Keskuskauppakamari: Hallitukselta tärkeitä korjausliikkeitä maahantulon esteiden purkamiseksi

Keskuskauppakamari kiittää hallitusta tärkeistä päätöksistä osaamisperustaisen maahanmuuton edistämiseksi tiukasta taloustilanteesta huolimatta. Samalla kuitenkin lisäleikkaukset ammatilliseen koulutukseen, kotoutumisen heikentäminen sekä niin kutsuttu kolmen kuukauden sääntö maasta poistumiseen herättävät huolta.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Hallitus päätti 1,8 miljoonan euron panostuksesta ulkomaalaisten osaajien sujuvan maahantulon edistämiseen sekä 1 miljoonaa euroa kansainvälistä rekrytointia edistävään yhteistyöhön kaupunkien kanssa.

”Vahva viesti yrityksiltä päättäjille on ollut, että Suomeen muuttamiseen liittyvää byrokratiaa pitää purkaa ja kehittää yhden luukun palveluita pankki- ja viranomaisasiointiin. Hienoa, että asia nyt etenee”, Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen sanoo.

Hallitus päätti budjettiriihessä myös 20 miljoonan euron lisäleikkauksista ammatilliseen koulutukseen sekä vahvasti leikkaukset kotoutumiseen. Heikosta suhdannetilanteesta huolimatta osaajapula yrityksissä ei ole kadonnut ja ammattiosaajille on kova tarve.

”Mahdollisuuksia kehittää osaamista, oppia kieltä ja saada laadukasta koulutusta pitäisi päinvastoin vahvistaa ja pyrkiä varmistamaan, että yrityksiin on riittävästi myös käytännön osaajia ajantasaisella ammattitaidolla. Ilman ammattiosaajia ja toimivaa kotoutumista osaajapula voi muodostua tulevan kasvun pullonkaulaksi”, Pulkkinen sanoo.

Keskuskauppakamari esitti budjettiriihen alla, että niin kutsuttua kolmen kuukauden sääntöä olisi vielä pidennetty 6-12 kuukauteen ja työnantajan ilmoitusvelvollisuus poistettu laista. Hallitus ei kuitenkaan päättänyt riihessä muutoksista tähän.

”Onhan tämä pettymys, että näin ideologisesti pidetään kiinni esityksestä, jota oikeastaan kukaan asiantuntija ei tässä maassa kannata. Vielä on kuitenkin mahdollisuus valita toisin” Pulkkinen sanoo.

Keskuskauppakamari: Sopeutustoimet tarpeellisia – panostukset kasvuun välttämättömiä3.9.2024 19:51:50 EEST | Tiedote

Hallituksen budjettiriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mielestä välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen. Vaikka julkisen talouden liikkumavara on pientä, on erittäin tärkeää, että hallitus panostaa myös kasvuun. Keskuskauppakamari tervehtii ilolla valmisteilla olevaa investointien verokannustinta sekä panostuksia väyläinfraan.

Keskuskauppakamari: Suomen on etsittävä avoimesti uusia mahdollisuuksia kansainvälisiltä markkinoilta26.8.2024 10:17:44 EEST | Tiedote

Suomi elää viennistä ja maailmankaupasta ja myös EU:n kyky vastata kansainvälisiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin edellyttää siltä aktiivista kauppapoliittista vaikuttamista. Kauppapolitiikka on avainasemassa EU:n kilpailukyvyn, talouskehityksen, geopoliittisen vaikutusvallan ja kansainvälisen yhteistyön kannalta. Geopolitiikan aikakaudella EU:n on jatkettava kauppasuhteidensa tiivistämistä, mutta Suomen on myös itse etsittävä avoimesti uusia mahdollisuuksia kansainvälisiltä markkinoilta.