SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Tekstiilijätteestä vaatteeksi – vastuullisempien tekstiilimateriaalien osuus kasvaa marketmuodissa

Jaa

S-ryhmän omissa merkeissä ja oman maahantuonnin tuotteissa käytetään kasvavassa määrin vastuullisempia raaka-aineita kuten vastuullisesti tuotettua puuvillaa ja ympäristöystävällisempiä kierrätyskuituja. Tänä syksynä Prisman uutuusmallistoissa nähdään runsas valikoima tuotteita, joissa on käytetty Cyclo-kierrätyskuitua. Toisin kuin monen muun materiaalin tuotannossa, Cyclo-kuidun valmistuksessa ei käytetä laisinkaan vettä tai kemikaaleja.

Maailman vaate- ja tekstiiliteollisuudessa käytetyistä kankaista jopa 20 prosenttia päätyy tehtailla leikkuujätteeksi, joka päätyy edelleen pääsääntöisesti kaatopaikoille ja polttoon*. Vaateteollisuuden leikkuujätteestä, joka on suurimmaksi osaksi puuvillaa, valmistettu Cyclo-kuitu muuttaa jätteen raaka-aineeksi.

-Cyclo on erinomainen esimerkki innovaatiosta, joka vie vaate- ja tekstiiliteollisuutta lineaarisesta prosessista kohti kiertotalouden toimintaperiaatteita, jossa materiaalia voidaan hyödyntää useita kertoja. Kuidulla on merkittäviä ympäristövaikutuksia, sillä se valmistetaan ilman värjäystä, vettä ja kemikaaleja, kertoo S-ryhmän marketkaupan pukeutumisen tuoteryhmäjohtaja Anne Hagman.

Cyclo-kuitua on valmistettu Bangladeshissa vuodesta 2009 alkaen. Kuidun valmistukseen käytetty leikkuujäte kerätään paikallisilta toimijoilta, tarkistetaan ja jaotellaan värin mukaan. Tämän jälkeen leikkuujäte revitään kuiduksi. Kuitu sekoitetaan muiden kuitujen kanssa ja kehrätään langaksi, josta valmistuu valmis tuote.

-Lisäämme määrätietoisesti ympäristöystävällisempien materiaalien käyttö oma merkki -tuotteissamme. Cyclo-kuitua on käytetty tänä syksynä esimerkiksi House, Ciraf ja WKLY. -merkkiemme mallistoissa, joista löytyy tuotteita niin naisille, miehille kuin lapsille, Hagman taustoittaa.

Tieto Cyclo-kuidun tai muun kierrätysmateriaalin käytöstä on aina merkitty Prisman oma merkki -tuotteisiin. Valtaosassa S-ryhmän omien merkkien vaatteissa ja tekstiileissä ilmoitetaan myös tuotteen valmistusmaa ja -tehdas.

Edistämässä kestävämpää tekstiilituotantoa

S-ryhmässä myytävien tuotteiden hankintaa ohjaavat tarkat vastuullisuusvaatimukset, joihin lukeutuu muun muassa S-ryhmän puuvillalinjaus. Linjauksen mukaisesti S-ryhmä on sitoutunut käyttämään omissa merkeissään ja oman maahantuonnin tuotteissaan vain vastuullisesti tuotettua puuvillaa vuoden 2025 loppuun mennessä. Vuoden 2023 lopussa tuotteissa käytetystä puuvillasta jo 83 prosenttia oli vastuullisesti tuotettua eli luomua, kierrätettyä, Reilun kaupan tai Better Cotton -aloitteen kautta hankittua.

Vastuullisesti valmistetun puuvillan ohella S-ryhmässä edistetään myös muiden kestävämpien materiaalien käyttöä. Esimerkiksi kierrätyspolyesterin sekä EU Ecolabel -sertifioidun Lenzing Ecovero -viskoosin osuus on kasvussa. Vuonna 2023 S-ryhmän tuotteissa käytetystä viskoosista jo yli 30 prosenttia oli Lenzing Ecovero -viskoosia. Materiaalin tuotannon ympäristöjalanjälki on huomattavasti tavanomaista viskoosia pienempi**.

Materiaali on ympäristöystävällisempi vaihtoehto tavanomaiselle viskoosille, sillä sen valmistuksen hiilidioksidipäästöt ja vedenkulutus ovat pienemmät.

Materiaalien vastuullisuuden lisäksi tuotteiden hankintaa ohjaavat myös kattavat laatukriteerit. Lue täältä lisää tekstiilien vastuullisuudesta S-ryhmässä: S-ryhmä - S-ryhmä (s-ryhma.fi)

*Simco Spinning & Textile Ltd ja www.cyclofibers.com.

** Lenzing Group ja www.lenzing.com

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Anne Hagman
Tuoteryhmäjohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus
anne.hagman@sok.fi
p. 010 76 81630

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Löytyvätkö nämä lahjat sinunkin toivelistaltasi – Sokoksen asiantuntijat ennustavat joulun hittituotteet21.11.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Tyylin tavaratalo Sokoksen asiantuntijat koostivat yhteen tämän joulun halutuimmat lahjat kauneuden, pukeutumisen ja kodin tuotteiden osalta. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa somen valloittaneita vartalotuoksuja, trendikkäällä eläinkuosilla varustetut korvaläpät, laadukkaita boksereita sekä Marimekon Unikko-kuvion 60-vuotista taivalta juhlistavan lautasen.

Puhuvia pehmoja, flanellia ja seerumeja – Näissä tuotteissa on hittipotentiaali joulun lahjakaupassa15.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Yli puolet S-ryhmän joulututkimukseen* vastanneista kertoo kiinnittävänsä tänä jouluna aiempaa enemmän huomiota lahjaostosten hintaan. Kun lahjaa valitaan, mietitään hinnan lisäksi erityisesti lahjan saajaa ja lahjan tarpeellisuutta. Tänä jouluna paketeista ennustetaan paljastuvan interaktiivisia leluja, trendikkäitä flanellihousuja ja suosittua kosmetiikkaa.

Uudistunut hotellilegenda avaa ovensa – Hotelli Vantaan hurmokselle ei näy loppua14.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Monen asiakkaan odotus palkitaan, kun lähes vuoden suljettuna ollut Original Sokos Hotel Vantaa avautuu tänään 14.11. Kokonaisvaltaisen uudistuksen ovat kokeneet niin hotellihuoneet, kokoustilat kuin ravintolamaailmakin. Hotellissa on kuhinaa läpi vuoden ja asiakaskäyntejä lähes 300 päivittäin. Uudistuksen myötä legendaarisen kohteen vetovoiman odotetaan houkuttavan myös uusia asiakkaita.

Prisman myyntidata: Suomalaisperheet hurahtivat toden teolla Halloweeniin – yksi tuote myyty jo lähes loppuun29.10.2024 08:15:00 EET | Tiedote

Karkki vai kepponen, naamiaiset… Yhdysvalloista lähtenyt Halloween-perinne on juurtunut tukevasti osaksi suomalaista juhlakalenteria, kertoo Prisman tuore myyntidata. Suomalaiset, ja etenkin suomalaiset lapsiperheet, ovat ottaneet Halloweenin juhlinnan omakseen, ja Prismoissa osa Halloween-koristeista on jo myyty loppuun. Prisman myyntipäällikkö kertoo mitä kurpitsajuhlaa varten ostetaan, ja mikä on tämän Halloweenin yllätyksellisin sesonkituote.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye