Kokoomuksen Tere Sammallahti: Rakentamisen byrokratiaa karsitaan ja rakennusluville tulee käsittelytakuu

Kokoomuksen kansanedustaja Tere Sammallahti pitää rakentamislupien lakisääteistä käsittelyaikojen keventämistä konkreettisena osoituksena siitä, miten byrokratiaa suitsitaan palvelemaan unelmiaan tavoittelevia suomalaisia.

Tere Sammallahti. Kuvaaja: Kimmo Falck.

Petteri Orpon hallitus on tänään antanut esityksen eduskunnalle rakentamislain korjaussarjasta. Kokonaisuus sisältää useita toimia, joilla rakentamisen hallinnollista taakkaa kevennetään, byrokratiaa karsitaan ja valitusoikeutta selkeytetään.

”Byrokratian purkutalkoon on nyt käynnistetty. Esitys on kokonaisuus, joka karsii ihmisten arkea tarpeettomasti haittaavaa sääntelyä”, Sammallahti sanoo.

”Rakennuslupaan vaadittavien tietoja määrää vähennetään, erityissuunnitelmaa edellytetään vain perustellusta syystä, valitusoikeuksia pyritään rajaamaan ja väliaikaiset tapahtumarakenteet vapautetaan rakentamisen luvanvaraisuudesta. Konkreettisia päätöksiä, jotka keventävät turhaa byrokratiaa.”, Sammallahti iloitsee.

Korjaussarjan myötä rakennuslupa on ratkaistava vähintään 3 kuukauden kuluessa siitä, kun hakemus liitteineen on jätetty.

”Käsittelyaikatakuu on konkreettinen osoitus siitä, miten helpotamme tavallisten ihmisten arkea ja mahdollisuuksia toteuttaa unelmiaan”, Sammallahti sanoo.

Rakennuslupien käsittelyajat vaihtelevat nykyisin merkittävästi kuntien ja käsittelyajankohtien mukaan. Lupamenettelyn selkiyttämisellä voi olla merkittäviä myönteisiä vaikutuksia kotitalouksille. Hallituksen esityksessä arvioidaan, että erityisesti pientalorakentajille lupakäsittelyyn asetettu käsittelyaika voi tuoda merkittävää helpotusta.

”Uusista omakotitaloista noin 80 prosenttia on talotehtaiden tuotantoa. Lupakäsittelyn määräaika helpottaa rakentamisen aikatauluttamista ja projektien hallintaa. Parhaimmillaan muutos myös alentaa rakentamisen hintaa ja keventää omasta kodista haaveilevan rakentajan stressiä”, Sammallahti päättää.