kauppoihin
S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) kylmähyllyille on ilmestynyt uusi kalatalouden sivuvirtoja hyödyntävä kalatuote. Kotimaista Nyhtökirjolohi on valmistettu Suomessa kasvatetusta kirjolohesta ja siinä hyödynnetään kaikki kirjolohen fileoinnissa syntyvät ruokaisat ja ravintorikkaat kylkipalat, jotka tyypillisesti jäävät kalasta hyödyntämättä. Nyhtökirjolohen valmistukseen käytetty teknologia on maailmassa ainoa laatuaan.

-Haluamme osaltamme olla lisäämässä kalan osuutta ruokapöydissä. Tiedämme kuitenkin, että moni asiakkaistamme kaipaa kalavalikoimaan nykyistä enemmän edullisia ja helppokäyttöisiä vaihtoehtoja. Kotimaista Nyhtökirjolohi vastaakin tähän tarpeeseen erinomaisesti, sillä tuotteessa yhdistyvät saumattomasti herkullisuus, kotimaisuus, helppous ja edullisuus. Se sopii ruoanlaittoon sellaisenaan tai osana rakkaimpia kalareseptejä ja kestää erinomaisesti myös lämpökäsittelyä, iloitsee myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta.
Tuotteen valmistuksen mahdollistaa maailmanlaajuisesti täysin uusi Hailia Nordicin teknologia.
-Kehittämämme tuotantomenetelmä tuo uutta resurssitehokkuutta kalatalouteen. Teknologiamme avulla valmistamme aiemmin alihyödynnetyistä kalatalouden sivuvirroista maukkaita, helppokäyttöisiä ja hyvän rakenteen omaavia tuotteita, niin koti- kuin myös ammattikeittiöihin. Nyhtökirjolohessa hyödynnetään kirjolohen ruokaisat ja ravintorikkaat selkä- ja kylkipalat, jotka normaalisti jäävät fileerauksessa leikkuupöydälle, kertoo Hailian toimitusjohtaja Michaela Lindström.
Hailian valmistamasta ainutlaatuisesta raaka-aineesta jatkojalostetaan Kuopiossa Kalavapriikilla aivan uudenlainen kirjolohituote.
-Suomalainen kirjolohi on terveellinen ja vastuullinen valinta lautaselle, ja tämän uutuustuotteen ansiosta sen on nyt entistä helpompi uida osaksi arjen ruokia. Nyhtökirjolohen myötä pystymme valmistamaan aiempaa enemmän ruokaa samoista raaka-aineista, mikä on myös ympäristön ja ilmaston etu. Tyypillisesti kokonaisesta kirjolohesta jää hyödyntämättä noin 30 % kalan massasta, mutta nyt ruoantuotannon ulkopuolelle jää enää vain noin 10 %, kertoo Kalavapriikin toimitusjohtaja Jari Korhonen.
Enemmän kalaa haavista ostoskoriin
S-ryhmä on vuosien varrella pyrkinyt kasvattamaan kalan kysyntää monin eri keinoin. Esimerkiksi vuonna 2019 lanseerattujen Suomu nousuun ja Sesonkikala-konseptien jälkimainingeissa kalatuoteryhmän myynti S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi 20 prosenttia jo ensimmäisessä parissa viikossa. Myös Suomalainen menestysresepti -kilpailu on nostanut viime vuosina suomalaisten tietoisuuteen innovatiivisia uusia kalatuotteita.
- Kalan myynnin määrä on kääntynyt kasvuun inflaatioajan jäljiltä. Vaikka suunta onkin jo parempaan päin, suomalaiset syövät edelleen liian vähän kalaa. Yksi tunnistetuista oston esteistä on, etteivät suomalaiset koe osaavansa valmistaa tai käsitellä kalaa. Tähän Nyhtökirjolohen kaltaiset käyttövalmiit tuotteet ovat erinomainen ratkaisu, Kovalainen taustoittaa.
Kala linkittyy vahvasti S-ryhmän vastuullisuusohjelmassakin mainittuun planetaariseen eli ilmastoystävälliseen ruokavalioon, jossa keskeinen ajatus on, että syömällä terveellisesti voi toimia myös ympäristön kannalta järkevästi.
Kotimaisuus pitää pintansa tiukkoinakin aikoina
Tulevana keskiviikkona 4.9. vietettävä Suomalaisen ruoan päivä nostaa esiin kotimaisen ruoan merkitystä. S-ryhmän kesällä toteuttaman ostokäyttäytymistutkimuksen mukaan 39 % kuluttajista sanoo ostavansa mieluusti kotimaisia tuotteita ja tukevansa siten kotimaisia tuottajia, vaikka tuotteet olisivat ulkomaista kalliimpia. Vielä tammikuussa näin vastasi 36 % tutkimukseen osallistuneista kuluttajista.
S-ryhmä on tänä vuonna kuudetta kertaa mukana Suomalaisen ruoan päivä -kampanjassa nostamassa esiin maamme puhtaita raaka-aineita, ainutlaatuista osaamista ja herkullista suomalaista ruokaa. S-ryhmä on Suomen suurin kotimaisten tuotteiden myyjä ja sen myymästä ruoasta noin 80 prosenttia on kotimaassa valmistettua. S-ryhmän ruokakaupoissa kotimaisia vaihtoehtoja onkin tarjolla runsaasti muun muassa hedelmä- ja vihannesosastojen satokauden pöydässä ja S-ryhmän omassa Kotimaista-tuotesarjassa, jonka lähes 500 tuotetta täyttävät aina kaikki Hyvää Suomesta tai Sirkkalehti -merkin kotimaisuusvaatimukset. Syyskuussa Kotimaista-sarja laajenee myös uuteen tuoteryhmään: lemmikkiruokatuotteisiin.
Lähde: S-ryhmän asiakastutkimukset 2024: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen, kierros 9, 6/2024 N=3771, SOK Markkina- ja asiakasymmärrys & Feelback Oy
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Mikko Kovalainen
Myyntipäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus
mikko.kovalainen@sok.fi
puh. 010 768 6261
Michaela Lindström
Toimitusjohtaja, Hailia
michaela.lindstrom@hailia.fi
puh. 040 568 7115
Jari Korhonen
Toimitusjohtaja, Kalavapriikki
jari.korhonen@kalavapriikki.fi
puh. 050 543 8163
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Uusi aluevaltaus Sokos Hotellilta: ketjun valikoimaan arjen luksusta huokuva Resort4.3.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Matkailu on murroksessa ja vapaa-ajan matkustajat sekä työmatkustajat haluavat yhdistää hotelliyöpymiseen yhä useammin elämystä ja erilaisia aktiviteetteja. Suomalaisten suosikkihotelliketju vastaa trendiin laajentamalla liiketoimintaa resorteihin: Toukokuun alussa ketjuun liittyy eksklusiivinen Tykkimäki Resort, jossa voi yöpyä huviloissa ja villoissa ja pulahtaa järveen suoraan Glamping Laawusta.
Nyt se on selvitetty: Näin monta muumimukia suomalainen keskimäärin omistaa – Prisman data kertoo mikä muki löytyy lähes joka kodista28.2.2025 08:35:00 EET | Tiedote
Muumimukeista puhuttaessa nostetaan yleensä esiin harvinaisuudet ja keräilijöiden himoamat yksilöt. Suomalaisille on kuitenkin kertynyt vuosien aikana suuri määrä rakastetun mukisarjan tuotteita, ja niitä myydään Prismassa vuosittain useita satoja tuhansia. Prisma selvitti Muumien 80-vuotisjuhlavuoden kunniaksi, kuinka monta muumimukia keskimäärin suomalaisten kaapista oikeasti löytyy. Prisman myyntidatasta myös selviää, mikä mukeista on kaikista yleisin.
Coop-tuotesarjan uudistus on loppusuoralla: S-ryhmän myymälöissä jo yli 1200 Coop-tuotetta26.2.2025 08:40:08 EET | Tiedote
S-ryhmä kertoi marraskuussa 2023 merkittävästä muutoksesta päivittäistavarakaupan omiin brändeihin. Aiemmin S-ryhmän laajin oma tuotesarja, noin 1500 tuotetta sisältänyt Rainbow on askel askeleelta saanut väistyä ja Rainbow-tuotteita on valikoimissa enää muutamia satoja. Rainbow’n tilalle on hyvää vauhtia kasvanut yhteispohjoismainen Coop-brändi, jonka tuotteita löytyy S-ryhmän kauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) hyllyiltä jo yli 1200.
Vege maistui tammikuussa: kasvipohjaisten tuotteiden myynti kasvoi S-ryhmän ruokakaupoissa24.2.2025 08:12:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan perusteella kasvipohjaisten tuotteiden kysynnässä nähtiin tammikuussa selkeästi kasvua. Vegekampanjat ja ennätysmäärän osallistujia kerännyt Vegaanihaaste vauhdittivat tuotteiden myyntiä. S-ryhmä teki tänä vuonna entistä laajemmin yhteistyötä Vegaanihaasteeseen kanssa, kun yhteistyö laajeni S-marketeista kaikkiin S-ryhmän ruokakauppoihin (Prisma, S-market, Sale ja Alepa).
S-ryhmä palasi matkailukaupan ykköseksi – ”Tulevaisuus näyttää lupaavalta”14.2.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Viime vuosi oli S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupassa nousujohteinen ja joulusesonki oli erityisesti Lapissa menestys. Vaikka markkinatilanne jatkuu haastavana, lupailevat reippaasti alkanut matkailun myynti sekä merkit turismin ja kotimaisten asiakkaiden ostovoiman elpymisestä alalle myönteistä kehitystä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme