Rypsin ja rapsin viljelyä pyritään lisäämään ja tehostamaan uuden hankkeen avulla
Suomalainen elintarviketeollisuus on toivonut jo pitkään lisää kotimaista rypsiä ja rapsia markkinoille. Kysyntää riittäisi, vaikka tuotanto kolminkertaistuisi nykyisestä. Rypsin ja rapsin viljely voisi hyvin olla osaratkaisu maatilojen taloudellisen kannattavuuden kasvuun. Lisäksi siitä hyötyisi ympäristö.
Pyhäjärvi-instituutti on aloittanut uuden kehittämishankkeen rypsin ja rapsin viljelyvarmuuden ja -määrän lisäämiseksi. Varsinais-Suomen ELY-keskus on myöntänyt hankkeelle EU:n maaseuturahoitusta. Hankkeen kokonaisrahoitus on 567 000 euroa, josta tuen osuus on 80 %. Hankkeen yksityinen rahoitus on saatu alan eri toimijoilta. Motivaatio hankkeen rahoittamiseen löytyi helposti, sillä tarve kotimaiselle rypsille ja rapsille on suuri. Öljykasvien omavaraisuus vaihtelee 20–30 prosentin välillä, joten tällä hetkellä suurin osa raaka-aineista joudutaan tuomaan ulkomailta.
Hanketta toteutetaan viiden maakunnan alueella: Varsinais-Suomessa, Uudellamaalla ja Etelä-Pohjanmaalla, joissa rypsin ja rapsin tuotantoa on jo paljon sekä Keski-Suomessa ja Etelä-Savossa, joissa tuotannolle olisi erityistä potentiaalia. Tällä hetkellä suurin osa Suomen rypsistä ja rapsista kasvaa Varsinais-Suomessa. Suomen kokonaiskorjuuala on noin 40 000 hehtaaria ja siitä Varsinais-Suomessa kasvaa lähes 10 000 hehtaaria. Rypsi on yleensä hieman helpompi viljeltävä ja se talvehtii paremmin. Rapsi on hieman vaativampi, mutta satopotentiaali on suurempi, jos onnistuu. Molempia käytetään samalla tavalla.
Lisää viljelijöitä kaivataan
Hanketta koordinoiva Pyhäjärvi-instituutin kehittämispäällikkö Sauli Jaakkola keksii heti monta syytä, miksi uusien viljelijöiden kannattaisi ottaa rypsi tai rapsi viljelykiertoon.
– Talous on paras houkutin. Jos rypsi tai rapsi onnistuu edes keskinkertaisesti, niin se on kannattavampaa kuin viljan viljely. Lisäksi se on hyvä esikasvi, joka monipuolistaa viljelykiertoa. Viljatiloilla sen kanssa pärjää samalla kalustolla. Lisäksi se on kukkiva kasvi, joka lisää luonnon monimuotoisuutta ja resilienssiä, mikä on aina myös viljelijän etu.
Tällä hetkellä viljelijöitä mietityttää aloittamisessa kuitenkin viljelyn haastavuus.
– Suurimmat haasteet ovat kasvinsuojelu ja osaamisen puute. Tietoa ja ratkaisuja on jo paljon ja niitä pyritään tässä hankkeessa jakamaan eteenpäin. Lisäksi hankkeessa tuotetaan uutta tietoa esimerkiksi erilaisten tilakokeiden avulla.
Somerolla kokeiltiin tänä kesänä 10 hehtaarilla syysrypsin kylvämistä suojaviljaan, eli ohran riviväleihin. Nyt ohra on puitu ja kokeilu vaikuttaa tällä hetkellä onnistuneelta.
– Ohrasato oli hyvä ja rypsin taimet selvisivät ohran puinnista hienosti. Nyt odotetaan, miten se talvehtii ja ensi vuonna sitten saadaan lopulliset tulokset, kertoo Jaakkola.
Jos kokeilu onnistuu, se helpottaa monilla tiloilla rypsin viljelyä. Yleensä syysrypsi pitäisi päästä kylvämään jo silloin, kun peltoja ei ole vielä korjattu. Jos edellisen sadon korjuu viivästyy, syysrypsi tai -rapsi joudutaan kylvämään liian myöhään, jolloin talvehtimisen kanssa tulee ongelmia.
Paimiossa kokeillaan puolestaan syys- ja kevätrapsin kylvämistä yhdellä kertaa, ja Etelä-Pohjanmaalla on selvitetty lannoituksen ja sadonkorjuun ajankohdan vaikutusta kasvien öljypitoisuuteen.
Tähtäimessä paremmat satotasot ja viljelyvarmuus
Syys- ja kevätmuotoisten rypsin ja rapsin keskimääräinen satotaso on noin 1 400 kiloa hehtaarilta, joskin satotasoissa on suurta hajontaa. Viljelyn onnistumispotentiaaliin voisi vaikuttaa muun muassa vaihtoehtoisilla kasvinsuojelumenetelmillä, maan kasvukunnosta huolehtimisella, lajiketuntemuksella ja ravinnehuollon optimoinnilla.
– Haasteet ovat siis tiedossa ja tässä hankkeessa on tavoitteena löytää niihin käytännön ratkaisuja. Toivottavasti saamme muutosta aikaan!
Tukena RypsiRapsi-foorumi
Suomeen on vuonna 2023 perustettu RypsiRapsi-foorumi: öljykasvituotannon kehittämisryhmä, jonka tavoitteena on edistää rypsin ja rapsin viljelyä ja sen kannattavuutta Suomessa.
– Foorumi tuo kehittämiseen pitkäjänteisyyttä ja sen avulla olemme saaneet kerättyä tietoa esimerkiksi rypsin ja rapsin viljelyn haasteista. Foorumi yhdistää viljelijät, teollisuuden, tutkimuksen ja neuvonnan. Sen kautta meillä oli jo hyvät viljelijäkontaktit, kun tämä hanke alkoi, kertoo Jaakkola.
Pyhäjärvi-instituutin Rypsin ja rapsin viljelyvarmuuden ja -määrän lisääminen -hanke on käynnissä vuoden 2026 loppuun. Hankkeen osatoteuttajia ovat Nylands Svenska Lantbrukssällskap ja ProAgria Keskustenliitto.
Lisätiedot:
Pyhäjärvi-instituutti, Sauli Jaakkola, kehittämispäällikkö
044 045 6423, etunimi.sukunimi(at)pji.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johanna MattilaVarsinais-Suomen ELY-keskus, maaseutyksikkö, kehittämispäällikkö
Puh:02 9502 3092johanna.mattila@ely-keskus.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
ELY-keskus selvittää Turun kehätien Kauselan eritasoliittymän liikenneturvallisuuden ja sujuvuuden parantamista18.12.2024 14:00:06 EET | Tiedote
E18/kt 40 Turun kehätiellä on tunnistettu ajoittaisia toimivuusongelmia Kauselan eritasoliittymän kohdalla. Toimivuusongelmia esiintyy erityisesti arki-iltapäivisin kehätieltä Hämeentielle suuntautuvan liikenteen osalta. ELY-keskus on asettanut kehätielle ennen ruuhkautuvaa ramppia liikenteen ruuhkautumisesta varoittavan liikennemerkin sekä käynnistänyt liikenteellisen toimivuustarkastelun eritasoliittymästä. ELY-keskus tekee toimivuustarkastelun tulosten pohjalta päätöksiä jatkotoimenpiteistä eritasoliittymän turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi.
Arvonlisäveron korotus nostaa Seutu+ lippujen asiakashintoja 1.1.202518.12.2024 13:10:20 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ja Satakunnan seudullisen Seutu+ joukkoliikenteen kerta-, sarja- ja kausilippujen hinnat nousevat 1.1.2025, koska henkilöliikenteen arvonlisävero nousee vuodenvaihteessa 10 prosentista 14 prosenttiin. Hinnat nousevat keskimäärin 4 prosenttia.
Viime päivinä on ollut poikkeuksellisen hankalat keliolosuhteet - tienhoitotoimista huolimatta ei aina saada tavoiteltua laatutasoa18.12.2024 12:35:01 EET | Tiedote
Viime päivinä on ollut poikkeuksellisen hankalat keliolosuhteet. Lumen päälle satoi vettä ja sen jälkeen tiet jäätyivät taas uudelleen. Suurimmat ongelmat ovat olleet vähäliikenteisillä teillä, joiden liukkaudentorjuntaa hoidetaan hiekoittamalla. Nopeissa kelimuutoksissa kaikkia teitä ei ehditä hoitaa heti kuntoon ja liukkaudentorjuntatoimenpiteiden hyödyt ovat jääneet lyhytaikaisiksi. Hoitotoimet ovat olleet käynnissä lähes tauotta, mutta siitä huolimatta aina ei olla saavutettu tavoiteltavaa laatutasoa. Myös tienkäyttäjiltä on tullut runsaasti palautetta teiden liukkaudesta etenkin vähäliikenteisiltä teiltä.
Liikenneturvallisuustarkastus valtatielle 8: Parannustoimia Turku–Merikarvia välillä16.12.2024 09:15:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on julkaissut valtatien 8 Turku–Merikarvia välin liikenneturvallisuustarkastuksen tulokset. Tarkastuksessa kartoitettiin tieosuuden nykytilaa ja analysoitiin viiden viime vuoden aikana tapahtuneita onnettomuuksia. Tulosten perusteella on laadittu listaus toimenpiteistä, joilla tieosuuden liikenneturvallisuutta voidaan parantaa. Työ tukee tieliikenneturvallisuuden nollavisiota sekä Suomen tavoitetta puolittaa tieliikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten määrä vuoteen 2030 mennessä.
Valmistunut tutkimus talvihoidosta jalankulku- ja pyöräväylällä: talvihoidon optimoinnilla voidaan rajallisesti lisätä lihasvoimin liikkumista talvisin3.12.2024 09:15:00 EET | Tiedote
Talvihoidon tehostaminen sekä jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden parantaminen kasvattavat merkittävästi tienkäyttäjien tyytyväisyyttä ja lisäävät hieman lihasvoimin liikkumista talvisin valmistuneen tutkimuksen mukaan. Kuitenkin sää- ja keliolosuhteet näkyvät voimakkaasti kävelyn ja pyöräilyn määrässä talvisin ja liikenneympäristön parantamisella ja talvihoidon optimoinnilla voidaan vaikuttaa vain rajallisesti lihasvoimin liikkumiseen talvisin. Tulokset perustuvat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Väyläviraston yhteistyössä tekemään tutkimukseen liikenneympäristön, sään, kelin ja kunnossapidon vaikutuksista jalankulkuun ja pyöräilyyn talvella. Tutkimuskohteena oli seututien 110 (Uudenmaantie) jalankulku- ja pyöräilyväylät Turun ja Kaarinan välillä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme