Sivistyksen suunta -palkinnon 2024 saa Suonenjoen kaupungin kasvun ja oppimisen johtaja Anne Lahtivirta

Palkittu on kehittänyt perusopetuksen uusia toimintatapoja niin kansallisella tasolla kuin paikallisesti. Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat Opsia ry ja Suomen Kuntaliitto palkitsivat Anne Lahtivirran tänään valtakunnallisilla Sivistystoimen neuvottelupäivillä.

Tänä vuonna tunnustus sivistyksen suunnan näyttämisestä kytkeytyy meneillään olevaan vaativaan toimintaympäristön muutokseen. Vaikka peruskoulujen määrä on laskenut jo useamman vuoden ajan, palveluverkko on edelleen hyvin monipuolinen ja kattava.

Tulevina vuosina väestönrakenteen muutokset ja erityisesti syntyvyyden raju lasku vaikuttavat kaikkien kuntien tapaan huolehtia koulutuspalveluiden saatavuudesta ja saavutettavuudesta.

Kunnilla on mahdollisuuksia päättää perusopetuslain ja kuntalain sallimissa rajoissa, miten perusopetusta järjestetään.

– Anne Lahtivirralla on sivistyksen kentän työkokemusta kaikilta toiminnan tasoilta. Hän on toiminut ansiokkaasti Savon seudun hyväksi muun muassa Kuntaliiton Verkostoperuskoulu -hankkeen kautta. Palkinnon saajan kautta haluamme korostaa sitä valtavan tärkeää työtä, mitä kaikki Suomen 309 kuntaa – niin pienet kuin isotkin – tekevät päivittäin kasvun ja oppimisen hyväksi, sanoo Opsia ry:n puheenjohtaja Matti Hursti.

Pilotissa kehitettävät mallit mallinnettavissa muualle Suomeen

Opetuksen kehittämistyö vaatii intoa, innovatiivisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Asiaosaamisen ohella tarvitaan yhteistyötaitoja sekä sitoutumista ja uskoa yhdessä tekemiseen, muistuttaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio.

– Anne Lahtivirta on ollut vahvasti mukana näyttämässä suuntaa kuntien välisen yhteistyön kehittämiseen perusopetuksessa. Lahtivirralla on ollut keskeinen rooli uusien toimintatapojen ja opetuksen toteuttamismuotojen etsimisessä yhdessä lähialueen kuntien kanssa.

– Hän on myös aktiivisesti tuonut esiin alueensa haasteita, esitellyt kehittämistä ja mahdollisia ratkaisumalleja useissa eri tilaisuuksissa niin kansallisella tasolla kuin alueellisesti, myös mediassa, Hanna Tainio sanoo.

Anne Lahtivirta on koulutukseltaan kasvatustieteen maisteri. Hän on toiminut luokanopettajana, rehtorina ja sivistystoimenjohtajana. Vuoden 2023 alusta lukien hän on toiminut Kuntaliiton Verkostoperuskouluhankkeessa SavoGrow -pilottialueen yhteyshenkilönä ja ohjausryhmän jäsenenä edustamassa pilottialueita.

Pilottialueella on muun muassa kokeiltu ja kehitetty kolmea erilaista toimintamallia, joilla voidaan toteuttaa yli kuntarajojen tapahtuvaa, etäyhteydellä toimivaa monipaikkaista yhteisopettajuutta.

– Alueellisesti toimivassa perusopetuksessa voimme hyödyntää virtuaalisia oppimisympäristöjä monella eri tavalla. Kehittämistyön tuloksena saavutetaan ratkaisuvaihtoehtoja, jotka ovat mallinnettavissa myös muihin kuntiin eri puolilla Suomea, Anne Lahtivirta sanoo.

Hän sanoo ottavansa tunnustuksen vastaan kiitollisena koko pilottialueen puolesta.

– Kehittämistyö ei ole vielä valmis. Palkinto vahvistaa kuitenkin ymmärrystä siitä, että suunta on oikea. Eteenpäin johtaa vahva tahto, rohkeus ja keskinäinen innostus. Uskomme yhteistyön voimaan.

Kuntaliitto ja Opsia palkitsevat vuosittain kunta-alan toimijan, joka on vaikuttanut kuntien sivistystoimen edistämiseen ja kehittämiseen.

Sivistyksen Suunta- palkinnon on suunnitellut taiteilija Samuli Alonen. Palkinto on pronssiveistos, ”Kurkiauran kärkilintu”.

Irmeli Myllymäki, kehittämispäällikkö, Kuntaliitto: 046 921 4443
Anne Lahtivirta, kasvun ja oppimisen johtaja, Suonenjoen kaupunki : 044 480 6048

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään. Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Beslutsfattarundersökningen 2024 har inletts – fakta inför valdebatter och stöd för kommunernas beslutsfattande30.9.2024 14:26:02 EEST | Pressmeddelande

Kommunförbundet har inlett en beslutsfattarundersökning som ska samla in värdefull information till stöd för kommunernas beslutsfattande. Enkäten har skickats elektroniskt till alla 293 kommuner på fastlandet. Genom undersökningen kan fullmäktigeledamöter och medlemmar i kommunens ledningsgrupp dela med sig av sina åsikter om det kommunala beslutsfattandet och utmaningar för den kommande fullmäktigeperioden.

Kuntapäättäjätutkimus 2024 käynnissä - faktaa vaalikeskusteluihin ja kuntien päätöksenteon tueksi30.9.2024 14:15:33 EEST | Tiedote

Juuri käynnistyneen Kuntaliiton Kuntapäättäjätutkimuksen tavoitteena on kerätä arvokasta tietoa kuntien päätöksenteon tueksi. Tiedot auttavat ymmärtämään kuntakentän moninaisuutta ja tarjoavat arvokkaita näkökulmia kuntavaalien 2025 yhteydessä käytäviin keskusteluihin. Kysely on toimitettu sähköisenä kaikkiin Manner-Suomen 293 kuntaan, tuloksia julkaistaan syksyn 2024 ja kevään 2025 aikana. Aktiivisimmat vastaajakunnat palkitaan.

100 dagar till starten: Arbetskraftstjänsterna blir en del av kommu-nernas basservice i början av 201523.9.2024 09:05:49 EEST | Pressmeddelande

Organiseringsansvaret för offentliga arbetskraftstjänster överförs från staten till kommunerna i början av 2025. I och med reformen blir arbetskraftstjänsterna för både person- och företagskunder en del av kommunernas lagstadgade basservice. Statens arbets- och näringsbyråer, dvs. AN-byråerna, läggs ner. I samband med detta överförs drygt 4 000 anställda inom arbetskraftstjänsterna från staten till kommuner eller samkommuner genom överlåtelse av rörelse.

100 päivää starttiin: Työvoimapalveluista tulee kuntien peruspalvelua vuoden 2025 alussa23.9.2024 08:57:33 EEST | Tiedote

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille vuoden 2025 alussa. Uudistuksen myötä sekä henkilö- että yritysasiakkaiden työvoimapalveluista tulee osa jokaisen kunnan lakisääteisiä tehtäviä. Valtion työ- ja elinkeinotoimistot eli TE-toimistot lakkautetaan. Samalla reilut 4000 työvoimapalveluiden ammattilaista siirtyy liikkeenluovutuksella valtiolta kuntiin tai kuntayhtymiin.