VERKOSTOITUMASSA VERKOSTOINSINÖÖRINÄ

Miten jätevesi puhdistamolle päätyy? Kakolanmäen jätevedenpuhdistamolle tulee jätevesiä käsiteltäväksi laajalta alueelta 14 kunnan verkostojen kautta. Meillä on yhdessä mahdollisuus toteuttaa merkittävälle alueelle ulottuvia hankkeita ja kehittää jäteveden johtamisen ja käsittelyn toimintavarmuutta ilmastonmuutoksen myötä muuttuvissa ympäristöolosuhteissa.

Verkostoinsinöörin työssä tarkastelen jätevesiviemäreissä kulkevan veden matkaa kohti puhdistamoa mallintamalla verkoston toimintaa. Mallinnuksen avulla voidaan esimerkiksi tunnistaa verkoston kapasiteettikapeikkoja ja testata erilaisten toimenpiteiden vaikutuksia ennen käytännön toteutusta.

Pidän verkostoitumisesta ja vaihdan mielelläni ajatuksia ja ideoita niin töissä kuin vapaalla, puheenaiheet tosin vaihtuvat tilanteen mukaan. Vapaa-aikaani ”värittää” metallimusiikki, kesään kuuluvat festarit ja talvella siirryn sisätiloihin verryttelemään toimistotyön jumittamia niskoja.

Puhtaamman Itämeren ja ympäristön eteen työskentely motivoi minua ja koen tekeväni vaikuttavaa työtä, joka kuitenkin pysyy pinnan alla näkymättömissä kaiken toimiessa. Viimeisimpänä herkkiä ympäristöjä suojaavana hankkeena kehitimme yhteistyössä Valonian ja verkostoalueemme kuntien kanssa viemäriverkoston ylivuotoriskien hallintaa. Hankkeessa tunnistettiin paikkatietoanalyysein mahdollisten ylivuotokohteiden ympäristöriskejä sekä paikallisesti että koko valumareitillä Itämereen asti. Toivonkin hankkeen tulosten auttavan kohdistamaan toimenpiteitä ympäristön kannalta kriittisimmiksi tunnistettujen kohteiden ylivuotoriskin pienentämiseen.

Suvi, verkostoinsinööri

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi