Hoivarakentajat Oy

Joensuun Rantakylään uusi hirsipäiväkoti

Joensuussa avattiin 1.8.2024 upouusi, liikunta- ja luontopainotteinen Norlandia Into -päiväkoti. Hirsinen Into on Norlandian ja Hoivarakentajien ensimmäinen yhteinen kohde.

Norlandia Into on uusi liikunta- ja luontopainotteinen hirsipäiväkoti Joensuussa Hoivarakentajat

Norlandia on yksi varhaiskasvatuksen edelläkävijöistä – Joensuussa Norlandian tavoitteena oli yhdistää laadukas ja monipuolinen varhaiskasvatus moderniin ja ekologiseen hirsirakentamiseen.

– Saimme terveellisen, kestävän ja inspiroivan oppimisympäristön, jossa 87 joensuulaista lasta saa oppia itsestään ja ympäristöstään leikin keinoin, Norlandian kiinteistöpäällikkö Pekka Syrjälä kertoo.

Arkkitehti Jarmo Taipaleen kädestä syntynyt, L-muotoon rakennettu Norlandia Into on pinta-alaltaan 764,5 neliömetriä. Tilat on räätälöity erityisesti liikunta- ja luontopainotteisen päiväkodin tarpeisiin. 87 lapselle ja viidelle ryhmälle mitoitettuun, aisteja hellivään hirsirakennukseen piirrettiin myös kookas monitoimitila lepoa, leikkiä, liikuntaa, esityksiä ja iltakäyttöä varten.

– Päiväkodin hiljennyttyä tilan voivat ottaa haltuun vaikka ilmajoogaajat, sillä katosta löytyy valmiiksi kiinnikkeet joogakankaille, Hoivarakentajien projektipäällikkö Juho Mäkelä kuvailee.

Päivällä liikunnallisia lapsia aktivoimaan monitoimitilasta löytyy mm. liikuntavälinekiskot katossa, rengaskeinu, puolapuunäyttämö sekä kiipeilyseinä. Ulkona lasten viihtymisen takaavat pihan monipuoliset leikkimahdollisuudet sekä runsaan sadan neliömetrin tekonurmi pelejä varten.

A-energialuokkaan suunniteltu Norlandia Into on sekä vähähiilinen että energiatehokas tiiviin rakenteen, älykkään talotekniikan, 8 kWh -aurinkovoimalan sekä energiatehokkaan valaistuksen ja vettä säästävien hanojen ansiosta.

Hoivarakentajat
Uusi hirsipäiväkoti Norlandia Into valmistui elokkuussa Joensuuhun.
Hoivarakentajat
Aisteille lempeä hirsipäiväkoti Norlandia Into Joensuussa.
Aisteille lempeä hirsipäiväkoti Norlandia Into Joensuussa
Hoivarakentajat
Norlandia Into on Norlandian ja Hoivarakentajien ensimmäinen yhteinen hirsipäiväkoti

Hoivarakentajat lyhyesti

Hoivarakentajat on Suomen suurin julkinen hirsirakentaja ja vastuullisen rakentamisen edelläkävijä. Rakennamme johtaville sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatusalan toimijoille haluttuja ja pitkäikäisiä palvelurakennuksia puhtaasta, kotimaisesta hirrestä.

Lue lisää julkaisijalta Hoivarakentajat Oy