Alkon syyskuun myyntitiedote – glögikausi alkanut

Jaa

Alkon syyskuun vertailukelpoinen kokonaislitramyynti laski noin 10 prosenttia verrattuna edellisen vuoden syyskuun vastaaviin myyntipäiviin. Glögisesonki on käynnistynyt.

Alkon syyskuun litramyynti laski ilman myyntipäiväkorjausta 18 prosenttia. Syyskuussa oli yksi perjantai ja lauantai myyntipäiviä vähemmän verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Tämä huomioiden, laski syyskuun kokonaislitramyynti noin 10 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

“Se, että meillä oli syyskuussa yksi perjantai ja lauantai vähemmän, vaikutti merkittävästi myyntilitroihin, sillä viikonloput ovat meillä vilkkaimpia päiviä,” sanoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.

Viinien myyntilitrat laskivat noin 19 prosenttia, panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) noin 15 prosenttia, väkevien 18 prosenttia ja alkoholittomien noin 3 prosenttia. Näissä luvuissa ei ole huomioitu myyntipäiväkorjausta.  

Tammi-syyskuun myynti laski 7 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Kesäkuussa voimaan tullut uusi alkoholilaki, joka laajensi enintään 8-prosenttisten käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien myynnin päivittäistavarakauppoihin, on vähentänyt Alkon litramyyntiä noin 5 prosenttia. Vaikutus myyntiin on ollut Alkon arvioimalla tasolla.

”Alkoholilain muutoksen lisäksi alkuvuoden myyntiin on vaikuttanut viinien ja väkevien juomien alkoholiveron korotukset sekä kuluttajien heikentynyt ostovoima”, Pennanen toteaa.

Glögisesonki käynnistynyt, trendimaut ja perinteet kohtaavat 

Uudet kausivalikoiman glögit ovat saapuneet Alkon myymälöihin. 

”Glögikausi on meillä startannut kivasti ja ensimmäisen parin viikon myynti on ollut noin 20 prosenttia edellisvuotta vilkkaampaa. Kun illat pimenee ja kylmenee, valikoituu glögi monen asiakkaan ostoskoriin, kun halutaan fiilistellä syksyä”, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppinen.

”Olemme tämänkin vuoden glögien osalta haistelleet ja maistelleet trendejä. Saimme glögien tuotehakuun 150 tarjousnäytettä, joiden perusteella tuoteasiantuntijamme ovat tehneet 20 valikoimaamme päätyneiden glögien valinnan.”

Kauppisen mukaan valikoimasta löytyy niin perinteisiä glögin makuja kuin trendikkäämpiä juomia, jotka yllättävät perinteistä poikkeavalla makumaailmallaan.

”Perinteiset glögityylit kuten väkevöidyt punaviiniglögit ja glühweinit ovat säilyttäneet suosionsa. Niistä haetaan tuttuutta ja perinteitä, joka edelleen näkyy meidän joulusesongissa.”

”Glögiä nautitaan myös kylmänä ja drinkkien ainesosana. Pikkujoulusesongin kynnyksellä glögi-kuohuviinidrinkit nostavat varmasti suosiotaan. Vinkkejä valintaan ja tarjoiluun kannattaa ehdottomasti kysyä meidän asiantuntevalta henkilöstöltämme.”

Alkon myyntitilastoista

Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Linkit

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 371 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Jokainen FASD-vamma voidaan estää raittiilla raskaudella. FASD-päivänä 9.9. Alkot avaavat ovensa 9 minuuttia tavallista myöhemmin.5.9.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Syntyvistä lapsista arviolta peräti neljä prosenttia on FASD-lapsia. Alkon, R-kioskin, S-ryhmän, Kehitysvammaliiton sekä Ensi- ja turvakotien liiton yhteisessä kampanjassa lisätään tietoisuutta siitä, että FASD on täysin estettävissä oleva vamma – siihen riittää raskaana olevan täysraittius raskausaikana. Alkoholinmyynti aloitetaan FASD-päivänä 9.9. Alkossa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1–6/2024: Alkon palvelu saa kiitosta, myynti ja tulos yhtiön odotusten mukainen4.9.2024 07:40:00 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Alkuvuoden myynti ja tulos olivat odotusten mukaisia. Myynti tammi-kesäkuussa oli 34,8 (36,8) miljoonaa litraa, joka oli 5,5 prosenttia alhaisempi kuin edellisvuonna vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 536,4 (546,2) miljoonaa euroa, joka oli 9,8 miljoonaa euroa (1,8 prosenttia) vähemmän kuin edellisenä vuonna. Alkoholijuomaveroa kertyi myynnistä valtiolle alkuvuoden aikana 278,1 (276,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 15,8 (17,5) miljoonaa euroa ja kauden voitto oli 13,1 (14,9) miljoonaa euroa. Oman pääoman tuotto oli hyvällä tasolla, 32,6 (35,0) prosenttia. Alkoholilain muutos enintään 8-prosenttisten alkoholijuomien myynnin laajentamisesta ruokakauppoihin tuli voimaan 10. kesäkuuta. Muutoksen myötä vahvempien alkoholijuomien saatavuus laajeni, kun myyntipisteiden määrä ja myyntiaika lisääntyivät merkittävästi. Päivittäistavarakaupalla on Alkoon verrattuna 12-kertainen myymäläverkosto ja 20 prosenttia laajemmat myyntiajat. Muutoksen

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye