Biljetterna till Yles Tävling för ny musik gick genast åt – biljetter till generalrepetitionen släpps idag kl. 12

Biljetterna till kvällsevenemanget för Tävlingen för ny musik blev tillgängliga idag kl. 09, och platserna på Nokia Arena i Tammerfors gick genast åt. Förutom kvällsevenemanget den 8.2.2025 kan UMK-febern även upplevas på generalrepetitionen på eftermiddagen. Biljetterna till generalrepetitionen släpps idag kl. 12.

Biljetterna till UMK25-generalrepetitionen släpps idag kl. 12.

Finlands största musikshow, UMK, bjuder på sju tävlingsnummer samt uppträdanden av många av Finlands toppartister. Kvällens UMK-show visas i samma form under eftermiddagens generalrepetition. Den internationella juryn baserar sina poäng på på generalrepetitionen, vilket innebär att 25 procent av UMK-rösterna baserar sig på uppträdandena på generalrepetitionen. Den enda skillnaden mellan kvällsshowen och generalrepetitionen, är att poängräkningen och korandet av vinnare inte görs på riktigt under generalrepetitionen utan det är bara en övning.

I år kör UMK-evenemanget igång redan på eftermiddagen, vilket innebär att fansen kan uppleva UMK-stämningen på flera våningar i Nokia Arena.

”Då UMK i fjol för första gången gick av stapeln på Nokia Arena i Tammerfors, var UMK-stämningen stark och påtaglig och det märktes också på publikens reaktioner”, säger UMK:s huvudproducent Anssi Autio. ”Jag tror att stämningen kommer att stiga ännu mer i år, det är fantastiskt att se att intresset för UMK verkar öka år efter år.”

Yles Tävling för ny musik är en hörnsten i den finländska popkulturen. UMK har fått ett gott rykte i Finland och bland världens Eurovisionsfans, som en språngbräda för framtida intressanta popfenomen, plattform för ny musik och stjärnfabrik. Fjolårets UMK slog tidigare rekord: nästan 20 000 personer såg UMK-showen på Nokia Arena i Tammerfors, 1,9 miljoner finländare följde showen på tv och nästan en miljon utländska tittare deltog i UMK-yran på Yle Arenan.

Tävlingen för ny musik tar sin vinnare via miljonpubliken i Finland till en publik på hundratals miljoner i Eurovisionen, som är världens största musikunderhållningsprogram. UMK-vinnaren som väljs på Nokia Arena i Tammerfors, uppträder i Eurovisionen i Basel i Schweiz 13–17.5.2025.

Linkit

Finland’s Contest for New Music UMK to be held in Tampere at Nokia Arena on 8 February 2025 – record number of song entries submitted this year1.10.2024 08:00:18 EEST | Tiedote

UMK fever will take over Tampere in early February 2025 when the Contest for New Music UMK arrives at Nokia Arena on Saturday 8 February. Finland’s largest music show will feature seven UMK finalists and performances by many of Finland’s top artists. Tickets for the UMK25 event will be available on Thursday 3 October at 9am EET.