Tekoäly ja digitalisaatio tehostavat pk-yritysten saatavien kotiuttamista

Valtakunnallista yrittäjän päivää vietetään syyskuun viidentenä päivänä.  Asiakkaiden maksukäyttäytyminen on keskeinen tekijä yrityksen pitkän aikavälin menestyksessä ja toimintakyvyn säilyttämisessä. Yritysten tulee myös entistä enemmän kiinnittää huomiota, kuinka ne itse toimivat tavarantoimitusketjussa ja edistävätkö ne omalla toiminnallaan tervettä maksukulttuuria. Intrumin tutkimuksen mukaan digitalisaatio ja tekoäly nostavat päätään maksuviiveiden torjumisessa. Yli puolet pk-yrityksistä uskoo jäävänsä kilpailijoista jälkeen, jos ne eivät opi hyödyntämään tekoälyä maksuprosesseissaan. Tekoälytyökalut ja modernien maksutapojen hallinta koetaan kilpailueduksi, joka lajittelee jyvät akanoista.

Yritykset, jotka investoivat uuteen teknologiaan ja tekoälyyn maksuprosesseissaan, voivat saavuttaa merkittäviä kilpailuetuja.

Intrumin Eurooppalainen yritysten maksutapatutkimus osoittaa, että luottotappiot ja asiakkaiden maksuviiveet ovat vähentyneet viimeisen kolmen vuoden aikana. Silti 59 prosenttia pienistä ja keskisuurista yrityksistä on aiempaa enemmän huolissaan asiakkaidensa kyvystä maksaa ajallaan. Yli puolella (51 prosenttia) pk-yrittäjistä on haasteita saada selkeää käsitystä asiakkaidensa kyvystä maksaa ajallaan ja kokonaan. Pk-yrittäjistä 75 prosenttia on asettanut tänä vuonna luottoriskien hallinnan parantamisen ja maksuviiveiden torjunnan yrityksensä strategiseksi painopistealueeksi. Vain toiminnan jatkuvuuden turvaaminen eli kustannusten leikkaaminen ja tehokkuuden parantaminen nousi sen edelle 79 prosentin osuudella.

Ajallaan maksaminen edistää tervettä maksukulttuuria

Haastavassa liiketoimintaympäristössä puolet pk-yrittäjistä kertoo, että heidän on hyvin vaikeaa sopia maksuehdoista, jotka ovat kohtuullisia sekä heille että heidän asiakkailleen. Vastaajista 44 prosenttia hyväksyy pidempiä maksuaikoja kuin olisivat halunneet, koska he eivät halua vaarantaa hyviä asiakassuhteitaan. Viime vuoteen verrattuna maksuajat ovatkin pidentyneet kaikilla muilla toimialoilla paitsi julkisella sektorilla. Keskimääräinen maksuaika B2B-sektorilla on 66 päivää. Pk-yrittäjistä 38 prosenttia arvioi, että verrattuna viime vuoden samaan ajankohtaan he joutuvat myös itse todennäköisemmin pyytämään pidempiä maksuaikoja tavarantoimittajilta tai maksamaan laskun myöhemmin kuin on sovittu.

Suomalaisyrityksiltä kuluu yhä keskimäärin reilu 11 tuntia viikossa maksumuistutusten lähettämiseen ja myöhästyneiden laskujen perään soittamiseen. Vaikka aika on hieman pienentynyt viime vuodesta, se tarkoittaa, että keskimäärin yrityksissä kulutetaan yli 76 päivää vuodesta aikaa muuhun kuin itse yrityksen ydinliiketoimintaan.

– Säännölliset ja ajallaan maksetut maksut varmistavat, että yrityksellä on riittävästi käteisvaroja päivittäisen toiminnan pyörittämiseen. Kassavirran hallinnan lisäksi maksukäyttäytymisen seuraaminen on tärkeää myös yrityksen luottokelpoisuuden parantamisen ja riskien hallinnan kannalta. Kun yritys saa asiakkailta maksut ajallaan, se pystyy itsekin maksamaan tavarantoimittajilleen ajoissa. Luotettava maksukäyttäytyminen vahvistaa yrityksen mainetta liikekumppaneiden silmissä. Ja mikä tärkeintä, nopea kassan kierto on kasvun mahdollistaja ja edesauttaa terveen maksukulttuurin ylläpitämistä, toteaa Intrumin kaupallinen johtaja Juha Iskala.

Tutkimuksemme mukaan reilusti yli puolet (62 prosenttia) pk-yrityksistä panostaa digitaalisten liiketoimintamallien kehittämiseen lähivuosien aikana. Pk-yrittäjistä 49 prosenttia haluaisi kasvaa kansainvälisesti, mutta korkeat korot ja käytännön haasteet ovat esteenä. Vajaa kolmannes (29 prosenttia) pk-yrityksistä näkee asiakkaiden viiveellisen maksamisen investointien ja kasvun esteenä. Viimeisimmän pk-yritysbarometrin mukaan kasvuhakuisten yritysten osuus on laskenut selvästi viime vuosina, kuitenkin yhä yli kolmannes pk-yrityksistä on voimakkaasti tai mahdollisuuksien mukaan kasvuhakuinen.

Tekoäly apuun maksuviiveiden hallinnassa

Yli puolet (53 prosenttia) pk-yrityksistä uskoo, että tekoäly voisi tehostaa merkittävästi viivästyneiden maksujen hallintaa. 44 prosenttia heistä uskoo jäävänsä kilpailijoista jälkeen, jos eivät sisällytä tekoälyä maksuprosesseihinsa. Yritykset siis ymmärtävät tekoälyn tuomat mahdollisuudet, mutta toisaalta sen käyttöönottoon liittyy myös riskejä. Suuressa osassa yrityksiä ei myöskään ole asiantuntijoita, 50 prosenttia pk-yrittäjistä sanoo, että heillä on vaikeuksia löytää talon sisältä osaajia saadakseen tekoälystä kaikkea hyötyä irti.

Yli%20puolet%20pk-yrityksist%E4%20uskoo%2C%20ett%E4%20teko%E4ly%20voisi%20tehostaa%20merkitt%E4v%E4sti%20viiv%E4styneiden%20maksujen%20hallintaa%20ja%20l%E4hes%20saman%20verran%20uskoo%20j%E4%E4v%E4ns%E4%20kilpailijoista%20j%E4lkeen%2C%20jos%20ne%20eiv%E4t%20opi%20hy%F6dynt%E4m%E4%E4n%20teko%E4ly%E4%20maksuprosesseissaan.
Yli puolet pk-yrityksistä uskoo, että tekoäly voisi tehostaa merkittävästi viivästyneiden maksujen hallintaa ja lähes saman verran uskoo jäävänsä kilpailijoista jälkeen, jos ne eivät opi hyödyntämään tekoälyä maksuprosesseissaan.

Pk-yrityksistä 63 prosenttia on kokeillut tekoälyn hyödyntämistä jollain tasolla ja vasta 28 prosenttia pk-yrityksistä on ottanut käyttöönsä tekoälyn yksittäisissä back office -tehtävissä. Kun yrityksiltä kysyttiin miten ne aikovat panostaa tekoälyteknologiaan maksujen hallinnan ja muiden back office -toimintojen tukemiseksi tulevina vuosina, seitsemän prosenttia pk-yrityksistä sanoi, etteivät ne aio panostaa lainkaan, kun vastaava luku suuryritysten kohdalla oli kolme prosenttia.

– Yritykset, jotka investoivat uuteen teknologiaan ja tekoälyyn maksuprosesseissaan, saavuttavat merkittäviä aika- ja kustannussäästöjä reskontranhoidossa. Personoidut maksumuistutukset ja automaattiset perintäkyselyt tehostavat saatavien kotiutumista ja parantavat kassankierron nopeutta. Tekoäly auttaa myös arvioimaan asiakkaiden luottokelpoisuutta tarkemmin, mikä vähentää luottotappioriskejä. Pienemmät yritykset voivat hyötyä näistä eduista ulkoisten kumppaneiden avulla, jotka jo hyödyntävät tekoälyä prosesseissaan, muistuttaa Iskala.

Lähteet:

Eurooppalainen yritysten maksutapatutkimus 2024, Intrumin maksuviivetutkimus Q2/2024, Pk-yritysbarometri kevät 2024

Tietoja European Payment Report 2024 -tutkimuksesta:

Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti (European Payment Report) antaa tietoa maksukäyttäytymisen haasteista ja mahdollisuuksista, joita yritykset kohtaavat Euroopassa ja useilla sektoreilla. Raportti perustuu ulkopuolisen tutkimustoimiston, Longituden, teettämään kyselyyn, joka toteutettiin 25 Euroopan maassa. Vuoden 2024 kyselyyn osallistui yhteensä 9 255 pientä, keskisuurta ja suurta yritystä 15 toimialalta. Vastaajina oli talousjohtajia tai muita henkilöitä, joilla oli taloudellista tietämystä yrityksestä, jossa he työskentelevät. Yritykset on valittu satunnaisesti B2B-tietokannasta. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin joulukuun 2023 ja maaliskuun 2024 välisenä aikana.

Lataa Suomea koskeva raportti www.intrum.fi/epr2024  Lataa Euroopan laajuinen raportti www.intrum.com/epr2024

Tietoja yrittäjän päivästä:

Valtakunnallista Yrittäjän päivää on vietetty vuosittain syyskuun 5. päivänä vuodesta 1997 alkaen. Yrittäjän päivän takana on Yrittäjän Päivä -säätiö, jonka toiminnan tarkoituksena on yrittäjätoiminnan tukeminen ja yrittäjyyden arvostuksen edistäminen. Tämän vuoden järjestäjänä toimii Suomen Yrittäjät. Lue lisää yrittäjän päivästä.

Lataa
Lataa

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2023 liikevaihto oli 20,0 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Yhä useamman kuluttajan laskut päätyvät perintään – positiivista kehitystä maksukyvyssä19.8.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän analyysi kertoo, että saatavista joudutaan muistuttamaan ja niitä siirtyy perintään yhä useammin. Kuluttajaperinnässä sekä tapausten määrät että perinnässä olevat summat kasvoivat vuoden 2024 toisella neljänneksellä. Varovaisen positiivisia loppuvuoden näkymiä tukee kuitenkin perintäonnistumien kääntyminen kasvuun, mikä kertoo sekä kuluttajien että yritysten maksukyvyn vahvistumisesta.

Maksuviiveellisten yritysten kokonaismäärä laskenut – majoitus- ja ravitsemistoimialan maksuviiveet yhä kasvussa4.7.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Intrumin maksuviivetutkimus vuoden 2024 toiselta neljännekseltä kertoo, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen määrä on laskenut 5,69 prosenttia viime vuodesta. Toimialavertailussa maksuviiveellisiä yrityksiä on edelleen eniten majoitus- ja ravitsemistoimialalla, yritysten osuus on myös hieman kasvanut viimevuoteen verrattuna. Alueellisesti maksuviiveellisiä yrityksiä on eniten Satakunnassa ja Pohjois-Savossa. Inflaation hidastuminen ja korkojen lasku ennustavat yrityksille parempia näkymiä loppuvuodesta. Toipuminen on kuitenkin yhä verkkaista.

Kuluttajien maksukyky heikkenemässä kesäkuukausina11.6.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Orastavasta talouskasvusta huolimatta kuluttajien maksukyky heikentynee ja maksuvaikeudet kasvavat tulevina kuukausina. Luotonhallintayhtiö Intrumin perintädatan mukaan sekä kuluttajien että yritysten maksukyky heikkeni alkuvuonna. Aiempaa useampi lasku vaati myös muistutusta tai siirtyi perintään. Vaikea tilanne näkyy myös Takuusäätiön velkaneuvonnassa. Kuluttajien maksutapatutkimuksen mukaan moni kuluttaja käyttää aiempaa vähemmän rahaa lomailuun ja arvioi joutuvansa jättämään laskuja maksamatta.

Mullistaako tekoäly maksuviiveiden hallinnan?24.5.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Yli puolet suomalaisyrityksistä uskoo, että tekoäly voisi parantaa merkittävästi myöhästyneiden maksujen käsittelyä. Tekoälytyökalujen ja modernien maksutapojen hallinta nähdään oleellisina kilpailutekijöinä, mutta todellisuudessa valtaosassa yrityksistä tekoälyn hyödyntäminen on vielä yksittäisten kokeilujen tasolla. Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti paljastaa, että vaikka tekoäly voisi tehostaa liiketoimintaa merkittävästi, suomalaisyritykset näkevät tekoälyssä enemmän riskejä kuin eurooppalaiset vastaajat keskimäärin.