Vihreiden Alviina Alametsä: Terapiatakuu täytyy laajentaa koskemaan kaikkia nuoria

Vihreä eduskuntaryhmä esittää terapiatakuun laajentamista koskemaan asteittain kaikkia ihmisiä. Kansanedustaja Alametsä on jättänyt aloitteen, jossa terapiatakuu laajennettaisiin koskemaan nuorisolain mukaisesti kaikkia alle 29-vuotiaita. Aloite on osa Vihreiden vaihtoehtobudjettia.

Alametsä kritisoi hallituksen päätöstä rajata terapiatakuu koskemaan vain alle 23-vuotiaita nuoria.

– Olen iloinen ja ylpeä siitä, miten mielenterveysaktivistien kanssa tekemämme kovan työn tuloksena hallitus on halunnut toteuttaa Terapiatakuu-kansalaisaloitteen edes osittain. Vain alle 23-vuotiaisiin rajattu terapiatakuu ei kuitenkaan riitä. Psykologiliiton arvion mukaan hallituksen toteuttama malli Terapiatakuusta auttaisi vain alle 20 prosenttia hoidon tarpeessa olevista lapsista ja nuorista. Myös loput 80 prosenttia tarvitsevat apua, Alametsä toteaa.

Terapiatakuun ikärajauksen vuoksi esimerkiksi opiskelijat ovat keskenään epätasa-arvoisessa asemassa. Vuoden 2021 korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen (KOTT) mukaan joka kolmas korkeakouluopiskelija kärsii ahdistuksen ja masennuksen oireista.

– Vaikka opiskelija alottaisi opinnot suoraan esimerkiksi lukion jälkeen ja opiskelisi korkeakoulututkinnon tavoiteajassa neljässä tai viidessä vuodessa, olisi hän mielenterveyspalveluiden saatavuuden kannalta nuorempiin opiskelijoihin verrattuna eriarvoisessa asemassa täytettyään 23-vuotta. Hallituksen ikärajaus tarkoittaa sitä, että noin kolme neljäsosaa korkeakouluopiskelijoista jää terapiatakuun ulottumattomiin. Hallitus ei tunnu ymmärtävän, että vain hyvinvoiva opiskelija pystyy edistämään opintoja, Alametsä ihmettelee.

Mielenterveyden häiriöt ovat valtavan yleisiä, ja ne maksavat Suomelle talousjärjestö OECD:n arvion mukaan yli 11 miljardia euroa vuodessa. Mielenterveyttä olisi kuitenkin mahdollista tukea panostamalla ennaltaehkäisevään työhön. Tämä olisi sekä inhimillistä että kustannustehokasta.

– Joka toinen suomalainen kokee jossakin vaiheessa elämäänsä mielenterveyden häiriön. Kuitenkin vain puolet mielenterveyden häiriötä sairastavista saa tarvitsemaansa hoitoa. Jonot mielenterveyspalvelujen piiriin ovat hengenvaarallisen pitkiä. Ensimmäinen askel on laajentaa terapiatakuu koskemaan kaikkia alle 29-vuotiaita. Sen jälkeen terapiatakuu pitää laajentaa asteittain kaikille. Jokainen ihminen ansaitsee saada apua mielenterveyden ongelmiin, Alametsä linjaa.

Alametsä nostaa esille myös hallituksen toteuttamat leikkaukset sosiaaliturvaan, koulutukseen ja terveydenhuoltoon.

– Terapiatakuu ei ole taikatemppu, joka korjaa kaiken, toisin kuin päättäjien puheista voisi joskus kuvitella. Terapiatakuu ei ole viisasten kivi, joka parantaa nuorten tilanteen samalla, kun perheiltä, koulutuksesta ja terveydenhoidosta leikataan. Ei Terapiatakuu auta opiskelijaa, jolla ei ole varaa vuokraan, tai perhettä, jolla ei ole varaa ruokaan. Ei se auta ihmistä, joka ei pääse sairaalaan tai jonka vaikeaan mielenterveyskriisiin keskusteluapu ei riitä. Terapiatakuu ei riitä vastaukseksi, kun hallitus leikkaa kaikkialta muualta. Ihmisten hyvinvointi on asia, johon pitää ja kannattaa panostaa. Yhdellä kauhalla antaminen ei auta, jos kymmenellä muulla ottaa pois, Alametsä toteaa.