Jyväskylän yliopisto

Tutkimus paljastaa: digilaitteiden käyttö oppitunneilla vaatii oppilailta ongelmanratkaisutaitoja

Jaa

FM Minttu Vänttisen väitöstutkimus osoittaa, että oppilaat kohtaavat digiteknologiaa hyödyntäviä tehtäviä suorittaessaan monenlaisia haasteita. Näiden ratkaiseminen vertaisryhmissä vaatii, että oppilaat jakavat huomionsa yhtäaikaisesti teknologian, tehtävän ja toisten oppilaiden välillä.

Minttu Vänttinen Jyväskylän yliopiston päärakennuksen sisällä.
Oppilaat tarvitsevat myös aikaa teknologian käytön harjoitteluun opetuksen sisältötavoitteiden lisäksi, FM Minttu Vänttinen muistuttaa.

Mediassa on vuoroin hehkutettu, vuoroin parjattu digitaalisen teknologian käyttöä kouluissa, mutta siitä, mitä digilaitteiden äärellä luokkahuoneissa oikeastaan tapahtuu, on vähän tutkittua tietoa. Jyväskylän yliopiston väitöskirjatutkijan Minttu Vänttisen tutkimus tarkastelee peruskoulun englannin oppitunneilla tapahtuvaa oppilaiden välistä vuorovaikutusta teknologiaa hyödyntävien tehtävien aikana. 

"Koska tutkimusaineistosta löytyi paljon ongelmatilanteita, päätin keskittyä siihen, miten oppilaat ratkaisevat niitä keskenään", Vänttinen kertoo. 

Tutkimus osoittaa, että digiteknologian käytön ongelmat liittyvät muuhunkin kuin teknologiseen osaamiseen. Haasteita voi syntyä esimerkiksi laitteen käyttövuorojen neuvottelussa tai ryhmädynamiikassa. Tilanteet voivat vaatia pitkiä ongelmanratkaisuprosesseja.

"Esimerkiksi mobiililaitteiden pieni koko hankaloittaa näytön näkemistä ryhmätehtävissä, jolloin yksittäinen oppilas voi jäädä ulkopuoliseksi. Toisaalta kaverilta voi olla vaikea saada apua, kun tämä keskittyy laitteeseensa."

Digilaitteiden käyttö koulussa mahdollistaa vuorovaikutus- ja ongelmaratkaisutaitojen kehittymisen

Ongelmanratkaisu vaatiikin keskittymistä useaan asiaan samanaikaisesti. Oppilaat esimerkiksi järjestelevät istumapaikkansa uudelleen, kääntävät laitetta herättääkseen kaverin huomion ja ratkaisevat erimielisyyksiä samalla, kun pyrkivät keskittymään tehtävään. Toisaalta tilanteet tarjoavat mahdollisuuden kehittää vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja. 

Tutkimus tarjoaa uutta tietoa teknologiarikasteisten luokkahuoneiden vuorovaikutuksesta. Tuloksia voidaan soveltaa digisovellusten, laitteiden ja opetuksen kehittämiseen esimerkiksi huomioimalla, mitä ominaisuuksia laitteelta vaaditaan oppimistehtävissä. 

"On hyvä pohtia, mihin tarkoituksiin digilaitteet sopivat ja mikä on kunkin tehtävän päämäärä. Oppilaat tarvitsevat myös aikaa teknologian käytön harjoitteluun opetuksen sisältötavoitteiden lisäksi", Vänttinen muistuttaa. 

FM Minttu Vänttisen englannin oppiaineen väitöskirjan "Resolving trouble in peer interaction around digital technology: Multimodal negotiations of interactional space in face-to-face and hybrid classrooms" tarkastustilaisuus pidetään lauantaina 21.9.2024 klo 12.00 vanhassa juhlasalissa S212. Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Kristian Mortensen (University of Southern Denmark) ja kustoksena dosentti Leila Kääntä (Jyväskylän yliopisto). Tilaisuuden kieli on englanti, lektio suomeksi. 

Taustatietoa: 

Minttu Vänttinen toimii yliopistonopettajana Jyväskylän yliopistossa. Ennen väitöstutkimustaan hän toimi peruskoulun kieltenopettajana. Tutkimusta ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, ReCLaS-projekti, sekä Jyväskylän yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta ja kieli- ja viestintätieteiden laitos. 

Lisätietoja: 

Minttu Vänttinen  

minttu.k.vanttinen@jyu.fi  

puh. 0504356653 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Seitsemän uutta professoria esittäytyy juhlaluennoilla 10.12.202410.12.2024 14:00:00 EET | Tiedote

Jyväskylän yliopiston uudet professorit esittäytyivät tiistaina 10.12.2024 kahdessa tilaisuudessa, yliopiston juhlasalissa sekä Seminariumin vanhassa juhlasalissa. Juhlaluentonsa pitivät gerontologian ja kansanterveyden professori Mikaela von Bonsdorff, liikuntafysiologian professori Juha Hulmi, sosiaalityön professori Kati Turtiainen, journalistiikan professori Turo Uskali sekä korkeakoulututkimuksen professori Terhi Nokkala, evoluutio- ja ympäristöbiologian professori Katja Räsänen ja taloustieteen professori Jutta Viinikainen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye