Osaajien kysyntä Helsingin seudun yrityksissä hienoiseen kasvuun

Helsingin seudun yrityksistä 41 prosenttia kokee pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin jäsenyrityksille tehdystä kyselystä. Vielä keväällä pulaa tai paljon pulaa kokevien yritysten osuus oli 38 prosenttia.

”Aallonpohja osaajien kysynnässä Helsingin seudun yrityksissä on nyt todennäköisesti ohitettu. Työttömyys saattaa kuitenkin vielä nousta”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin johtava asiantuntija Riikka Vataja.

Onko yrityksenne tarvitsemaa osaavaa työvoimaa saatavilla tällä hetkellä? Pulaa tai paljon pulaa vastanneiden osuus. Kuva: Helsingin seudun kauppakamari

Kolmannes vastaajayrityksistä kertoo osaavan työvoiman saatavuuden rajoittavan yrityksen kasvua tai liiketoiminnan kehittämistä vähintään jonkin verran. Näiden vastaajien osuus on kasvanut keväästä, jolloin se oli 29 prosenttia. Vain 39 prosenttia Helsingin seudun kauppakamarin jäsenyrityksistä katsoo, ettei työvoiman saatavuus rajoita kasvua.

Pulaa on tasaisesti eri koulutustasojen osaajista. Yrityksistä 34 prosenttia kokee eniten pulaa toisen asteen ammatillisen tutkinnon, 33 prosenttia ammattikorkeakoulututkinnon ja 30 prosenttia yliopistotutkinnon suorittaneista osaajista. Suhdanteen helpottaessa osaajapula voimistuu nopeasti.

”Jatkuvaan oppimiseen kohdistuu tällä hallituskaudella useita muutoksia: esimerkiksi korkeakouluihin tulee yhden tutkinnon sääntö ja ammatillisen koulutuksen rahoitusleikkaukset kohdistuvat työikäisen väestön kouluttamiseen, sillä hallitus leikkaa 120 miljoonaa euroa ammatillisen koulutuksen vuoden 2025 rahoituksesta. Leikkaukset sopivat huonosti yhteen osaajien kysynnän orastavan kasvun ja kohtaanto-ongelman ratkaisun kanssa”, sanoo johtava asiantuntija Riikka Vataja Helsingin seudun kauppakamarista.

Kyselyn tulokset osoittavat, että yritykset panostavat myös itse osaavan työvoiman saatavuuteen ja pysyvyyteen sekä henkilöstön osaamisen kehittämiseen. 55 prosenttia kyselyyn vastanneista Helsingin seudun yrityksistä tarjoaa mahdollisuuksia itseopiskeluun ja järjestää henkilöstökoulutuksia. 72 prosenttia panostaa työilmapiiriin ja johtamiseen.

”Onko poliittisilla päättäjillä riittävä ymmärrys siitä, miten muutokset vaikuttavat työikäisen väestön osaamisen kehittämiseen ja osaavan työvoiman saatavuuteen? Asia on erityisen akuutti nyt, kun kyselyn tulokset osoittavat, että osaajien kysyntä Helsingin seudulla on kääntynyt jälleen nousuun”, sanoo Riikka Vataja.

Näin jäsenkysely tehtiin

Kyselyyn vastasi 227 Helsingin seudun kauppakamarin jäsenyritystä. Kysely tehtiin aikavälillä 27.8.–3.9.2024.

Helsingin seudun kauppakamarilla on noin 7 000 jäsentä. Helsingin seudun kauppakamarin toiminta-alue kattaa 21 kuntaa Uudenmaan alueella.

Lisätiedot:

Yritysten rekrytointi- ja osaamistarpeet Helsingin seudulla -julkaisu keskiviikkona 16.10. kello 7.00 osoitteessa helsinki.chamber.fi

Lisätiedot:

Riikka Vataja, johtava asiantuntija, Helsingin seudun kauppakamari, riikka.vataja@helsinki.chamber.fi, +358 50 536 0954

Lisätiedot, julkaisun ennakkopyynnöt: Heini Larros, viestintäjohtaja, Helsingin seudun kauppakamari, heini.larros@helsinki.chamber.fi, +358 40 526 9728

Onko yrityksenne tarvitsemaa osaavaa työvoimaa saatavilla tällä hetkellä? Kuva: Helsingin seudun kauppakamari
Helsingin seudun kauppakamarin johtava asiantuntija Riikka Vataja

Digitaloushanketta kiihdytettävä, verottajan tiedot laajempaan käyttöön - Yrityksissä ideoita raportointivelvollisuuksien keventämiseksi9.10.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun kauppakamari esittää viranomaisten digitaloushankkeen kiihdyttämistä ja sen rahoituksen varmistamista myös vuoden 2025 jälkeen. ”Digitaloushankkeessa tulisi priorisoida tilinpäätöstietojen hyväksikäyttöä viranomaisten toiminnassa, jolloin turhan raportoinnin vähentymisen säästöt yrityksissä olisivat merkittäviä”, esittää Helsingin seudun kauppakamarin yritysneuvontayksikön johtaja Marko Silén. Helsingin seudun kauppakamari pyysi jäsenyrityksiltään ehdotuksia raportointivelvollisuuksien keventämiseksi. Eniten ehdotuksia tuli verottajalle raportoitavien tietojen edelleen toimittamisesta muille viranomaisille. Helsingin seudun kauppakamarin jäsenkyselyyn vastanneista 152 yrityksestä yli puolet kertoi toistuvasti raportoivansa eri viranomaisille samaa tietoa samasta yrityksestä.

Suhdannepulssi: Helsingin seudun yritysten näkymät yhä heikot – liikevaihto ja kannattavuus menossa parempaan suuntaan21.8.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Yritykset Helsingin seudulla arvioivat seuraavan kolmen kuukauden suhdannenäkymät yhä välttäviksi. Arviot ovat kuitenkin hieman kohentuneet viime huhtikuusta, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssista. Yritysten arvioiden mukaan merkittävää myönteistä suhdannekäännettä ei kuitenkaan vielä ole nähtävissä. Työvoiman kysyntä pysyy maltillisena tai saattaa jopa heiketä loppuvuotta kohti. Helsingin seudun yrityksistä 42 prosenttia arvioi Helsingin seudun suhdannenäkymät muuta maata paremmiksi. Yhdeksän prosenttia arvioi ne muuta maata huonommiksi. 28 prosenttia puolestaan yhtä hyviksi.