Alkon syyskuun myyntitiedote – glögikausi alkanut
Alkon syyskuun vertailukelpoinen kokonaislitramyynti laski noin 10 prosenttia verrattuna edellisen vuoden syyskuun vastaaviin myyntipäiviin. Glögisesonki on käynnistynyt.

Alkon syyskuun litramyynti laski ilman myyntipäiväkorjausta 18 prosenttia. Syyskuussa oli yksi perjantai ja lauantai myyntipäiviä vähemmän verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Tämä huomioiden, laski syyskuun kokonaislitramyynti noin 10 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.
“Se, että meillä oli syyskuussa yksi perjantai ja lauantai vähemmän, vaikutti merkittävästi myyntilitroihin, sillä viikonloput ovat meillä vilkkaimpia päiviä,” sanoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.
Viinien myyntilitrat laskivat noin 19 prosenttia, panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) noin 15 prosenttia, väkevien 18 prosenttia ja alkoholittomien noin 3 prosenttia. Näissä luvuissa ei ole huomioitu myyntipäiväkorjausta.
Tammi-syyskuun myynti laski 7 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
Kesäkuussa voimaan tullut uusi alkoholilaki, joka laajensi enintään 8-prosenttisten käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien myynnin päivittäistavarakauppoihin, on vähentänyt Alkon litramyyntiä noin 5 prosenttia. Vaikutus myyntiin on ollut Alkon arvioimalla tasolla.
”Alkoholilain muutoksen lisäksi alkuvuoden myyntiin on vaikuttanut viinien ja väkevien juomien alkoholiveron korotukset sekä kuluttajien heikentynyt ostovoima”, Pennanen toteaa.
Glögisesonki käynnistynyt, trendimaut ja perinteet kohtaavat
Uudet kausivalikoiman glögit ovat saapuneet Alkon myymälöihin.
”Glögikausi on meillä startannut kivasti ja ensimmäisen parin viikon myynti on ollut noin 20 prosenttia edellisvuotta vilkkaampaa. Kun illat pimenee ja kylmenee, valikoituu glögi monen asiakkaan ostoskoriin, kun halutaan fiilistellä syksyä”, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppinen.
”Olemme tämänkin vuoden glögien osalta haistelleet ja maistelleet trendejä. Saimme glögien tuotehakuun 150 tarjousnäytettä, joiden perusteella tuoteasiantuntijamme ovat tehneet 20 valikoimaamme päätyneiden glögien valinnan.”
Kauppisen mukaan valikoimasta löytyy niin perinteisiä glögin makuja kuin trendikkäämpiä juomia, jotka yllättävät perinteistä poikkeavalla makumaailmallaan.
”Perinteiset glögityylit kuten väkevöidyt punaviiniglögit ja glühweinit ovat säilyttäneet suosionsa. Niistä haetaan tuttuutta ja perinteitä, joka edelleen näkyy meidän joulusesongissa.”
”Glögiä nautitaan myös kylmänä ja drinkkien ainesosana. Pikkujoulusesongin kynnyksellä glögi-kuohuviinidrinkit nostavat varmasti suosiotaan. Vinkkejä valintaan ja tarjoiluun kannattaa ehdottomasti kysyä meidän asiantuntevalta henkilöstöltämme.”
Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 371 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu25.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Alko ottaa 25. maaliskuuta käyttöön uudenlaiset vastuullisuusmerkinnät, joita on jatkossa Sertifioitu vaihtoehto -kattokonseptin alla kolmenlaisia: viljely, tuotanto ja työolot. Vastuullisuussertifioidut tuotteet on merkitty tuotteiden hintalapuilla ja verkkokaupassa. Samassa yhteydessä kartonkipakkaukset siirtyvät kaikissa Alkon myymälöissä viinipullojen joukkoon.
KKV julkaisi etukäteisarvioinnin viinien myynnin laajentamisen vaikutuksista – arviointi vastaa Alkon käsityksiä muutoksen vaikutuksista18.3.2025 10:28:11 EET | Tiedote
On hyvä, että vaikutuksia enintään 15-prosenttisten viinien myynnin laajentamisesta päivittäistavarakauppoihin selvitetään monipuolisesti asian yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. KKV:n mukaan myynnin laajentamisen seurauksena muun muassa alkoholin kulutuksen kasvun aiheuttamat haittakustannukset olisivat suuremmat kuin muutoksesta saatu alkoholiverokertymä.
Nivalan Alko uudistuu12.3.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Nivalan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 22.3. saakka ja avataan jälleen 11.4. Nivalan myymälään saapuu kevättä kohti kesäisiä uutuuksia viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin.
Alkon helmikuun myyntitiedote – suomalaiset ovat löytäneet Alkon myös alkoholittomien ostopaikkana12.3.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti oli 4,5 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 5,3 miljoonaa litraa. Alkoholittomia ostettiin selkeästi enemmän kuin vastaavana ajankohtana vuotta aiemmin. Alkon valikoimassa kokeillaan uutta tuoteryhmää: energiajuomia, joita myydään 18-vuotta täyttäneille.
Sulkavan Alko uudistuu maaliskuussa13.2.2025 07:40:00 EET | Tiedote
Sulkavan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 1.3. saakka ja avataan jälleen 13.3. Alkon trendikatsaus listaa tämän vuoden juomatrendit, joita ovat muun muassa alkoholittomat, makeus sekä vaihtoehtoiset juomapakkaukset. Nämä näkyvät myös Sulkavalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme