Näin suomalainen säästää ja sijoittaa – joka kolmannella alle tonnin pesämuna

Suomalainen säästää ja sijoittaa kuukaudessa keskimäärin 170 euroa. Samaan aikaan joka kolmas suomalainen ei laita kuukaudessa euroakaan syrjään.

Suosituin tapa säästää ja sijoittaa on siirtää automaattisesti tietty summa säästötilille tai esimerkiksi rahastoon. Näin toimii joka toinen (50 %) vastaajista, jotka säästävät tai sijoittavat. Joka neljäs (26 %) laittaa rahaa säästöihin tai sijoituksiin muutamia kertoja vuodessa.

Danske Bank suosittelee säästämään ja sijoittamaan nettotuloista noin kymmenen prosenttia. Suomalaiselle mediaanipalkkaiselle se tarkoittaa noin 250 euroa kuukaudessa.

”Säästäminen ja sijoittaminen kannattaa budjetoida samalla tavalla kuin muutkin kulut. Moni laittaa säästöön ja sijoituksiin heti palkan tultua tilille eikä aprikoi kuun lopussa, liikenisikö tässä kuussa jotain säästöönkin. Hyvän tavan voi automatisoida, jolloin myös kiusaus kuluttaa rahat muihin menoihin pienenee”, sanoo Ville Orava, Danske Bankin laina- ja sijoituspalveluista vastaava johtaja.

Keskimäärin suomalaisen talletuksiin ja sijoituksiin on karttunut 30 500 euroa. Kolmasosalla summa on alle tuhat euroa. Viidennes vastaajista ei osannut tai halunnut sanoa.

”Oman talouden puskurin olisi hyvä olla neljän kuukauden menoja vastaava summa. Mediaanipalkkaiselle tämä tarkoittaisi noin 8 500 euroa. Jos tilillä on alle tonni, on selvää, että pienemmätkin poikkeukset arjessa pakottavat turvautumaan kulutusluottoon tai luottokorttivelkaan”, sanoo Danske Bankin senioristrategi Kaisa Kivipelto.

Korontarkistuspäivä tuo helpotusta monen asuntovelkaisen talouteen

Moni suomalainen asuntovelallinen on jo huomannut tai huomaa lähikuukausina koronlaskun merkityksen maksuerässään. Vuodessa 12 kuukauden euribor on laskenut noin 1,4 prosenttiyksikköä.

Erityisesti viime vuosina lainan ottaneilla asuntovelallisilla korkojen lasku vapauttaakin nyt rahaa säästöihin ja sijoituksiin. Asuntolainan kuukausierä voi pienentyä korontarkistuspäivänä jopa satasella tai useammalla, koska yleinen korkotaso on laskenut.

”Moni asuntovelallinen on nyt sopeuttanut kulutuksensa korkeampaan korkotasoon. Kun asuntolainan maksuerä pienenee, kannattaa pohtia, olisiko nyt hyvä aika aloittaa säästäminen ja sijoittaminen omassa taloudessa”, sanoo Ville Orava.

Taloudellinen mielenrauha 2024 -kyselytutkimus

Danske Bank on jo vuodesta 2018 selvittänyt pohjoismaalaisten taloudellisen mielenrauhan tasoa kyselytutkimuksella.

Tämän Pohjoismaissa toteutetun selvityksen pohjalta Danske Bank on kehittänyt taloudellista mielenrauhaa kuvaavan indeksin. Indeksi on rakennettu kysymyksistä, jotka mittaavat ihmisten luottavaisuutta omaan taloudelliseen tilanteeseensa, talouteen liittyvien huolten määrää ja oman taloudellisen tilanteen tulevaisuudennäkymiä

Tiedot kerättiin sähköisenä kyselynä YouGovin kuluttajapaneeleissa 11.4-19.4.2024.

Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat 18 vuotta täyttäneet kansalaiset kussakin maassa iän, sukupuolen ja alueen mukaan edustavilla otoksilla. Otoskoko Suomen osalta on 3031, jolloin keskimääräinen virhemarginaali kokonaistasolla on noin ±1,6%-yksikköä (95%:n luottamustasolla).

Senioristrategi Kaisa Kivipelto
Sampsa Pärnänen Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
Sijoittamisesta ja säästämisestä vastaava johtaja Ville Orava
Sampsa Pärnänen Danske Bank A/S, Suomen sivuliike

Danske Bankista

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia.

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. danskebank.fi