S-ryhmän myynti jatkoi kasvu-uralla tammi–syyskuussa
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa oli 10 629,3 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 0,6 prosenttia. Marketkauppa jatkoi hyvässä vireessä. Myös verkkokaupoissa myynti kehittyi edelleen vahvasti.
S-ryhmän marketkaupan veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa oli 7 927,2 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 2,6 prosenttia. Hyvää kehitystä siivitti päivittäistavarakaupan vahva vire. Verkkokaupassa jatkui markkinaa vahvempi myynnin kehitys sekä ruoan verkkokaupassa että käyttötavarakaupan Prisma.fi:ssä.
Lämpiminä syyskuulle asti jatkuneet säät pidensivät kesän sesonkituotteiden kulutusta. Esimerkiksi grillaustuotteiden, jäätelön, erilaisten juomien sekä satokauden marjojen ja kasvisten kysyntä oli vilkasta.
– Arviomme mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti on edelleen kasvanut muuta Suomen markkinaa paremmin. Osuva valikoima, edullinen ostoskori ja toimivat monikanavaiset palvelut ovat ketjujemme vahvuuksia. Omalle tilille rahana maksettava Bonus ja muut asiakasomistajan edut täydentävät kokonaisuuden, jota asiakkaamme arvostavat, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook tiivistää.
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa kasvatti myyntiään verkkokaupan ja kampanjoiden siivittämänä
S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa myynti oli tammi–syyskuussa 192,5 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen nähden oli 0,9 prosenttia. Myyntiä Sokoksella ja Emotion-ketjussa vauhditti muun muassa myyntiennätyksen tehnyt syksyn 3+1 Päivää -kampanja sekä Sokos.fi-verkkokaupan vahva kehitys. Erityisesti kosmetiikan tuotteiden kysyntä oli runsasta, ja myös haastavasta suhdannetilanteesta kärsinyt muodin myynti piristyi syyskauden myötä.
Liikennekaupassa tasainen kehitys jatkui – sähkölatauksien myynti edelleen vahvassa kasvussa
S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti tammi–syyskuussa oli 1 564 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta kokonaismyynti jäi 4,7 prosenttia. Kehityksen taustalla oli polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen lasku.
ABC-asemien palveluiden kysyntä oli vilkasta, ja suotuisaa kehitystä nähtiin niin autopesujen myynnissä kuin liikennemyymälöiden market- ja ravintolamyynnissäkin. Erityisen vahvaa kasvu oli sähkölatausmyynnissä, joka on kaksinkertaistunut edellisvuodesta. Kehityksen taustalla on ABC-latauksen laajentunut verkosto ja sähköautojen määrän kasvu tieliikenteessä. Hyvää kehitystä S-ryhmän liikennekaupan eri osa-alueilla ovat vauhdittaneet toimivat digipalvelut kuten suosiotaan jatkuvasti kasvattava ABC-mobiili.
Matkailu- ja ravitsemiskaupassa myynti lähes edellisvuoden tasolla – hotelleilla ennätysheinäkuu
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli tammi–syyskuussa 602,2 miljoonaa euroa. Myynti jäi hieman edellisvuodesta. Tiukka taloustilanne ja kuluttajien heikko luottamus haastoivat edelleen koko toimialaa. Kesäsesonki tapahtumineen vilkastutti kuitenkin asiointia hotelleissa ja ravintoloissa. Erityisesti S-ryhmän hotelleissa kysyntä oli kovaa, ja heinäkuussa kauppa kävi ennätysvilkkaasti. Myös kansainvälisten matkailijoiden kysyntä kasvoi selvästi, ja kehittyi S-ryhmän hotelleissa markkinaa paremmin.
– Kesän sesonki sujui kaiken kaikkiaan hotelleissamme ja ravintoloissamme hyvin. Kehitämme jatkuvasti verkostoamme, ja olemme jatkossakin kiinnostava ja kilpailukykyinen vaihtoehto niin kotimaisille kuin kansainvälisillekin asiakkaillemme. Esimerkkejä tuoreista lisäyksistä verkostoomme ovat Break Sokos Hotel Bomban laajennus Pohjois-Karjalassa, sekä Helsingissä avautunut Solo Sokos Hotel Pier 4 ja ravintolatarjontaamme täydentävä Lasipalatsi, Hannu Krook toteaa.
Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti 1–9/2024
Liiketoiminta-alue | Myynti (milj. €) | Muutos 1–9/2023 (%) |
Marketkauppa* | 7 927,2 | +2,6 |
Liikennekauppa | 1 564,0 | -4,7 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* | 602,2 | -0,8 |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa | 192,5 | +0,9 |
Muut | 343,4 | -14,4 |
S-ryhmä yhteensä | 10 629,3 | +0,6 |
Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan ja Prisman käyttötavarakaupan.
*Lukuun sisältyy myynti Virossa.
Yhteyshenkilöt
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, SOK, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Löytyvätkö nämä lahjat sinunkin toivelistaltasi – Sokoksen asiantuntijat ennustavat joulun hittituotteet21.11.2024 07:45:00 EET | Tiedote
Tyylin tavaratalo Sokoksen asiantuntijat koostivat yhteen tämän joulun halutuimmat lahjat kauneuden, pukeutumisen ja kodin tuotteiden osalta. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa somen valloittaneita vartalotuoksuja, trendikkäällä eläinkuosilla varustetut korvaläpät, laadukkaita boksereita sekä Marimekon Unikko-kuvion 60-vuotista taivalta juhlistavan lautasen.
Puhuvia pehmoja, flanellia ja seerumeja – Näissä tuotteissa on hittipotentiaali joulun lahjakaupassa15.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote
Yli puolet S-ryhmän joulututkimukseen* vastanneista kertoo kiinnittävänsä tänä jouluna aiempaa enemmän huomiota lahjaostosten hintaan. Kun lahjaa valitaan, mietitään hinnan lisäksi erityisesti lahjan saajaa ja lahjan tarpeellisuutta. Tänä jouluna paketeista ennustetaan paljastuvan interaktiivisia leluja, trendikkäitä flanellihousuja ja suosittua kosmetiikkaa.
Uudistunut hotellilegenda avaa ovensa – Hotelli Vantaan hurmokselle ei näy loppua14.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote
Monen asiakkaan odotus palkitaan, kun lähes vuoden suljettuna ollut Original Sokos Hotel Vantaa avautuu tänään 14.11. Kokonaisvaltaisen uudistuksen ovat kokeneet niin hotellihuoneet, kokoustilat kuin ravintolamaailmakin. Hotellissa on kuhinaa läpi vuoden ja asiakaskäyntejä lähes 300 päivittäin. Uudistuksen myötä legendaarisen kohteen vetovoiman odotetaan houkuttavan myös uusia asiakkaita.
Prisman myyntidata: Suomalaisperheet hurahtivat toden teolla Halloweeniin – yksi tuote myyty jo lähes loppuun29.10.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Karkki vai kepponen, naamiaiset… Yhdysvalloista lähtenyt Halloween-perinne on juurtunut tukevasti osaksi suomalaista juhlakalenteria, kertoo Prisman tuore myyntidata. Suomalaiset, ja etenkin suomalaiset lapsiperheet, ovat ottaneet Halloweenin juhlinnan omakseen, ja Prismoissa osa Halloween-koristeista on jo myyty loppuun. Prisman myyntipäällikkö kertoo mitä kurpitsajuhlaa varten ostetaan, ja mikä on tämän Halloweenin yllätyksellisin sesonkituote.
Tuukka Turunen Inex Partners Oy:n toimitusjohtajaksi24.10.2024 13:15:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän logistiikkayhtiön Inex Partners Oy:n toimitusjohtaja Petteri Pelkonen jää eläkkeelle toukokuussa 2025. Yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty 1.6.2025 alkaen Tuukka Turunen. Turunen työskentelee tällä hetkellä päivittäistavaroiden logistiikkakeskuksen tuotantojohtajana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme