Kauppakamarikysely: Suhdannetilanteesta huolimatta osaajapula ei ole kadonnut - ammattiosaajista suurin pula
Kauppakamarien kyselyn mukaan 45 prosentilla yrityksistä on pulaa osaavasta työvoimasta ja 59 prosenttia yrityksistä kertoo osaavan työvoiman saatavuuden rajoittavan liiketoiminnan kasvua ja kehittämistä. “Kyselyn vastausten perusteella on nähtävissä, että suhdannetilanteesta huolimatta yritysten osaajatarpeet eivät ole kadonneet mihinkään, vaikka vuodentakaiseen kyselyyn nähden ne ovat hetkellisesti hieman hellittäneet,” toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.
Vuoden takaisen kyselyn mukaan 59 prosentilla yrityksistä oli pulaa osaavasta työvoimasta ja 66 prosenttia yrityksistä kertoi osaajapulan rajoittavan kasvua ja liiketoiminnan kehittämistä.
”Nykyinen suhdannetilanne varmasti vaikuttaa yritysten tarpeisiin. Todennäköisesti kuitenkin pohjakosketus on jo takanapäin, ja kysyntä osaajista kiihtyy. Neljä kymmenestä yrityksestä ennakoi rekrytointitarpeiden kasvavan jo tulevan puolen vuoden aikana ja jo kaksi kolmesta 2-3 vuoden aikajänteellä”, Pulkkinen sanoo.
Tässä suhteessa tilanne on hyvin samanlainen kuin vuosi sitten. Viime vuonna lähivuosille kasvua rekrytointeihin ennakoi 67,5 prosenttia, nyt 65,4pros vastaajista.
”Nyt on todella kriittistä varmistaa, että osaajapulasta ei muodostu tulevan talouskasvun pullonkaulaa. Yritykset raportoivat tälläkin hetkellä, että osaajapulan takia investointeja ei uskalleta tehdä, nopeisiin asiakastarpeisiin ei pystytä vastaamaan ja esimerkiksi tekoälyn tuomat mahdollisuudet jäävät yrityksessä hyödyntämättä,” sanoo Pulkkinen.
Eniten pulaa ammattiosaajista
Noin puolet kyselyyn vastanneista kertoo, että suurin pula yrityksessä on ammattiosaajista. Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneista suurin pula on 30 % yrityksistä ja yliopistokoulutetuista 20 prosentissa. ”Vastausten perusteella yritysten huolet kohdistuvat erityisesti nuorten ammattiosaamiseen ja työelämävalmiuksiin, ja huoli on ennen kaikkea osaamisen laadusta.”, toteaa Pulkkinen.
Karkeasti tuloksia voi kuvata siten, että pienissä ja keskisuurissa yrityksissä tarvitaan asiansa osaavia ja työhön sitoutuneita ammattilaisia niin tuotannon töihin, asiakaspalveluun kuin työmaille, kun taas suuryrityksissä painottuu vahvemmin pula korkeakoulutetuista asiantuntijoista ja erikoistuneista huippuosaajista.
“Yritysten vastausten perusteella syntyy selvä viesti päättäjille siitä, ettei koulutustason nostamista Suomessa ole varaa tehdä ammattiosaamisen kustannuksella – osaamistasoa tulee vahvistaa kautta linjan niin korkeakoulutukseen panostamalla kuin perustaitoja ja –osaamista vahvistamalla.” Pulkkinen sanoo.
Yritysten mielestä paras lääke osaajapulaan on koulutuksen sisältöjen kehittäminen
Yritykset näkevät tärkeimpänä lääkkeenä osaajapulaan koulutuksen sisältöjen kehittämisen työelämän tarpeisiin. Sitä tärkeänä keinona piti 86 % vastanneista.
Yrityksistä kolmannes ei koe, että alueen oppilaitoksista valmistuneiden osaaminen vastaisi yrityksen tarpeisiin, mutta samansuuruinen joukko on myös osaamiseen tyytyväisiä.
”Yritysten arjessa tämä näkyy siten, että uuden työntekijän perehdyttämiseen pitää käyttää aiempaa enemmän resursseja. Aloitetaan ihan sen opettamisesta, että klo 8 ollaan tehtaalla tai työmaalla paikalla, kännykkä jätetään kaappiin ja ohjeet kuunnellaan. Yritykset myös toivoisivat, että ennen ensimmäistä työssäoppimisjaksoa tai työelämään siirtymistä nuorilla olisi alan peruskäsitteet ja tyypillisimmät työtehtävät ainakin teoriatasolla hallussa. Tämä edellyttäisi yritysten mielestä koulutukselta tiukempaa struktuuria ja vaatimustason nostamista. Nuoret kyllä kykenevät oppimaan!”
Yrityksistä valtaosa on myös ryhtynyt itse toimiin riittävän osaamisen varmistamiseksi yrityksessä. Reilu puolet on nostanut palkkoja tai työsuhteen etuja kilpailukykyisemmiksi ja lähes kaksi kolmannesta laittanut lisäpanostuksia henkilöstön koulutukseen ja perehdyttämiseen.
"Yritykset tekevät kyllä osansa ja voitavansa, mutta nyt katse pitäisi kääntää peruskouluun ja nuorten ammatilliseen koulutukseen. Yhtäkään nuorta ei saisi päästää luistelemaan koulutuspolun läpi suoraan kortistoon - se ei ole nuoren itsensä eikä yhteiskunnan etu.” Pulkkinen sanoo.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Etelä-Savon kauppakamari
Keskuskauppakamarikysely: Yritysten näkemykset suhdannetilanteesta ovat kohentuneet - huippulukemiin yhä matkaa9.10.2024 10:18:08 EEST | Tiedote
Kauppakamarien lokakuun suhdannekyselyn mukaan yritysten näkemykset suhdannetilanteesta ovat parantuneet. Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan yhä on matkaa huippulukemiin, mutta arviot ovat parantuneet kaikilla kyselyn osa-alueilla.
Palvelun aatelia kilpailun ehdotusaikaa kuukausi jäljellä15.8.2024 15:03:57 EEST | Tiedote
Palvelun aatelin -kilpailun ehdotusaika on avoinna syyskuun puoliväliin saakka. Ehdotuksia on saatu yli 150 ympäri Etelä-Savon ja vielä kerkeää antaa oman ehdotuksensa mukaan kisaan! Kilpailun tavoitteena on nostaa esille Etelä-Savon korkeatasoista ja laajaa palvelutarjontaa, eli palvelun aatelia.
Palvelun aatelia kilpailuun jo yli 135 ehdotusta15.7.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Palvelun aatelin -kilpailun ehdotusaika on ollut käynnissä kuukauden, jonka aikana on saatu yli 135 ehdotusta! Ehdotuksia voi edelleen jättää perusteluineen Etelä-Savon kauppakamarin verkkosivuilla syyskuun puoliväliin saakka.
Ehdota voittajaa palvelun aatelia -kilpailuun!15.6.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Etelä-Savon alueelta etsitään loistavia palvelun tuottajia kilpailussa, johon kuka tahansa voi ehdottaa voittajaa. Kilpailun tavoitteena on nostaa esille Etelä-Savon korkeatasoista ja laajaa palvelutarjontaa, eli palvelun aatelia.
Palvelun aatelia -kilpailulla etsitään timanttisia palvelualan toimijoita4.6.2024 10:36:21 EEST | Tiedote
Palvelun aatelia -kilpailussa etsitään Etelä-Savosta palvelun aatelia. Kilpailulla halutaan nostaa esiin korkeatasoista ja laajaa Etelä-Savon palvelutarjontaa sekä alan tunnettuutta ja kiinnostavuutta rekrytoinnin kannalta. Samalla tehdään maakuntaa tunnetuksi ulospäin hyvän palvelun maakuntana. Kilpailu järjestetään ensimmäistä kertaa 2024 ja tullaan järjestämään jatkossa vuosittain. Tavoitteena on nostaa esille loistavia palvelutoimijoita, eli palvelun aatelia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme