Turvapalveluiden ja -laitteiden kilpailutus viivästyy

Hankinnan venyminen ei vaikuta asiakkaiden nykyisiin palveluihin.

Turvaranneke ikääntyneen kädessä.

Oma Häme on keskeyttänyt turvapalveluiden ja -laitteiden hankinnan. Palveluntuottajilta saadun palautteen perusteella hankintakriteerejä on päivitettävä, ja hankinta valmistellaan uudelleen.

Alun perin oli tarkoitus saada uudet palvelut asiakkaiden käyttöön helmikuussa 2025, mutta nyt käyttöönotto siirtyy myöhemmäksi kevääseen. Asiakkaiden nykyiset palvelut säilyvät ennallaan viivästymisestä huolimatta.

Oma Häme haluaa kilpailutuksella varmistaa ikäihmisille kohtuuhintaiset ja laadukkaat turvapalvelut, joiden kustannusvastuu on asiakkailla itsellään. Tällä hetkellä Kanta-Hämeessä on käytössä erilaisia tapoja järjestää ikääntyneiden tai muiden asiakasryhmien tarvitsemat turvapalvelut. Hyvinvointialue yhtenäistää käytännöt ja kilpailuttaa palvelut, jotta asiakkaat saavat yhdenvertaiset palvelut.

Kilpailutettavia turvapalveluita ovat muun muassa asiakkaiden kotonaan käyttämät turvapuhelimet ja lisälaitteet, niiden asennus, hälytysten vastaanotto ja mahdolliset auttajakäynnit. Kilpailutuksen myötä asiakkaiden maksama hinta turvapalveluista yhdenmukaistuu.

Ikäihmisten turvapalvelut eivät kuulu hyvinvointialueen lakisääteisiin tehtäviin. Turvapalveluilla on kuitenkin merkittävä rooli kotona asumisen turvaamisessa, minkä vuoksi Oma Häme haluaa kilpailuttaa palvelut asiakkaiden puolesta. Aluehallitus on hyväksynyt turvapalvelujen kilpailutuksen elokuussa 2023.

Lue lisää aiemmasta tiedotteestamme: Oma Häme kilpailuttaa turvapalveluiden ja -laitteiden hankinnan asiakkaiden puolesta

Aluehallitus käsitteli hyvinvointialueen riskienhallintaraporttia ja talouden toteumaa8.10.2024 15:37:30 EEST | Tiedote

Maanantaina koolla ollut aluehallitus käsitteli muun muassa hyvinvointialueen riskienhallintaraporttia ja talouden toteumaa. Elokuun talouden toteuma antaa viitteitä parantuneesta tilanteesta verrattuna aikaisempiin ennusteisiin. Vaikka taloustilanne on useiden mittareiden mukaan kohentunut, on selvää, ettei voimassa olevaan talousarvioon päästä loppuvuoden aikana. Talousarviomuutos on valmistelussa ja se tuodaan aluehallitukseen loppuvuoden aikana. Aluehallitus merkitsi maanantain kokouksessaan tiedoksi talouden toteuman tammi-elokuulta. Aluehallitus merkitsi tiedoksi myös hyvinvointialueen riskienhallintaraportin tammi-elokuulta. Riskienhallinta on yksi hyvinvointialueen lakisääteisistä tehtävistä. Aluehallitus edellyttää riskienhallinnan tarkkaa seurantaa, korjaavia toimenpiteitä ja säännöllistä raportointia. Järjestelmällinen riskienhallinta ja sen raportointi varmistavat, että riskit tunnistetaan ja niihin reagoidaan ajoissa. Oma Hämeessä jokaiselle riskille on nimetty vastuuhenki