Helsingin konservatorion nuoret laulajat on Ylen vuoden nuorisokuoro 2024–2025

Helsingin konservatorion nuoret laulajat on valittu Ylen vuoden nuorisokuoroksi kaudelle 2024–2025. Tänä vuonna valinnassa kiinnitettiin huomiota pitkäjänteiseen kuorolaulutaitojen kasvatustyöhön.

Nelli Kivinen

Helsingin konservatorion kuoroperhe muodostuu useista eri kuoroista ja ryhmistä, joissa laulaa vuosittain noin 150 lasta ja nuorta. Kuoroperheeseen kuuluvat muun muassa lapsikuoro Tähtisumu, Poikien Ryhmä X, Galaxi, lapsi- ja nuorisokuoro Galante, nuorisokuoro All 4 Voices sekä aikuisten kamarikuoro Audite.

Suurempia produktioita varten kuorolaiset kootaan yhteen Helsingin konservatorion nuoriksi laulajiksi,joka on nyt siis valittu Ylen vuoden nuorisokuoroksi 2024–2025. Helsingin konservatorion nuorten laulajien rungon muodostavat useimmiten lapsi- ja nuorisokuoro Galante sekä nuorisokuoro All 4 Voices, joita johtavat kuoropedagogit Anna Sandström ja Anna Nora.

Helsingin konservatorion kuoroperhe tarjoaa mahdollisuuden kasvaa kuorotaitoihin asteittain lasten kuoroista aina ammattiopintoihin asti. Kuorojen pedagogiikka keskittyy lapsia huomioivaan opetukseen ja raikkaaseen, iloiseen yhdessä laulamiseen.

Helsingin konservatorion nuoret laulajat laulavat Helsingin Musiikkitalossa järjestettävässä joululaulutilaisuudessa to 28.11., ja tilaisuus kuullaan Yle Radio 1:ssä ma 2.12. klo 19.02 alkaen. Kuoroperheen oma konsertti kuullaan Yle Radio 1:ssä keväällä 2025. Tämän lisäksi vuoden nuorisokuoron ohjelmaan sisältyy muun muassa äänityksen tekeminen Ylelle.

Yle on valinnut vuoden nuorisokuoron vuodesta 1988 lähtien. Valinnalla halutaan tukea suomalaista, korkeatasoista nuorisokuorotoimintaa.

Inari Tilli, toimittaja, Yle, inari.tilli@yle.fi, puh. 040 8603870