Sami Miettinen ohjaa Abomicsin kohti kansainvälistä kasvua yksilöllisen lääketieteen alalla

Farmakogenetiikan ja yksilöllisen lääketieteen asiantuntija Abomics Oy sai toukokuussa uudeksi toimitusjohtajakseen Sami Miettisen, joka on tehnyt 25 vuoden uran kansainvälisissä terveydenalan tehtävissä. Hän näkee yrityksellä merkittäviä kasvun mahdollisuuksia niin Suomessa kuin ulkomailla. Abomicsin tarjoamien farmakogenetiikan palvelujen avulla lääkehoito ja annostukset voidaan yksilöidä potilaiden genetiikan pohjalta.

Abomicsin toimitusjohtaja Sami Miettinen näkee yksilöllistetyn lääketieteen olevan kiinteä osa lääketieteen tulevaisuutta.

Miettinen siirtyi GE Healthcaresta johtamaan Abomics Oy:tä tilanteessa, jossa kiinnostus yritystä kohtaan on lisääntynyt etenkin ulkomailla. Miettinen arvostaa mahdollisuutta työskennellä ratkaisujen parissa, jotka auttavat lääkäreitä ja hoitajia räätälöimään potilaan hoitoa juuri tälle sopivaksi.

– Abomics on pitkään markkinoilla ollut hyvämaineinen firma, jossa on tehty paljon oikeita päätöksiä. Yrityksessä on panostettu laatujärjestelmään, IT-osaamiseen ja ennen kaikkea farmakogenetiikan alan tutkimusten jatkuvaan seuraamiseen sekä syvään ymmärrykseen siitä, miten genetiikkaan perustuvan yksilöllisen hoidon pitäisi näkyä lääkärin päivittäisessä työssä, Miettinen kertoo.

– Perusta on nyt kohdillaan, mikä mahdollistaa Abomicsin erottautumisen massasta.

Arvolupauksen mukaista kehitystä

Abomics tarjoaa farmakogenetiikkaan pohjautuvia yksilöllistettyjä lääketiederatkaisuja, joiden avulla lääkehoito ja annostukset voidaan yksilöidä heidän fysiologiansa pohjalta.

– Jo aiemmin urallani totuin ajatukseen siitä, että kerätyn tiedon avulla esimerkiksi potilaiden anestesiahoitoa ja ventilaatiotarvetta voi säätää todellista tarvetta vastaavaksi. Näen Abomicsin tarinan osana samanlaisia yksilöllistetyn lääketieteen mahdollisuuksia, Miettinen lisää.

Abomicsin kasvun ja kehityksen tärkeimpiä painopisteitä ovat tuotteiden ja tarjonnan selkeyttäminen eri asiakassegmenteille sekä jatkuva innovaatio ja tuotekehitys. Näin tarjonta säilyy kilpailukykyisenä ja yritys voi tarjota markkinoille uusia ja parannettuja tuotteita ja palveluja.

– Abomicsissa minua kiinnosti erityisesti yrityksen tavoite edistää yksilöllistetyn lääketieteen tuomista kaikkien lääkäreiden ja potilaiden saataville. Tätä päämäärää tukee arvolupauksemme selkiyttäminen eri asiakassegmenteille, ja aiomme jatkaa hyvin sujunutta työtä tämän eteen, Miettinen linjaa.

Merkittäviä kasvun mahdollisuuksia erityisesti ulkomailla

Abomics tarjoaa palveluitaan muun muassa laboratorioille, joissa Miettinen näkee hyvää potentiaalia kasvulle. Myös lääkekehityksen puolella on paljon mahdollisuuksia, sillä farmakogenetiikkaa hyödyntämällä lääkkeitä voidaan räätälöidä esimerkiksi tiettyjen geneettisten profiilien mukaan tai tunnistaa mahdolliset yksilölliset haittavaikutukset.

– Kasvun mahdollisuuksia on myös biopankkipuolella ja kolmannen sektorin yrityksissä, jotka haluavat parantaa palveluaan farmakogeneettisen tiedon avulla, Miettinen lisää.

Jatkossa Abomicsin tavoitteena on panostaa kansainväliseen markkinointiin ja laajentaa markkina-aluetta uusille markkinoille ja ulkomaille. Laajentumiselle luodaan pohja kehittämällä palveluiden skaalautuvuutta, mikä auttaa paremmin vastaamaan eri asiakassegmenttien kysynnän kasvuun.

Kriittisinä kysymyksinä onnistumiselle Miettinen näkee brändin tunnettuuden lisäämisen ja palvelun hyödynnettävyyden maksimoinnin, jotta se vastaa valittujen asiakassegmenttien tarpeisiin. Näin Abomics saa vahvistettua strategista kilpailuasemaansa kasvavilla markkinoilla. Lisäksi yrityksen on pystyttävä varautumaan tulevaan löytämällä oikeanlaista osaamista ja henkilöstöä.

– Markkinat ovat saavuttaneet taitepisteen vuosien tutkimusten jälkeen. Kaikki tarvittavat palaset ovat jo olemassa siihen, että farmakogenetiikka voidaan tuoda luontevaksi osaksi lääkemääräämistä. Ratkaisut täytyy vain tuoda jokapäiväiseen käyttöön.

Lisätiedot:

Sami Miettinen, toimitusjohtaja, Abomics

sami.miettinen@abomics.fi

Suomalaisen Aromtechin kasvua siivittää vilkastunut vaihdevuosikeskustelu – kasvutavoite lähes 70 %18.9.2024 11:01:54 EEST | Tiedote

Suomalainen terveystuotteiden valmistaja Aromtech Oy tähtää vahvaan kasvuun kahden seuraavan vuoden aikana. Terveyteen ja erityisesti naisten vaihdevuosiin liittyvä keskustelu on lisännyt kiinnostusta yhtiön hormonittomiin, kotimaisiin marjaöljyihin perustuviin tuotteisiin. Yhtiön öljyt valmistetaan Tornion tehtaalla. Kasvun vauhdittamiseksi Aromtech ottaa myös tuotejakelun omiin käsiinsä.

Lossiliikenteen sähköistyminen tuo Järvi-Suomen rannoille veneiden latausasemia – vihreä siirtymä parantaa myös huoltovarmuutta14.8.2024 13:45:18 EEST | Tiedote

Valtion omistajaohjaus on linjannut, että kaikkien Suomen vesistöissä liikennöivien lauttojen tulisi kulkea tulevaisuudessa uusiutuvalla energialla. Sähköistämisen myötä rannoille asennetaan latausasemia, joka kannustaa muutakin vesiliikennettä siirtymään uusiutuvilla energiamuodoilla käyviin aluksiin. Järvi-Suomessa seilaa 20 lossia, joista suurin osa kulkee tällä hetkellä dieselillä. Tulevaisuudessa lautat kulkevat kokonaan akkusähköllä tai hybridinä. Sähkötekniikan asiantuntija LST Service on ottanut urakakseen Järvi-Suomen lossien sähköistämisen seuraavien vuosien aikana. – Lossien ja lauttojen sähköistäminen on saatu Suomessa hyvään alkuun. Merialueilla kulkee jo sähköisiä lauttoja, ja seuraavaksi sama kehityssuunta on tavoitteena myös muilla vesistöalueilla, kertoo LST Servicen toimitusjohtaja Ville Lehto. LST Servicellä on Järvi-Suomessa kaksi sähköasentajaa hoitamassa lauttojen sähköistyksiä. – Arvioimme, että töiden määrä lisääntyy tulevaisuudessa, jolloin voimme myös työllist

Lääkekehitysyhtiö Faron Pharmaceuticals sai myönteisiä uutisia FDA:lta verisyöpälääkkeen myyntilupaan liittyvien kliinisten kokeiden suhteen11.7.2024 09:13:27 EEST | Tiedote

Suomalainen lääkekehitysyhtiö Faron Pharmaceuticals on käynyt Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirasto FDA:n kanssa virallisia keskusteluja myelodysplastisen syndrooman (MDS) hoitoon tarkoitetun lääkkeen myyntiluvan edellyttämistä toimista. FDA ehdottaa nopeampaa ensilinjan 3. vaiheen tutkimusta korkea riskin MDS-potilailla eikä vaadi erillistä 3. vaiheen tutkimusta potilailla, jotka eivät ole saaneet apua nykyisestä standardihoidosta (r/r, relapsed/refractory). FDA:n ohjeistus on osa Project Frontrunner -hanketta, jossa lupaavat hoidot tuodaan mahdollisimman nopeasti laajemman potilasryhmän käyttöön. FDA:n ehdottama tutkimustapa nopeuttaisi myyntiluvan saamista ja pienentäisi myyntilupaan johtavien tutkimuksen kustannuksia merkitsevästi, mikäli tulokset jatkuvat nykyisten kaltaisina. Faron Pharmaceuticals Oy on kliinisen vaiheen lääkekehitysyhtiö, joka keskittyy kehittämään Clever-1-reseptoreihin kohdistuvaa hoitoa, jotta saataisiin aikaan immuunireaktio syöpää vastaan. Kun otetaan h

Faron julkistaa täyteen merkityn 30,7 miljoonan euron osakeannin lopullisen tuloksen20.6.2024 09:06:11 EEST | Tiedote

EI JULKISTETTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI, YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, JAPANISSA, UUDESSA-SEELANNISSA TAI ETELÄ-AFRIKASSA TAI NÄILLE ALUEILLE TAI MILLÄÄN MUULLA ALUEELLA TAI MILLEKÄÄN MUULLE ALUEELLE, JOSSA LEVITTÄMINEN TAI JULKAISEMINEN OLISI LAINVASTAISTA. TÄMÄ TIEDOTE ON TEHTY AINOASTAAN TIEDOTTAMISTARKOITUKSESSA EIKÄ SE OLE PYYNTÖ, KEHOTUS, SUOSITUS, TARJOUS TAI NEUVONANTO KELLEKÄÄN HENKILÖLLE HANKKIA MITÄÄN ARVOPAPEREITA. KATSO TÄRKEÄ HUOMAUTUS TÄMÄN TIEDOTTEEN LOPUSTA. Lehdistötiedote, 20.6.2024 kello 9.00 (Suomen aikaa) Keskeisiä tietoja Osakeanti herätti merkittävää kiinnostusta sekä nykyisissä osakkeenomistajissa että uusissa sijoittajissa ja ylimerkittiin. Yhtiö keräsi osakeannin kautta yhteensä noin 30,7 miljoonaa euroa, mistä noin 3,7 miljoonan euron osuus maksetaan konvertoimalla Yhtiön Pääomalainoja (kuten määritelty jäljempänä) ja niihin liittyviä järjestelypalkkioita ja korkoja Yhtiön osakkeiksi. Osakeannin seurauksena, noin 27 miljoo

Faron aloittaa osakeannin ja julkistaa esitteen; alustavasti enintään 30 714 592 Tarjottavaa Osaketta; Merkintähinta 1,00 euroa Tarjottavalta Osakkeelta4.6.2024 09:09:22 EEST | Tiedote

EI JULKISTETTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI, YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, JAPANISSA, UUDESSA-SEELANISSA TAI ETELÄ-AFRIKASSA TAI NÄILLE ALUEILLE TAI MILLÄÄN MUULLA ALUEELLA TAI MILLEKÄÄN MUULLE ALUEELLE, JOSSA LEVITTÄMINEN TAI JULKAISEMINEN OLISI LAINVASTAISTA. TÄMÄ TIEDOTE ON TEHTY AINOASTAAN TIEDOTTAMISTARKOITUKSESSA EIKÄ SE OLE PYYNTÖ, KEHOTUS, SUOSITUS, TARJOUS TAI NEUVONANTO KELLEKÄÄN HENKILÖLLE HANKKIA MITÄÄN ARVOPAPEREITA. KATSO TÄRKEÄ HUOMAUTUS TÄMÄN TIEDOTTEEN LOPUSTA.