S-ryhmä palasi matkailukaupan ykköseksi – ”Tulevaisuus näyttää lupaavalta”
Viime vuosi oli S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupassa nousujohteinen ja joulusesonki oli erityisesti Lapissa menestys. Vaikka markkinatilanne jatkuu haastavana, lupailevat reippaasti alkanut matkailun myynti sekä merkit turismin ja kotimaisten asiakkaiden ostovoiman elpymisestä alalle myönteistä kehitystä.

S-ryhmän matkailukauppa palasi markkinajohtajaksi euromääräisellä huonemyynnillä mitattuna. Liikevaihto kasvoi yli 5 % ja suosio lisääntyi niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin asiakkaiden joukossa.
– Matkailu on ennen kaikkea tunnetta ja onnistuimme ammattitaitoisten s-maralaisten kanssa olemaan ykkösvaihtoehto asiakkaiden hetkissä. Myös pitkäjänteinen kehitys ja uudistukset näkyvät tuloksessa. Hotellien vetovoimaa kasvattivat erityisesti Helsingin Katajanokalle avautunut Solo Sokos Hotel Pier 4 sekä lukuisat uudistukset kuten Break Sokos Hotellit Bomba ja Tahko ja Original Sokos Hotellit Vantaa ja Royal Vaasa, S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan johtaja Juha Helminen kuvaa.
Viime vuonna kaupparyhmän hotelleissa vieraili yli 3,6 miljoonaa asiakasta. Kansainvälisten asiakkaiden määrä S-ryhmän hotelleissa eli Sokos Hotelleissa ja Radisson Blu -hotelleissa nousi yli 12 %. Kasvua tuli Saksasta, Yhdysvalloista, Japanista sekä Kiinasta.
Asiakkaat parhaiten tunteva pärjää
Alkaneelta vuodelta odotetaan matkailu- ja ravitsemisalalle kaivattua virettä, vaikka kuluttajien luottamus ja ostovoima elpyvät hitaasti. Taloudellisesti haastavina aikoina tutut konseptit kuten Sokos Hotellit ja esimerkiksi ikoninen Rosso ovat vahvoilla. Kysyntää on myös erityisesti edullisemmalle tarjonnalle kuten kahviloille ja nopeaa syömistä tarjoaville ravintoloille kuten Pizza Buffalle ja Hesburgerille.
– Vetovoiman kasvattaminen edellyttää meiltä jatkuvaa kehittymistä. Alalla pärjäävät ne, jotka tuntevat asiakkaat parhaiten ja pystyvät tarjoamaan heitä aidosti ihastuttavia ja kiinnostavia palveluja, Helminen toteaa.
S-ryhmässä vipuvoimaa uudistumiselle otetaankin asiakasdatan ja digitaalisuuden hyödyntämisestä. Vuoden alussa julkaistu, asiakkaiden toivoma Sokos Hotels -sovellus nousi sovelluskaupoissa matkailusovellusten kärkeen pian julkaisun jälkeen. Asiakasdatan avulla uudistetaan myös Sokos Hotellien kokous- ja tapahtumapalveluja sekä aamiaistarjontaa.
Potentiaalia vapaa-ajan sekä kansainvälisessä matkailussa
Kaupparyhmässä nähdään vapaa-ajan matkailun kasvavan työmatkustusta voimakkaammin. Yhteistä asiakasryhmille on halu yhdistää matkaan erilaisia aktiviteetteja ja elämyksiä.
– Sokos Hotellien elämystarjonta on kasvanut merkittävästi ja uudistuminen jatkuu tänäkin vuonna. Esimerkiksi Himokselle rakentuu uusi Break Sokos Hotel -huoneistohotelli, Original Sokos Hotel Seurahuone Kotkassa laajenee ja Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnassa uudistuu, Helminen kertoo.
Hotellien uudistamisen lisäksi S-ryhmä on viime vuosina monipuolistanut majoitustarjontaansa tuomalla markkinaan kiinnostavia vaihtoehtoja kuten Helsinkiin kaupunkiympäristöön avattu Radisson RED -hotelli. Pääkaupunkiseudulla majoituskapasiteetti onkin kasvanut merkittävästi ja kilpailu on kovaa.
– Tulevaisuus näyttää kuitenkin lupaavalta, turistivirrat ovat alkaneet jälleen nousta vaikkakin ollaan vielä kaukana pandemiaa edeltävästä ajasta. Uskomme Sokos Hotels - ja Radisson Hotels- brändien jatkavan vahvaa kehitystä myös pääkaupunkiseudun markkinassa.
***
Viime vuonna käyttöasteen mukaan suosituimmat hotellit olivat:
- Solo Sokos Hotel Torni Tampere
- Original Sokos Hotel Wiklund, Turku
- Original Sokos Hotel Tripla, Helsinki
- Original Sokos Hotel Arina, Oulu
- Original Sokos Hotel Ilves, Tampere
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Helminen, S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan johtaja, juha.helminen@sok.fi, 040 535 5560
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Linkit
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän investoinnit Suomeen viime vuonna lähes miljardi euroa13.2.2025 09:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmän liiketulos kasvoi 499 miljoonaan euroon vuonna 2024. Tuloskehitystä siivittivät kasvanut asiakasmäärä ja myyntivireen säilyminen hyvänä haastavassa markkinatilanteessa. Investoinnit nousivat ennätystasolle lähes miljardiin euroon. Osuuskauppoihin liittyi myös yli 120 000 uutta asiakasomistajaa. Rahallisia etuja maksettiin asiakasomistajille ennätysmäärä, yli puoli miljardia euroa.
Seppo Jokisen odotettu uutuusdekkari yksinoikeudella myyntiin Prismoihin ja S-marketeihin12.2.2025 08:12:00 EET | Tiedote
Yhden maamme tunnetuimman dekkaristin Seppo Jokisen suositusta Komisario Koskinen -kirjasarjasta ilmestyy tänä keväänä kolmaskymmenes osa. Viimeinen vääntö -uutuusdekkari saapuu keväällä yksinoikeudella myyntiin Prismoihin ja S-marketeihin sekä Prisma.fi-verkkokauppaan. Kirja on jo ennakkotilattavissa verkkokaupasta.
Marttojen ja S-ryhmän Ässäkokki-kursseilta kotitaloustaitoja ja ruokailoa lapsille11.2.2025 08:05:00 EET | Tiedote
S-ryhmä ja Martat järjestävät tänä vuonna jälleen noin 100 suosittua Ässäkokki-kurssia eri puolilla Suomea, Halikosta Kolariin. Ruokakurssit antavat paitsi tärkeää ruokakasvatusta, ne ehkäisevät myös lasten ja nuorten yksinäisyyttä. Kursseilla keskitytään taloudelliseen, terveelliseen, maistuvaan ja mukavaan kotikokkailuun koululaisille sopivalla tavalla. Marttojen ja S-ryhmän yhteistä Ässäkokki-toimintaa on järjestetty jo vuodesta 2017 alkaen.
Suomalaisten matkustamisessa tapahtuu nyt selvä muutos – Prisman myynnissä nähty 8-kertainen myyntipiikki vain muutamassa kuukaudessa10.2.2025 10:04:00 EET | Tiedote
Yhä useampi suomalainen vaikuttaa tulevana hiihtolomakautena matkustavan pelkillä käsimatkatavaroilla ja sitä kautta halvemmilla lipuilla, kertoo Prisman tuore myyntidata. Käsimatkatavaroiksi soveltuvien matkalaukkujen ja -kassien myynti on vain muutamassa kuukaudessa kahdeksankertaistunut. Ilmiöstä kertoo myös digitaalisten matkalaukkuvaakojen kysynnän räjähtäminen monisatakertaiseksi.
S-ryhmän tuulivoimainvestoinnit päätökseen – uusin Luvian tuulipuisto käytössä10.2.2025 08:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän uusin tuulivoimapuisto Eurajoen Luvialla on tällä erää viimeisin investointi S-ryhmän uusiutuvan energiantuotannon monivuotisessa suunnitelmassa. Kuluneen kymmenen vuoden aikana S-ryhmä on ollut yksi suurimmista kotimaisista tuulivoimatuotannon rakennuttajista ja investoinut lähes 600 miljoonaa euroa tuulivoimaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme