Konkurssiaalto jatkunee syksyllä, vaikka maksuviiveellisten yritysten määrä on laskenut

Intrumin maksuviivetutkimus kuluvan vuoden kolmannelta neljännekseltä kertoo, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen määrä on laskenut hieman viime vuodesta. Toimialavertailussa majoitus- ja ravitsemistoimialalla on yhä eniten haasteita, mutta julkisen hallinnon, maanpuolustuksen ja kaivostoiminnan aloilla maksuviiveellisten yritysten määrä on noussut suhteellisesti eniten. Alueellisesti maksuviiveellisiä yrityksiä on eniten Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa. Vireille pantujen konkurssien määrä on jatkanut edelleen kasvuaan. Vaikka talouskasvu on ollut edelleen vaisua, näkymät loppuvuodelle ovat varovaisen positiivisia.

Majoitus- ja ravitsemistoimialalla on yhä eniten haasteita, mutta julkisen hallinnon, maanpuolustuksen ja kaivostoiminnan aloilla maksuviiveellisten yritysten määrä on noussut suhteellisesti eniten.

Intrumin maksuviivetutkimus vuoden 2024 kolmannelta neljännekseltä kertoo, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on laskenut 2,38 prosentilla vuoden takaiseen verrattuna ja säilynyt samalla tasolla toiseen vuosineljännekseen verrattuna. Maksuviiveitä oli 18 408 yrityksellä, mikä on yli viisi prosenttia Suomen yrityksistä. Maksuviiveellisten yritysten määrän lasku vuoden takaiseen verrattuna selittynee talouden yleisen aktiivisuuden laskuna. Korkotaso on laskenut selvästi kolmannen vuosineljänneksen aikana, mutta se ei vielä näy yritysten toiminnassa.

Julkisen hallinnon, maanpuolustuksen ja kaivostoiminnan toimialoilla huolestuttavaa kehitystä maksuviiveissä

Suhdanneherkän majoitus- ja ravitsemistoimialan haasteet jatkuvat yhä, mutta julkisen hallinnon, maanpuolustuksen sekä kaivostoiminnan ja louhinnan aloilla maksuviiveellisten yritysten määrä on kasvanut suhteellisesti eniten. Kasvua on myös vesihuolto, viemäri- ja jätevesihuollon, maa-, metsä- ja kalatalouden, informaatio ja viestinnän, ammatillinen, tieteellinen ja teknisen toiminnan sekä rahoitus- ja vakuutustoiminnan toimialoilla.

– Yritysten maksukykyä ovat heikentäneet korkea inflaatio ja korot sekä kysynnän heikkeneminen, sanoo Intrumin kaupallinen johtaja Juha Iskala.

Alueellisesti eniten maksuvaikeuksista kärsiviä yrityksiä on Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa. Myös Etelä-Savossa, Kymenlaaksossa, Etelä-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Pohjanmaalla maksuviiveellisten yritysten osuus on hieman kasvanut viime vuoteen verrattuna.

Eniten%20maksuvaikeuksia%20on%20yrityksill%E4%20Pohjois-Savossa%20ja%20Pohjois-Karjalassa.
Eniten maksuvaikeuksia on yrityksillä Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa.

Yrityskokovertailussa sekä henkilömäärällä että liikevaihtoluokalla mitattuna maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus laski eniten suurimmissa yrityksissä ja vähiten pienimmissä yrityksissä. Pienillä yrityksillä ei ole haastavassa taloustilanteessa samanlaisia taloudellisia puskureita ja siksi niiden on vaikeampaa selvitä laskuistaan.

– Tutkimuksemme mukaan luottotappiot ja maksuviiveet ovat vähentyneet viimeisen kolmen vuoden aikana. Silti 59 prosenttia pienistä ja keskisuurista yrityksistä on aiempaa enemmän huolissaan asiakkaidensa kyvystä maksaa ajallaan. Maksamatta jäänyt lasku aiheuttaa ongelmia paitsi laskuja lähettävälle yritykselle myös koko taloudelle, kun raha ei kierrä normaalisti, korostaa Iskala.

Konkurssien odotetaan säilyvän korkealla tasolla

Konkurssien määrä on jatkanut kasvuaan ja on selvästi viime vuoden tahtia edellä elokuun loppuun mennessä. Tilastokeskuksen mukaan konkurssien määrä on kasvanut jo yli kaksi vuotta. Tänä vuonna elokuuhun mennessä oli haettu konkurssiin jo yli 2 000 yritystä.

Yritysten toimintaympäristö on korkojen laskun myötä muuttumassa paremmaksi, mutta yritykset kärsivät kuitenkin edelleen vähäisestä yksityisestä kulutuksesta ja sitä kautta matalasta kysynnästä sekä epävarmasta taloustilanteesta.

– Yleensä maksuviiveiden määrän laskun jatkuessa konkurssien määrä kääntyy laskuun. Talouden kääntyminen vie kuitenkin aikansa. Jos suuret yritykset kaatuvat, se heikentää alihankintaketjujen toimintakykyä ja lisää konkursseja, kertoo Iskala.

Nyt nähtyyn konkurssiaaltoon vaikuttaa korkea korkotaso, inflaatio ja kysynnän heikkeneminen.

– Konkurssit tulevat pysymään korkealla tasolla vielä tämän syksyn, sillä positiivinen käänne taloudessa välittyy reaalitalouteen viiveellä. Yritysten heikentyneet talousnäkymät nostavat luottokaupan riskejä. Yrittäjien olisi hyvä arvioida luottotappioita jo ennakkoon ja minimoida niiden riskit, jolloin moni konkurssi olisi vältettävissä. Reaaliaikainen perintätieto antaa ensimmäisenä tietoa yritysten maksuvaikeuksista, Iskala jatkaa.

Kääntyykö talous kasvuun loppuvuodesta?

Suomen taloudessa on nähtävissä pieniä valonpilkahduksia, vaikka muuhun euroalueeseen verrattuna talouskehitys on meillä yhä heikkoa. Aallonpohja on taloudessa jo nähty ja yritykset odottavat varovaista kasvua vuoden viimeiselle neljännekselle. Elinkeinoelämän luottamus on pysynyt lähes ennallaan, vaikka teollisuudesta ja rakennussalalta on saatu yhä heikkoja signaaleja. Sen sijaan vähittäiskaupassa luottamus toipui.

Korkojen lasku ja hidastunut inflaatio ovat parantaneet kuluttajien ostovoimaa, mutta työllisyyden heikentyminen vaikuttaa kuluttajien tulevaisuudennäkymiin. Se hidastaa talouden elpymistä. Suomen Pankki ennustaa talouskasvun hidastuvan loppuvuodesta, mutta kääntyvän 1,1 prosentin kasvuun ensi vuonna.

– Tutkimuksemme mukaan yritykset suhtautuvat varovaisen optimistisesti tulevaisuuteen. Yrityspäättäjistä 42 prosenttia arvioi, ettei heillä ole suuria huolia yrityksen kassavirran suhteen tulevaisuudessa. Maailmankaupan toipuminen lisää meillä vientikysynnän kasvua, mutta tähän arvioon liittyy riskitekijöitä ja epävarmuutta. Geopoliittisten riskien lisäksi Saksan ja koko euroalueen talouden näkymät ovat hieman synkistyneet kesän aikana ja nähtäväksi jää miten ne vaikuttavat viennin toipumiseen Suomessa. Jos Euroopan keskuspankki laskee vielä ohjauskorkoaan loppuvuodesta kuten on ennustettu, yritysten tilanne voi helpottua, Iskala toteaa.

Intrum julkaisee neljännesvuosittain yritysten maksuviiveiden kehitystä kuvaavan raportin pohjautuen yhtiön omaan dataan lähes 350 000 suomalaisesta yrityksestä. Tämän raportin data on kerätty ajanjaksolta 1.7. - 30.9.2024. Seuraava maksuviiveraportti ilmestyy joulukuussa.

Muut lähteet:

Tilastokeskus 8/2024, Suomen Pankki: Suomen talouden ennuste 9/2024, Elinkeinoelämän keskusliitto, Luottamusindikaattori 9/2024, Intrum European Payment Report 2024 Suomi

Lataa yritysten maksuviivetutkimus Q3/2024

Lataa Suomea koskeva Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti 2024

Eniten maksuvaikeuksia on yrityksillä Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa.

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2023 liikevaihto oli 20,0 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Tekoäly ja digitalisaatio tehostavat pk-yritysten saatavien kotiuttamista5.9.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Valtakunnallista yrittäjän päivää vietetään syyskuun viidentenä päivänä. Asiakkaiden maksukäyttäytyminen on keskeinen tekijä yrityksen pitkän aikavälin menestyksessä ja toimintakyvyn säilyttämisessä. Yritysten tulee myös entistä enemmän kiinnittää huomiota, kuinka ne itse toimivat tavarantoimitusketjussa ja edistävätkö ne omalla toiminnallaan tervettä maksukulttuuria. Intrumin tutkimuksen mukaan digitalisaatio ja tekoäly nostavat päätään maksuviiveiden torjumisessa. Yli puolet pk-yrityksistä uskoo jäävänsä kilpailijoista jälkeen, jos ne eivät opi hyödyntämään tekoälyä maksuprosesseissaan. Tekoälytyökalut ja modernien maksutapojen hallinta koetaan kilpailueduksi, joka lajittelee jyvät akanoista.

Yhä useamman kuluttajan laskut päätyvät perintään – positiivista kehitystä maksukyvyssä19.8.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän analyysi kertoo, että saatavista joudutaan muistuttamaan ja niitä siirtyy perintään yhä useammin. Kuluttajaperinnässä sekä tapausten määrät että perinnässä olevat summat kasvoivat vuoden 2024 toisella neljänneksellä. Varovaisen positiivisia loppuvuoden näkymiä tukee kuitenkin perintäonnistumien kääntyminen kasvuun, mikä kertoo sekä kuluttajien että yritysten maksukyvyn vahvistumisesta.

Maksuviiveellisten yritysten kokonaismäärä laskenut – majoitus- ja ravitsemistoimialan maksuviiveet yhä kasvussa4.7.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Intrumin maksuviivetutkimus vuoden 2024 toiselta neljännekseltä kertoo, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen määrä on laskenut 5,69 prosenttia viime vuodesta. Toimialavertailussa maksuviiveellisiä yrityksiä on edelleen eniten majoitus- ja ravitsemistoimialalla, yritysten osuus on myös hieman kasvanut viimevuoteen verrattuna. Alueellisesti maksuviiveellisiä yrityksiä on eniten Satakunnassa ja Pohjois-Savossa. Inflaation hidastuminen ja korkojen lasku ennustavat yrityksille parempia näkymiä loppuvuodesta. Toipuminen on kuitenkin yhä verkkaista.

Kuluttajien maksukyky heikkenemässä kesäkuukausina11.6.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Orastavasta talouskasvusta huolimatta kuluttajien maksukyky heikentynee ja maksuvaikeudet kasvavat tulevina kuukausina. Luotonhallintayhtiö Intrumin perintädatan mukaan sekä kuluttajien että yritysten maksukyky heikkeni alkuvuonna. Aiempaa useampi lasku vaati myös muistutusta tai siirtyi perintään. Vaikea tilanne näkyy myös Takuusäätiön velkaneuvonnassa. Kuluttajien maksutapatutkimuksen mukaan moni kuluttaja käyttää aiempaa vähemmän rahaa lomailuun ja arvioi joutuvansa jättämään laskuja maksamatta.