Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta vieraili Hämeenlinnassa keskiviikkona

Valiokunta kiertää tutustumassa hyvinvointialueiden kehitystyöhön opintomatkoillaan.

Aluevaltuuston puheenjohtaja Juha Isosuo, sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Krista Kiuru, hyvinvointialuejohtaja Olli Naukkarinen ja aluehallituksen puheenjohtaja Kaisa Lepola yhteiskuvassa.

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta vieraili keskiviikkona Hämeenlinnassa. Oma Hämeeseen tehty vierailu oli osa valiokunnan ensimmäistä opintomatkaa hyvinvointialueille. Opintomatkojen tarkoitus on edistää aitoa vuoropuhelua hyvinvointialueiden kanssa ja tutustua alueilla tehtävään kehitystyöhön. Kanta-Hämeen lisäksi valiokunta vieraili ensimmäisellä opintomatkallaan Keski-Suomessa.

– Tavoitteena on lisätä valiokunnan ymmärrystä alueellisista haasteista ja hyvinvointialueiden erilaisista ratkaisumalleista. Näin voimme edistää parhaiden käytäntöjen jakamista hyvinvointialueiden kesken, kertoo valiokunnan puheenjohtaja kansanedustaja Krista Kiuru (sd.).

Valiokunnan vierailua isännöivät aluevaltuuston puheenjohtaja Juha Isosuo (kok.), aluehallituksen puheenjohtaja Kaisa Lepola (sd.) ja hyvinvointialuejohtaja Olli Naukkarinen. Valiokunta tutustui päivän aikana Oma Hämeen perhekeskuksen toimintaan Uppsala-talossa. Valiokunnalle esiteltiin muun muassa Arjen kesyttämön toimintaa. Kesyttämöstä lapsiperheet saavat matalan kynnyksen palvelua ilman jonoja. Toimintamalli on kehitetty Kanta-Hämeessä.

Kaisa Lepola nosti omassa esityksessään esiin Oma Hämeessä tehtyä kehitystyötä, talousohjelmien onnistumisia sekä palveluverkon uudistusta. Lepolan mukaan Suomeen tarvitaan luottamusta kasvattavaa keskustelukulttuuria. Tätä voivat olla osaltaan edistämässä seuraavalle valtuustokaudelle valittavat uudet päättäjät.

–  Hyvinvointialueella on tehty paljon onnistunutta uudistustyötä. Esimerkiksi asiakaspalautteissa palveluiden käyttäjät antavat enemmän positiivista palautetta kuin negatiivista. Julkisen keskustelun perusteella syntyvä yleinen mielikuva hyvinvointialueiden toiminnasta ei siis vastaa palveluiden käyttäjien kokemuksia.

Hyvinvointialuejohtaja esitteli hyvinvointialueen taloustilannetta. Olli Naukkarinen painotti, että hyvinvointialueiden toiminnan arvioinnissa olisi oltava yhteys siihen, miten kustannustehokkaasti palvelut järjestetään.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle esiteltiin lisäksi Oma Hämeen asiakaslähtöistä toimintamallia. Malli perustuu asiakastiedon hyödyntämiseen, jonka avulla palveluja voidaan kohdentaa tarkemmin asiakkaille. Oma Häme ehdottikin valiokunnalle kansallisen, asiakaskeskeisen tietomallin luomista. Tietomallin avulla saataisiin ajantasaista vertailutietoa, yhdenmukaista tutkimustietoa ja tehokasta tietotuotantoa. Oma Häme on valmis ottamaan vastuuroolia kansallisen tietomallin luomisessa ja tarvittavan lainsäädäntötyön valmistelussa.

–  Tiedolla johtamisessa Kanta-Hämeessä vaikuttaa olevan tekemisen meininki mitattavuuden ja vaikuttavuuden parantamiseksi. Sote-uudistuksen hyödythän syntyvät kansalaisille nimenomaan vaikuttavuudesta, ei esim. hoidon saatavuudesta, totesi Krista Kiuru.

Keskiviikkoinen vierailu tarjosikin onnistuneesti valiokunnalle arvokkaita näkemyksiä ja vahvisti yhteistyön merkitystä hyvinvointialueiden kehittämisessä.