Asuntokauppa virkistyy – viisi vinkkiä sujuvampiin asuntokauppoihin

Moni suomalainen on viime vuosina lykännyt asunnonhankintaansa, mutta nyt markkinassa näkyy virkoamisen merkkejä. Lue Danske Bankin vinkit sujuvampiin asuntokauppoihin.

Lähiaikoina asuntokaupan ennustetaan virkistyvän korkotason laskiessa. Tällä hetkellä asunnoista on runsaasti tarjontaa, ja kuluttajien asunnonostoaikeet ovat toistaiseksi normaalia matalammat.

”Korot ovat tänä syksynä laskeneet selvästi odotettua nopeammin, mikä tuo lisää rahaa asuntovelallisten käyttöön ja rohkaisee asuntokaupoille. Ensi vuonna talouskasvun odotetaan piristyvän, mikä lisää kuluttajien luottamusta ja rohkeutta asuntokauppaan”, sanoo Pasi Kuoppamäki, Danske Bankin pääekonomisti.

Asuntokaupoille mielivän kannattaa hankkia lainalupaus jo hyvissä ajoin. Näytöille on helpompi suunnata, kun asunnon hankintabudjetti on suunniteltu yhdessä pankin kanssa etukäteen.

Ostajalle asuntomarkkina on nyt suotuisa, sillä asuntojen hinnat ovat keskimääräistä edullisempia suhteessa tuloihin. Suuret välittäjät ovatkin kertoneet asuntokaupan piristyneen syyskuussa. Danske Bankin asuntolainamyynti oli syyskuussa viidenneksen suurempi kuin syyskuussa 2023, mutta jäi kuitenkin syyskuiden 2022 ja 2021 myyntejä alhaisemmaksi.

”Danske Bankista asuntolainan saaminen hakemuksesta lainan nostoon kestää tyypillisessä tapauksessa kolmesta neljään viikkoa. Kaupat sujuvat nopeimmin, kun asunnonostaja on valmis tekemään ostopäätöksen, laina on neuvoteltu valmiiksi ja kaikki tarvittavat dokumentit ovat valmiina. Asunnon osto on kuitenkin iso päätös, ja turhaan ei kannata kiirehtiä, jos se ei ole välttämätöntä”, sanoo Sari Takala, henkilöasiakkaiden lainoista vastaava johtaja.

Aikoja asuntolainaneuvotteluun ja asuntokaupoille on hyvin tarjolla. Asuntokaupan voi hoitaa myös ilman konttorikäyntiä, mikä mahdollistaa helpon ja joustavan asioinnin asiakkaalle.

”Viime viikkoina meillä on ollut joka viikko vapaana kymmeniä asuntokauppa-aikoja. Rohkaisemme olemaan pankkiin yhteydessä hyvissä ajoin, niin voimme yhdessä suunnitella omaan talouteen sopivan asuntolainan”, sanoo Takala.

Viisi askelta sujuviin asuntokauppoihin

1. Mieti, millainen on uusi unelmiesi koti​

Tee lista, mitä ominaisuuksia uudelta kodilta toivot ja mitkä ovat sellaisia, mistä et ole valmis tinkimään. Tärkeitä mietittäviä asioita ovat sijainti, neliötarve ja kustannukset.

2. Selvitä nykyisen asuntosi arvo​

Jos olet myymässä nykyistä asuntoasi, lähde liikkeelle asunnon arvon tarkistuttamisesta. Kun käytät ammattitaitoista välittäjää, saat arvion myyntiajasta ja mikä realistinen myyntihinta on.

3. Hoida laina-asiat kuntoon hyvissä ajoin​

Rahoituksesta kannattaa keskustella hyvissä ajoin, jotta saat selkeät raamit sille, millaisella budjetilla voit lähteä toteuttamaan seuraavaa asuntounelmaasi.

4. Suunnittele ja aikatauluta​

Suunnitellessasi kodinvaihdon aikataulua, ota huomioon alueesi keskimääräiset myyntiajat. Pohdi myös, millainen väliaikaratkaisu olisi toimiva, jos saat asuntosi myytyä suunniteltua nopeammin ennen uuden kodin löytymistä.

5. Tilaa kauppaan tarvittavat asiakirjat​

Tutustu jo hyvissä ajoin siihen, mitä asiakirjoja (esimerkiksi isännöitsijätodistus tai kuntotarkastusraportti) tarvitset kaupantekoon, ja tilaa ne asianmukaisilta toimijoilta.

Pääekonomisti Pasi Kuoppamäki
Sampsa Pärnänen Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
Henkilöasiakkaiden lainoista vastaava johtaja Sari Takala
Sampsa Pärnänen Danske Bank A/S Suomen sivuliike

Danske Bankista

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia.

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. danskebank.fi