Suomalaisilla on selkeät toiveet siihen, mistä asioista ei haluta luopua, kun on aika muuttaa hoivakotiin. Verianin (ent. Kantar) tekemän selvityksen mukaan 66 % suomalaisista ei halua luopua säännöllisestä ulkoilusta. Joka toinen haluaa pitää kiinni harrastuksistaan ja ruokailutottumuksistaan. Seksi ja kauneudenhoito ovat myös asioita, joista halutaan pitää kiinni. Tutkimukseen vastasi yli tuhat yli 18-vuotiasta suomalaista. ”Hoivakotien arjessa pyrimme ottamaan asiakkaiden yksilölliset toiveet huomioon ja pyrimme huolehtimaan niiden toteutumisesta tekemällä itsemääräämisoikeuden tukemisen suunnitelman”, vahvistaa Rinnekotien aluejohtaja Jonna Tuomikoski.

Rinnekodit selvitti: Mistä suomalaiset eivät halua luopua, kun muuttavat hoivakotiin. Kauneudenhoito nousi naisille yhdeksi tärkeimmistä asioista. Kuva: Rinnekodit

Oman näköinen elämä on tärkeää hoivakodissa

Peräti 94 prosentilla kyselyyn vastaajista on asia tai asioita, joista haluaisi pitää kiinni, kun ikääntyessään alkaisi tarvita hoivakodin palveluita. ”Korkea vastausprosentti kertoo selkeästi siitä, että pinnalla oleva yleinen keskustelu hoivapalvelujen saatavuudesta ja palvelun laadusta selkeästi mietityttää suomalaisia. On hienoa, että kyselyyn vastaajat osasivat nimetä itselleen tärkeitä asioita”, pohtii Tuomikoski.

Säännöllinen ulkoilu nousi kärkeen, kun suomalaisilta kysyttiin, mistä he eivät haluaisi luopua muuttaessaan hoivakotiin. Seuraavaksi tärkeimmäksi nousivat harrastukset ja ruokailutottumukset.

”Säännöllinen ulkoilu on tärkeä monelle asiakkaallemme ja se on luontaisesti osa hoivakotimme arkea. Asiakkaiden erilaiset mielenkiinnonkohteet ja lempiruoat ovat asioita, joita yhdessä asukaskokouksissa käymme läpi ja otamme toiminnassamme huomioon”, sanoo Kaisa Hyyryläinen, yksikönjohtaja Rinnekodit Willa Lupiinista.

Kyselyyn vastanneista varsin moni toivoo myös, ettei joutuisi luopumaan normaalista vaatetuksestaan (41 %) tai kauneudenhoitoon, hygieniaan ja hyvinvointiin liittyvistä tottumuksistaan (35 %).

”Etenkin naisasiakkaamme haluavat, että heidän ulkonäöstään pidetään huolta. Hoitajamme laittavatkin asiakkaidemme hiuksiin papiljotit ja kampaavat tukan nätisti sekä järjestävät erilaisia hemmotteluhetkiä. Osa miesasiakkaistamme on tottunut pitämään parran ajeltuna ja siistinä, ja tämä toteutuu myös hoivakodissa”, Hyyryläinen kertoo. Nämä asiat on kirjattu myös asiakkaiden itsemääräämisoikeuden tukemisen suunnitelmaan, joka on osa henkilökohtaista palveluntoteuttamisen suunnitelmaa.

”Osalle asiakkaistamme on tärkeää pukeutua paremmin juhlapyhinä tai eri tilaisuuksia varten. Tämänkin toteutuminen huomioidaan, sittenkin kun siihen ei enää itse pysty”, Hyyryläinen jatkaa.

Asiakkaan toiveet on tärkeää kirjata ylös

Rinnekodeilla itsemääräämisoikeuden tukemisen suunnitelman tekeminen on otettu käytännöksi ikääntyneiden palveluissa. ”Se mahdollistaa, että hoivapalveluissa osaamme huomioida asiakkaan toiveet myös silloin, kun asiakkaan muisti alkaa heikentyä tai on jo muistisairaus, sekä silloin, kun kommunikaatiokyvyt heikkenevät”, Tuomikoski summaa.

”Ihan kaikkea hoivakodin arjessa ei voida kuitenkaan toteuttaa. Monilla kyselyyn vastanneilla oli toive, ettei lemmikkieläimistä tarvitsisi luopua. Onneksi meillä kuitenkin vierailee usein lemmikkieläimiä. Ne tuovat paljon iloa asiakkaidemme arkeen”, Hyyryläinen iloitsee.

Joka kymmenes kyselyyn vastannut haluaisi pitää kiinni tupakoinnista tai nuuskaamisesta. Nautintoaineisiin liittyvät asiat olivat selkeästi tärkeämpiä miehille kuin naisille. Seksin ja intiimin läheisyyden säilyminen olisi joka neljännelle niin tärkeä asia, ettei siitä haluttaisi luopua hoivakodissa. Alle 60-vuotaille seksi ja intiimi läheisyys oli noin kaksi tärkeämpää kuin sitä vanhemmille vastaajille.

Rinnekotien sote-kyselyyn vastasi 1 055 yli 18-vuotiasta suomalaista 4.-12.4.2024. Kyselyn toteutti Verian (aik. Kantar Public), ja vastaukset koottiin vastaajapaneelissa, jonka tiedonsiirrossa hyödynnetään internetiä.

Olemme mukana Seniorimessuilla Oulussa 14.-15.9.2024

Rinnekodit on mukana Seniorimessuilla Oulussa 14.-15.9. Tapahtuma järjestetään Ouluhallissa. Molempina päivinä aluejohtaja Jonna Tuomikoski ja yksikönjohtaja Kaisa Hyyryläinen ovat kertomassa itsemääräämisoikeuden tukemisen suunnitelman tärkeydestä ikääntyneiden asiakkaiden palveluissa. Tervetuloa tutustumaan toimintaamme ja jatkamaan keskusteluja esittelypisteellämme.

Kuva: Rinnekodit

Rinnekodit on kaupungistuvan Suomen erityispalvelujen tuottaja. Rinnekodit tarjoaa vaikuttavia sote-palveluja ikääntyneille, kehitysvammaisille, eri tavoin vammautuneille, riippuvuushäiriöisille ja asunnottomille henkilöille, lapsille ja nuorille sekä muille erityistä tukea tarvitseville ihmisille. Rinnekodit on myös merkityksellinen työpaikka noin 2 900:lle sote-alan ammattilaiselle, jotka tekevät työtä ammattitaidolla ja sydän mukana. Rinnekodit on yhteiskunnallinen yritys ja osa Diakonissalaitoksen yleishyödyllistä säätiökonsernia. Rinnekodit – Elämän poluilla. Lue lisää: www.rinnekodit.fi

Rinnekotien kasvu jatkuu vahvana17.9.2024 09:51:58 EEST | Tiedote

Rinnekotien osaamiselle erityisryhmien palveluntuottajana ja hyvinvointialueiden kumppanina on kysyntää. Rinnekodit on avannut vuoden 2024 alkupuoliskolla jo yhdeksän uutta yksikköä. Tällä hetkellä palveluja tuotetaan yli 130 yksikössä Helsingistä Rovaniemelle, mutta kasvua on näkyvissä edelleen. Uusia avauksia on tulossa esimerkiksi Ouluun, Kaarinaan, Porvooseen, Tampereelle, Helsinkiin, Espooseen ja Kuopioon. Vuoteen 2027 mennessä kasvua odotetaan noin 30 yksikön verran. Rinnekodit on yhteiskunnallinen yritys, jonka omistaa Diakonissalaitos.

Rinnekodit avaa uuden hoivakodin Oulun Hiukkavaaraan15.8.2024 16:11:43 EEST | Tiedote

Rinnekodit avaa uuden 60-paikkaisen hoivakodin Ouluun. Ensimmäiset asukkaat Rinnekodit Lumoukseen pääsevät muuttamaan lokakuun alussa. Asukkaita odottavat viihtyisät, esteettömät ja turvalliset tilat Hiukkavaarassa. Hoivakoti Lumous täydentää Rinnekotien ikääntyneiden palvelujen valtakunnallista verkostoa. Rinnekodit on vaikuttavia sote-palveluja tuottava yhteiskunnallinen yritys, jolla on Oulun seudulla ennestään jo neljä ikääntyneille tarkoitettua hoivakotia.

Työkaverin päihdeongelmaan on vaikea puuttua – silti se kannattaa9.8.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

”Hänestä näkyi, ettei kaikki ollut kunnossa. Työt hoituivat välillä hyvin, välillä huonosti. Pistin sen stressin ja perhetilanteen piikkiin. Jälkikäteen voi sanoa, että monia merkkejä oli, muun muassa paljon poissaoloja milloin mistäkin syystä. Olisi pitänyt kysyä aikaisemmin.” Tämä anonyymi sitaatti eräältä työpaikalta kuvastaa suomalaisten suhtautumista työkaverin päihderiippuvuuteen: kynnys puuttua on korkea.

Lähes jokainen suomalainen tuntee päihderiippuvaisen henkilön - päihteisiin liittyvät asenteet muuttumassa?24.6.2024 08:41:17 EEST | Tiedote

Valtaosa suomalaisista tuntee päihderiippuvaisen henkilön omasta lähipiiristään. Useimmiten se on oma ystävä: 39 prosentilla suomalaisista. Lähes yhtä yleistä on, että päihderiippuvainen henkilö on lähimmässä perhepiirisissä (34 %) tai työyhteisössä (19 %). Kuusi prosenttia Rinnekotien kyselyyn vastanneista suomalaisista on tai on ollut päihderiippuvainen itse. Vähemmän kuin joka neljäs (23 %) vastasi, ettei tunne päihderiippuvaista henkilöä. Kyselytutkimukseen vastasi yli 1 000 suomalaista huhtikuussa 2024.

Rinnekodit selvitti: Ikääntyneiden hoidon laatu ja hoitoon pääsy huolettavat suomalaisia5.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat huolissaan ikääntyneiden hoidon laadusta ja hoitoon pääsystä, selviää Rinnekotien teettämästä kyselystä. Tarve palveluiden räätälöintiin korostuu tulevaisuudessa: erityisesti säännöllinen ulkoilu, harrastukset ja ruokatottumukset ovat asioita, joista halutaan pitää kiinni myös hoivakodissa. Miehille on naisia tärkeämpää säilyttää mahdollisuus seksiin ja intiimiin läheisyyteen. Rinnekotien tilaaman tutkimuksen toteutti tutkimustoimisto Verian ja siihen vastasi 1 055 yli 18-vuotiasta suomalaista.