Jyväskylän yliopisto

Kestävyysharjoittelussa intensiteettiä ei voi korvata määrällä

Jaa

Pekka Matomäen väitöstutkimus sukeltaa kestävyysharjoittelun ikuisuuskysymykseen: tulisiko harjoittelussa painottaa määrää vai tehoa? Väitöstutkimuksen mukaan pelkkä suuri harjoittelun määrä ei riitä kokonaisvaltaiseen kestävyyskunnon kohotukseen, jos intensiteetti on liian matala.

Pekka Matomäen henkilökuva
Jyväskylän yliopisto

Matomäen tutkimuksessa ihmiset, jotka eivät tavallisesti tee kestävyysharjoittelua pyöräilivät kahden ja puolen kuukauden ajan kahdessa eri ryhmässä. Ensimmäinen ryhmä polki kävelyä vastaavalla teholla suuria tuntimääriä, lähtien noin neljästä viikkotunnista edeten viimeisillä viikoilla yli kymmeneen tuntiin. Toinen ryhmä taas polki kahdesta kolmeen kertaan viikossa korkeintaan tunnin mittaisia kovatehoisia harjoituksia.  

Lopputulemana maksimaalinen kestävyyskunto nousi ainoastaan kovatehoisesti liikkuneella ryhmällä. Toisaalta matalatehoinen kestävyyskunto, kuten väsymisensieto, parani molemmilla ryhmillä yhtäläisesti. 

”Edes poikkeuksellisen suuri harjoittelumäärä ei kehittänyt kokonaisvaltaisesti kestävyyskuntoa, kun riittävä intensiteetti puuttui. 

"Toisaalta huomionarvoista on, että matalatehoisestakin harjoittelusta oli hyötyä”, Matomäki kommentoi. 

Tulos myös tarkoittaa, että matalin kehittävä harjoitusteho ei ole yksiselitteinen, vaan se riippuu vahvasti siitä, mitä halutaan kehittää.  

”Esimerkiksi väsymisensieto, jonka voi ymmärtää peruskestävyytenä, kehittyy matalammalla teholla kuin maksimikestävyyskunto”, Matomäki avaa tulkintaa. 

Harjoittelun miellyttävyys ei vaikuta kestävyyskunnon kehitykseen 

Pikanttina tulokulmana väitöstyö totesi myös, ettei harjoituksen jälkeen koettu miellyttävyys ennustanut maksimikestävyyden kehitystä sen enempää kuin harjoittelun kuormittavuuttakaan.  

”Miellyttävyys vaikuttaisi olevan jossain määrin riippumaton fysiologiasta." 

"Esimerkiksi, kestävyyskunnon kehityksen kannalta sillä ei näyttäisi olevan merkitystä, tuntuuko harjoittelu miellyttävältä vai vastenmieliseltä”, Matomäki summaa.  

Pekka Matomäen väitöskirja “Effects of a 10-Week Low and High Intensity Training Intervention on Performance Abilities—With a Special Reference to Durability” tarkastetaan Jyväskylän yliopiston päärakennuksen salissa C4 perjantaina 18.10.2024 alkaen klo 12.00. 

Väitöskirjan nimiEffects of a 10-Week Low and High Intensity Training Intervention on Performance Abilities—With a Special Reference to Durability 
Vastaväittäjä: Professori Andrew Jones, University of Exeter 
Kustos: Professori Heikki Kyröläinen, Jyväskylän yliopisto 
Väitöstilaisuuden kieli: Englanti 

Julkaisutiedot    
Väitöskirja on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97216  

Lisätietoja: 

Pekka Matomäki 
pejamato@jyu.fi 
+35844 9828 506

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Laaja tutkimus: Osaamiserot oppilaiden digitaidoissa ovat kasvaneet12.11.2024 12:00:00 EET | Tiedote

Suomen kahdeksasluokkalaiset sijoittuvat neljänneksi yhdessä useamman muun maan kanssa Kansainvälisessä monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimuksessa (ICILS 2023). Monilukutaidossa korkeimmat pistemäärät olivat Etelä-Koreassa (540), Tšekissä (525) ja Tanskassa (518). Ohjelmoinnillisessa ajattelussa kärkimaat olivat Taiwan (548), Etelä-Korea (537) ja Tšekki (527). Tutkimus osoittaa myös, että oppilaiden väliset osaamiserot ovat aikaisempaa suurempia ja kouluissa tarvitaan selvempi strategia tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseksi ja opettajien tukemiseksi.

Liikunta hoitaa mieltä. Avoin verkkokurssi tarjoaa tutkittua tietoa liikunnan vaikutuksista mielenterveyteen12.11.2024 10:18:44 EET | Tiedote

Voiko liikunta olla osa ratkaisua kasvaneiden mielenterveyshaasteiden ja esimerkiksi niistä johtuvien sairauspoissaolojen vähentämiseksi? Suuren suosion saanut Jyväskylän yliopiston Mielenterveys ja liikunta -verkkokurssi antaa tietoa ja ymmärrystä liikunnan positiivisista vaikutuksista mielenterveyteen. Pääset tutustumaan ja ilmoittautumaan kurssille Jyväskylän avoimen yliopiston sivujen kautta. Kurssi on kaikille avoin ja ilmainen.

Vain puolet päätyy lapsiryhmätyöhön – tutkimustulokset raottavat ilmiötä varhaiskasvatuksen opettajapulan taustalla12.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Jo useamman vuoden ajan julkisuudessa on keskusteltu varhaiskasvatuksen opettajapulasta sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten halusta vaihtaa alaa. Jyväskylän yliopiston tutkimushankkeessa selvitettiin, mikä on saanut opiskelijat hakeutumaan varhaiskasvatuksen opettajaopintoihin ja millaiset tekijät ovat kytköksissä niin opettajaopintoihin kuin myöhemmin varhaiskasvatusalalle kiinnittymiseen. Hankkeen tuloksia julkaistaan tiistaina 19.11. järjestettävässä tilaisuudessa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye