Suomen Telemarkkinointiliitto ry

Ulkomailta tulevien huijaussoittojen määrä kasvaa

Ulkomailta tulevat huijaussoitot ovat viime aikoina lisääntyneet. Suomen Telemarkkinointiliiton huomio kiinnittyy erityisesti uusiin suuntanumeroihin Luxemburgista, Latviasta, Liettuasta ja Kyprokselta, joista tulee nyt paljon huijaussoittoja.

Ole tarkkana vastaamattomien puhelujen kanssa, tuntematon numero voi olla huijari.

Huijaussoittojen määrä on viime kuukausina räjähtänyt kasvuun. Tietyt maat, kuten Iso-Britannia (+44), Puola (+48,) Norja (+47) ja Tanska (+45), ovat jo pitkään olleet aktiivisia huijauspuheluiden lähteitä, ja viime aikoina myös Tšekistä (+420), Luxemburgista (+352), Latviasta (+371), Liettuasta (+370) ja Kyprokselta (+357) tulevat puhelut ovat yleistyneet. Lisäksi uusia huijaussoittoja on alkanut tulla maista kuten Irak (+964) ja Angola (+244).

Huijauspuhelut ja -viestit tulevat usein viranomaisten, pankkien tai tunnettujen yritysten nimissä, ja niiden taustalla on tavoite saada haltuun henkilökohtaisia tietoja tai rahaa. Puhelut voivat olla lyhyitä, jolloin huijarit yrittävät saada uhrin soittamaan takaisin maksulliseen numeroon. On tärkeää olla erityisen tarkkana vastaamattomien puhelujen ja tuntemattomien numeroiden kanssa.

Myös nettikasinoiden laiton mainonta on lisääntynyt merkittävästi. Kuluttajat ovat saaneet paljon sähköposteja ja tekstiviestejä, joissa tarjotaan houkuttelevia kasinoetuja. Erityisen aktiivinen lähettäjä on käyttänyt suomalaisen operaattorin elisa.fi no-reply -osoitetta, ja yksittäiselle käyttäjälle on voinut tulla jopa 10 viestiä päivässä.

Tekstiviestien kautta tulevat huijauslainatarjoukset ovat myös yleistyneet. Viesteissä tarjotaan pikavippejä ja nopeita lainaratkaisuja, mutta niiden tarkoituksena on saada vastaanottaja syöttämään pankkitietonsa tai maksamaan tekaistuja maksuja.

"Huijaussoittoja ja -viestejä tulee nykyään niin monista eri lähteistä, että niistä on vaikea pysyä perillä. Siksi on tärkeää tarkistaa numerot ja sähköpostiosoitteet ennen kuin toimii niiden pohjalta. Suojautuminen on helpointa estämällä huijaussoitot jo ennen kuin ne tavoittavat sinut, tämä onnistuu meidän Kilpi-sovelluksella", kertoo Suomen Telemarkkinointiliitto ry:n perustaja Arto Isokoski.

Työkaluja huijausten tarkistamiseen ja estämiseen

Jokainen voi nyt tarkistaa ilmaiseksi, onko puhelu tai viesti tullut huijarilta, käyttämällä Telemarkkinointikiellon hakupalvelua (www.telemarkkinointikielto.fi). Palveluun voi syöttää epäilyttävän numeron tai sähköpostiosoitteen ja saada tietää, onko kyseessä tunnettu huijari.

Paras tapa suojautua huijauksilta on estää ei-toivotut yhteydenotot kokonaan. Älypuhelimeen ladattava Kilpi-sovellus estää automaattisesti puhelut, tekstiviestit ja sähköpostit, jotka tulevat tunnetuista huijarilähteistä. Näin huijaukset eivät edes pääse hälyttämään puhelimessasi.

Lisätietoja Suomen Telemarkkinointiliitto ry:stä

Suomen Telemarkkinointiliitto ry on kehittänyt Kilpi-sovelluksen, joka estää ei-toivotut yhteydenotot.

Kilpi on älypuhelimiin ladattava sovellus, joka tunnistaa huijauspuhelut, tekstiviestit ja roskapostit. Tämä tarkoittaa, että huijaus- ja puhelinmyyntipuhelut eivät enää edes hälytä puhelimessa. Lisäksi sovellus tunnistaa automaattisesti haitallisia linkkejä sisältävät huijaustekstiviestit ja spämmisähköpostit jo ennen niiden lukemista. Kilpi suojaa tehokkaasti myös tietojen ja tunnusten kalastelulta.

Sovellus perustuu dataan, jota kerätään ja kasvatetaan jatkuvasti. Kilpi-sovelluksen avulla voi nauttia huijausvapaasta ja puhelinmyynnittömästä puhelinajasta. Kilven voi ladata Google Play ja ja Apple Store sovelluskaupoista. Kilpeä on ladattu jo lähes 50 000 kertaa. Kilpi tarjoaa sekä ilmaisen version että edistyneempiä ominaisuuksia sisältävän Premium-version.

Sovelluksen perustaja Arto Isokoski työskenteli Nokiassa 1995-2000 tuotekehitystehtävissä. Tämän jälkeen Kiinan markkinoihin erikoistunut Isokoski on toiminut useissa globaaleissa yrityksissä, kuten muun muassa perustamassaan TLD Registry Limited Oy:ssä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Telemarkkinointiliitto ry