Solita mukaan Euroopan puolustusrahaston navigointijärjestelmien kehittämishankkeeseen

Teknologia-, data- ja designyritys Solita on valittu mukaan monikansalliseen BadB-yhteistyöhankkeeseen, jonka tavoite on vahvistaa Euroopan puolustusta kehittämällä maailmanlaajuisista satelliittinavigointijärjestelmistä riippumatonta navigointia. Kuuden miljoonan euron hanketta rahoittavat Euroopan puolustusrahasto sekä Suomen ja Viron puolustusministeriöt.

Solitan Defence & Security -tiimi on valittu mukaan Euroopan puolustusrahaston BadB-hankkeeseen. Hanke keskittyy maailmanlaajuisista satelliittinavigointijärjestelmistä riippumattomien maa- ja ilma-alusten navigointiratkaisujen kehittämiseen. Viron ja Suomen puolustusministeriöt sekä Euroopan puolustusrahasto EDF ovat myöntäneet hankkeelle 6 miljoonan euron investointiavustuksen.

”Sodankäynnin luonne muuttuu tällä hetkellä radikaalisti ja nopeasti teknologiakehityksen vuoksi. Olemme ylpeitä siitä, että Solitan asiantuntemus voi auttaa kehittämään yhteisiä puolustus- ja navigointijärjestelmiämme”, Solitan puolustus- ja turvallisuusyksikön johtaja Eva Sula sanoo.

Kansainvälisistä satelliittinavigointijärjestelmistä riippumattomissa navigointiratkaisuissa hyödynnetään satelliittikarttatietoja ja konenäköalgoritmeja ajoneuvojen ja ilma-alusten sijainnin määrittämiseksi. Hankkeen kesto on 24 kuukautta.

”Hankkeen erityistavoitteisiin kuuluvat säästä riippumattomien, ajantasaisten satelliittikuvakarttojen luominen miehittämättömille ilma-aluksille ja ajoneuvoille, konenäkömoduulin ja kuvantunnistusjärjestelmän kehittäminen sekä sensoritietoja, alustarajat ylittävää tiedonjakoa ja drooniparvien toimintaa hyödyntävän reittisuunnittelujärjestelmänsuunnittelu”, Eva Sula jatkaa.

BadB-hankkeen toteuttaa neljän yrityksen yhteenliittymä kolmesta Euroopan maasta: Viro, Suomi ja Irlanti. Solita tekee tiivistä yhteistyötä konsortion yritysten Krattworks, GIM Robotics, KappaZeta ja Rigr AI kanssa ja tarjoaa konsortiolle vahvaa tukea koko hankkeen ajan.

- Lisätietoja Solitan Defence&Security -alueesta https://www.solita.fi/industries/defence-and-security/

Solita on suomalainen teknologia-, data- ja designyritys. Valjastamme ihmisymmärryksen ja älykkäät teknologiaratkaisut palvelemaan parempaa elämää. Olemme muutosvoima, joka luo uusia toimintatapoja, palveluja jateknologiaratkaisuja uudistaen yrityksiä ja yhteiskuntaa. Solita työllistää jo yli 2000 strategisen konsultoinnin, palvelumuotoilun, ohjelmistokehityksen, AI- ja analytiikkaratkaisujen sekä pilvipalvelujen asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Saksassa, Puolassa, Sveitsissä ja Belgiassa. www.solita.fi

Solita vahvistaa asemaansa Tanskan it-markkinoilla – Solita ja Tanskan valtion vankeinhoitolaitos monivuotiseen yhteistyöhön4.9.2024 09:05:46 EEST | Tiedote

Suomalainen teknologia-, data ja designyhtiö Solita on voittanut Tanskan vankeinhoitolaitoksen asiakkaakseen. Sopimus on Solitan historian suurin voitto Tanskan markkinoilla. Hankesopimus on viiden vuoden mittainen, ja se sisältää mahdollisuuden neljän vuoden mittaiseen jatkoaikaan. Solitan vastuulle siirtyvät vankeinhoitolaitoksen liiketoimintakriittiset ydinjärjestelmät. Yhteistyö kattaa tuen, ylläpidon ja mahdolliset tulevaisuuden kehitystarpeet.

Suomalaiselle Solitalle useita tunnustuksia hyvästä työnantajuudesta Virossa10.6.2024 08:25:48 EEST | Tiedote

Teknologia-, data- ja designyhtiö Solita on vastaanottanut useita työnantajuuteen liittyviä palkintoja Virossa. Yhtiö on palkittu monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden tukemisesta sekä terveyttä edistävän työympäristön kehittämisestä. Nopeasti kasvanut yhtiö työllistää jo yli 1200 osaajaa Helsingissä, Tampereella, Oulussa, Turussa, Porissa, Lahdessa, Kuopiossa, Vaasassa, Joensuussa ja Jyväskylässä.

Solita jatkoi vahvaa kasvua vuonna 2023 – myös vuosi 2024 käynnistyi positiivisesti3.6.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Solita jatkoi vakaata kasvuaan sekä liikevaihdon, kannattavuuden, palveluvalikoiman että maantieteellisen läsnäolonsa näkökulmista vuonna 2023 aiempaa haastavammista talousnäkymistä huolimatta. Hyvän liiketoiminnallisen suorituskyvyn lisäksi yritys sai useita palkintoja inhimillisestä yrityskulttuuristaan sekä ennätysmäärän työhakemuksia. Yhtiö työllistää nyt lähes 2100 digitaalisen transformaation ammattilaista yhdeksässä Euroopan maassa.