Prima Pet Premium Oy

Laajoista laboratoriotutkimuksista ei löytynyt syytä koirien neurologisille oireille – Prima Pet Premium on aloittanut eläinlääkärikulujen korvaamisen

Hau-Hau Kevytrullien laajat laboratoriotutkimukset ovat valmistuneet. Ruokaviraston laboratorion tekemissä tutkimuksissa ei löytynyt syytä, joka selittäisi koirien vakavat neurologiset oireet.

”Olemme jo ennen lopullisten laboratoriotulosten valmistumista päättäneet korvata lemmikinomistajien eläinlääkärikuluja. Korvausten läpikäynti on aloitettu ja siihen arvioidaan menevän useampi viikko”, sanoo Prima Pet Premiumin toimitusjohtaja Timo Pärssinen.

”Olemme lopettaneet yhteistyön myynnistä pois vedettyjen puruluiden valmistajan kanssa. Pidemmän ajan tavoitteemme on siirtää purutuotteiden valmistus vaiheittain Eurooppaan.”

Hau-Hau Kevytrullista tehtiin yli 2 000 laboratorioanalyysiä

Hau-Hau Kevytrullista teetettiin Ruokaviraston laboratoriossa poikkeuksellisen laajat laboratoriotestit, jotta koirien neurologisten oireiden aiheuttaja löydettäisiin. Tutkittavana oli kolme näytettä: Prima Petin omavalvontanäyte, koiralle oireita aiheuttanut näyte ja aikaisemman valmistuserän vertailunäyte. Jokaisesta tuotenäytteestä tehtiin 675 analyysiä. Yhteensä laboratoriotestejä tehtiin yli 2 000.

Syyskuussa valmistuneissa ensimmäisissä testeissä tutkittiin haitallisista aineista raskasmetallit ja biogeeniset amiinit sekä ravitsemuksellisista aineista kivennäis- ja hivenaineet. Tuloksissa ei ollut mitään normaalista poikkeavaa.

Nyt valmistuneisiin laajoihin tutkimuspaketteihin sisältyi haitallisten ja kiellettyjen aineiden selvittäminen laajasti sekä ravitsemuksellisia analyysejä. Näytteistä ei todettu homemyrkkyjä, homeiden estoaineita tai muita torjunta-aineita. Kemiallisia yhdisteitä tutkittiin yhteensä satoja. Näytteistä tutkittiin myös sulfiitit, kloridi ja nitriitti sekä haitallisista mikrobeista salmonellat ja klostridit sekä hygieenisen laadun indikaattorina enterobakteerit. Tuloksissa ei ollut mitään normaalista poikkeavaa. Ruokaviraston asiantuntijat ovat myös arvioineet kaikki testitulokset.

Lisäksi Prima Pet Premium teetti mittavan kirjallisuusselvityksen puruluiden ja raakavuotien valmistusprosesseissa käytettävien kemikaalien mahdollisista yhteyksistä koirien oireisiin. Kirjallisuusselvityksessä käytetyistä tieteellisistä julkaisuista ei löytynyt syy-yhteyttä koirien neurologisille oireille.

”Olemme tehneet nyt kaiken voitavamme, jotta syy koirien neurologisiin oireisiin olisi saatu selville. Olen todella pahoillani siitä, että tuotevirhe-epäilylle ei saatu vahvistusta. Se on aiheuttanut lemmikinomistajille paljon huolta ja epätietoisuutta”, Timo Pärssinen sanoo.

Tavoitteena siirtää puruluiden tuotanto Eurooppaan

Prima Pet Premium on lopettanut yhteistyön myynnistä pois vedettyjä puruluita valmistaneen toimijan kanssa. Yhtiö oli yksi Prima Petin kiinalaisista yhteistyökumppaneista, ei kuitenkaan suurin toimittaja.

Prima Pet Premiumin strateginen tavoite on siirtää puruluiden valmistus kokonaisuudessaan Eurooppaan lähelle kuluttajia. Muutos ei kuitenkaan tapahdu nopeasti vaan hallitusti ja vaiheittain pidemmällä aikavälillä. Myynnissä on ollut jo useamman vuoden myös Euroopassa valmistettuja Hau-Haun purutuotteita.

”Konsernimme purutuotteisiin keskittyvän Puolan tehtaan tuotevalikoimaa laajennetaan ja aktiivista tuotekehitystä jatketaan”, sanoo Pärssinen.

Eläinlääkärikuluja korvataan laajasti

Prima Pet Premium linjasi perjantaina 11.10.2024, että yhtiö korvaa koirien neurologisista oireista aiheutuneet eläinlääkärikulut täysimääräisinä akuuttiin hoitoon liittyen, jos lemmikillä ei ole ollut omaa vakuutusta. Jos lemmikinomistaja on jo saanut vakuutusyhtiöltään korvauksen hoitokuluista tai lemmikin kuolemasta, korvataan hoitoon liittyvä omavastuuosuus. Korvauksen maksamisen edellytyksenä on, että yhtiön asiakaspalveluun on toimitettu asianmukainen reklamaatio, tiedot mahdollisista vakuutuskorvauksista, eläinlääkärikäyntien kuitit ja eläinlääkärin kirjoittama epikriisi, joka osoittaa koiran neurologiset oireet.

Prima Pet Premium maksaa korvauksia myös epäiltyyn tuotevirheeseen liittyvien vakavien neurologisten oireiden takia lopetetuista koirista yksilökohtaisesti, mikäli lemmikin omistaja ei ole jo saanut korvausta vakuutusyhtiöltään.

Samoilla tuotenimillä myytävät eri valmistajien ja eri parasta ennen -päiväyksillä olevat puruluut ovat turvallisia

Prima Pet Premium on vetänyt pois myynnistä Hau-Hau Kevytrullan lisäksi omaehtoisena varotoimenpiteenä kaikki saman valmistajan purutuotteet, jotka ovat saapuneet Suomeen elokuun 2024 lopussa.

Myynnissä on eri yhteistyökumppaneiden valmistamia ja samoilla tuotenimillä olevia tuotteita kuin poisvedetyt tuotteet. Myynnissä on myös takaisinvedetyt puruluut valmistaneen yhtiön aiemmin valmistettuja tuotteita, joiden parasta ennen -päiväykset ovat toiset kuin varotoimenpiteenä pois vedettyjen tuotteiden. Kaikki nämä purutuotteet ovat turvallisia.

MYYNNISTÄ POIS VEDETYT TUOTTEET

Varotoimenpiteenä elokuussa 2024 myynnistä pois vedetty tuote, johon liittyi epäily tuotevirheestä:

• Hau-Hau Kevytrulla, parasta ennen -päiväys 16.4.2027, pakkauskoko 500 g

Omaehtoisena varotoimenpiteenä myynnistä pois vedetyt tuotteet:

• Hau-Hau Kanapurutikku, parasta ennen -päiväys 8.5.2026, pakkauskoko 400 g
  • Hau-Hau Ankkapururulla, parasta ennen -päiväys 10.5.2026, pakkauskoko 550 g
  • Hau-Hau Kanapururulla, parasta ennen -päiväys 10.5.2026, pakkauskoko 550 g
  • Hau-Hau Kevytsolmuluu: parasta ennen -päiväys 16.4.2027, pakkauskoko 300 g
  • Hau-Hau Kierretikku: parasta ennen -päiväys 16.4.2027, pakkauskoot 100 g ja 600 g
  • Hau-Hau Kevytrulla: parasta ennen -päiväys 16.4.2027 tai 25.4.2027, pakkauskoot 150 g, 245 g, 330 g ja 500 g

Kaikki tuotteisiin liittyvät kysymykset ja reklamaatiot pyydetään lähettämään Prima Petin asiakaspalveluun oheisella lomakkeella. Linkki lomakkeeseen: https://primapetpremiumoy.zendesk.com/hc/fi/requests/new?ticket_form_id=16671862908689

Heidi HirvonenViestintäpäällikköPrima Pet Premium