Hankkija Oy

Hankkija panostaa siemenkauppaan – Alastaron siemenkeskuksen laajennus on valmis

Hankkijan Alastaron siemenkeskuksen laajennustyöt ovat valmistuneet. Investointi oli seurausta Hankkijan Hyvinkään siemenkeskuksen sulkemisesta noin vuosi sitten.

Linjastoa Alastaron siemenkeskuksessa
Linjastoa Alastaron siemenkeskuksessa Hankkija Oy

Käytännössä tämän muutoksen myötä Hankkijan piensiementen vastaanotto, käsittely, pakkaus ja varastointi siirrettiin Alastarolle. Muutoksen jälkeen kaikki Hankkijan myymät peltokasvien siemenet kunnostetaan ja toimitetaan Alastaron siemenkeskuksesta. Uudistukset tehostavat tuotantoa ja mahdollistavat joustavammat palvelut, kuten tilakohtaisten nurmi- ja viljasiemenseosten valmistuksen.

Merkittävä investointi Alastarolle

Siemenkeskukseen rakennettiin noin 2 500 neliötä uutta tilaa, joista 2 000 neliötä on varastoa ja 500 neliötä tuotantotilaa. Soveltuva osa Hyvinkään siemenkeskuksen kalustosta siirrettiin Alastarolle, mutta mm. piensiementen sekoituslinjasto ja pakkauskone ovat täysin uusia.

Viljansiementen käsittely ei muutu tehdyn investoinnin myötä. Viljansiementen tuotantovolyymi Alastarolla kyllä kasvaa, mutta se pystytään tuottamaan olemassa olevan kapasiteetin käyttöastetta nostamalla. Logistinen tehokkuus paranee, kun kaikki siemenet toimitetaan yhdestä siemenkeskuksesta.

Rakennustyöt työllistivät paikallisia rakentajia ja asentajia vuoden ajan. Siemenkeskukseen on palkattu viisi uutta työntekijää, ja henkilöstön kokonaismäärä on nyt 15 vakituista työntekijää. Lisäksi siemenkeskuksella on merkittävä rooli paikallisten palveluiden käyttäjänä.

Tehdyt toimenpiteet merkitsevät varmuutta ja jatkuvuutta teolliselle siemenpakkaamotoiminnalle Alastarolla pitkälle tulevaisuuteen. Siemenkauppa on ollut keskeinen osa Hankkijan ydinliiketoimintaa sen lähes 120-vuotisen historian ajan ja on sitä myös tulevaisuudessa.

Aktiivinen toimija kasvinjalostuksessa

Hankkija panostaa siemenkauppaan paitsi tehostamalla tuotantoa myös olemalla aktiivinen toimija kasvinjalostuksessa. Tavoitteena on löytää Nordic Seedin viljojen ja palkokasvien jalostusohjelmista Suomen olosuhteisiin parhaiten soveltuvia lajikkeita. Jalostuskokeita tehdään vuosittain useilla koepaikoilla eri puolilla Suomea, yhteensä yli neljällä tuhannella koeruudulla. Tämä yhteistyö on tuottanut jo monia erinomaisia lajikkeita suomalaisille viljelijöille. Nordic Seed (NOS) on osa Danish Agro -konsernia, johon myös Hankkija kuuluu.

Hyvän ja kilpailukykyisen lajikevalikoiman varmistaminen edellyttää tiivistä yhteistyötä muiden jalostajien kanssa. Boreal Kasvinjalostus on Hankkijan tärkeä kumppani, ja Hankkija on yhtiön toiseksi suurin omistaja Suomen valtion jälkeen.

Hankkijan tavoitteena on kasvattaa siemenkaupan volyymia. Tämä edellyttää jatkuvasti uusia osaavia  siementuottajia. Vaikka siemenkeskus sijaitsee Alastarolla, se ei merkitse siementuotannon keskittymistä pelkästään Alastaron ympäristöön. Siementuotannon sääriskin hajauttamisen kannalta on tärkeää, että hyviä siemenviljelijöitä on eri puolilla viljanviljelyalueita.

Alastaron siemenkeskuksessa järjestetään avoimet ovet 8.10. klo 12-16, jolloin yleisö pääsee tutustumaan uudistettuun siemenkeskukseen sekä Hankkijan tarjoamiin viljelijäpalveluihin, kuten tuotantopanoksiin, viljakauppaan, rehuihin ja koneisiin.

Linjastoa Alastaron siemenkeskuksessa
Hankkija Oy

Hankkija

Hankkija Oy on Suomen johtava maatalous- ja konekauppa. Hankkija on myös Suomen suurin teollisten eläinrehujen valmistaja. Hankkijalla on 532myymälää sekä alan laajin verkkokauppa.

Hankkija on lisäksi aktiivisen harrastajan kauppa, jonka myymälöissä on kattavat ja monipuoliset valikoimat puutarha-, hevos-, lemmikkieläin-, metsänhoito- ja metsästystuotteita. Hankkijan palveluksessa työskentelee yli 1000 työntekijää ja yrityksen liikevaihto vuonna 2023 oli 862 miljoonaa euroa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Hankkija Oy

Suomalaisen luonnon kuiduista ja humushapoista hyötyjä eläinten ruokintaan24.9.2024 11:34:30 EEST | Tiedote

Hankkijalla on pitkä kehityshistoria eläinten tuotantoa ja hyvinvointia tukevista rehuaineista. ProHumiTM on uusin tulokas tähän eläinten hyvinvointia tukevaan ketjuun. ProHumi on kehitetty yhteistyössä Neova Oy:n kanssa erityisesti rehukäyttöön soveltuvasta erikoisturpeesta, joka sisältää runsaasti prebioottisia eli mikrobistoa hyödyllisesti muokkaavia kuituja ja humushappoja.

Hankkija toimittaa Vieremälle biokaasun jalostusyksikön20.8.2024 10:01:37 EEST | Tiedote

Hankkija Kuopion konekeskus ja Vieremän Lämpö ja Vesi Oy ovat sopineet kaupasta, jonka mukaisesti Hankkija toimittaa Vieremälle Demecan gFuel Upgrade 100 -biokaasun jalostusyksikön. Laitteistolla jalostetaan raakabiokaasua puhtaaksi biometaaniksi vieremäläisen teollisuuden käyttöön ja ajoneuvojen polttoaineeksi. Laitteiston puhdistuskapasiteetti on sata kuutiometriä (100 Nm3) raakabiokaasua tunnissa. Jalostusyksikkö toimitetaan rahoitusleasingilla, mikä mahdollistaa biokaasun jalostuskapasiteetin kasvattamisen hankkeen edetessä seuraaviin vaiheisiin.