Kauppakamarikysely: Pienissä yrityksissä tekoälyn ja teknologiakehityksen hyödyt jääneet vielä vähäisiksi

Suuryritykset ja keskisuuret yritykset ovat päässeet hyötymään teknologiakehityksen tuomia mahdollisuuksia selvästi pienempiä yrityksiä enemmän, selviää kauppakamareiden osaajakyselyssä. Tuottavuuskehityksen kannalta olisi kuitenkin oleellista saada pienet yritykset kehitykseen mukaan. Tämä edellyttää panostuksia jatkuvaan oppimiseen tekoälyn, digitaitojen ja automaatio-osaamisen saralla ja pienten yritysten huomioimista tässä omana kohderyhmänään.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

”Kyselyn tulokset osoittavat selvästi, että teknologiakehitys on edistänyt tuottavuutta ja vähentänyt suorittavaa työtä erityisesti suurissa yrityksissä. Toisaalta monet pienemmät yritykset kamppailevat yhä sen kanssa, miten nämä uudet teknologiat saataisiin tehokkaasti osaksi heidän liiketoimintaansa”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.

Kauppakamarien osaajakysely tehtiin elo-syykuun vaihteessa ja siihen vastasi lähes tuhat yritystä.

Yli 250 työntekijän yrityksistä 55 prosenttia raportoi tuottavuuden parantuneen teknologiakehityksen ansiosta, ja näissä yrityksissä myös suorittavaa työtä oli pystynyt vähentämään 28 prosenttia vastanneista. Vain reilu viis prosenttia arvioi, ettei viime vuosien teknologiakehitys olisi vaikuttanut yrityksen henkilöstötarpeisiin.

Vastaavasti pienemmissä yrityksissä vaikutukset ovat olleet vähäisempiä: Alle 50 henkeä työllistävissä yrityksissä vain kolmannes kokee työn tuottavuuden parantuneen ja 13 prosenttia kertoo pystyneensä vähentämään suorittavan työn määrää. Lähes kolmannes vastaajista arvioi, ettei teknologiakehitys ole vaikuttanut heidän yritykseensä.

"On erityisen tärkeää, että panostamme osaamisen kehittämiseen, jotta pienemmätkin yritykset voisivat hyötyä digitalisaatiosta ja tekoälystä. Jatkuva oppiminen ja digitaaliset taidot ovat avainasemassa," sanoo Pulkkinen.

Pulkkisen mukaan osaajakyselyn perusteella on nähtävissä, että mitä suurempi yritys on kyseessä, sitä laajemmin yritys tukee henkilöstönsä osaamisen kehittämistä. Pienemmissä yrityksissä voi muodostua haasteeksi, miten varmistetaan työntekijöiden osaamisen ajantasaisuus etenkin nyt, kun tekoäly kehittyy vauhdilla.

”Pienillä yrityksillä ei välttämättä ole resursseja tukea työntekijöiden kouluttautumista tai kouluttaa itse samalla tavalla kuin isolla yrityksellä, mutta samalla tehtävät voivat edellyttää aika laajaakin moniosaamista ja yhden henkilön työllä voi olla iso vaikutus toiminnan tuottavuuteen. Jatkuvan oppimisen hankinnoissa ja avustuksissa tulisikin huomioida pienet yritykset ja niiden henkilöstö omana kohderyhmänään.” Pulkkinen sanoo.

Kauppakamarien osaajakysely tehtiin 27.8.-3.9.2024 ja siihen vastasi 986 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden.

Kiinteistömarkkinoilla nähtävissä piristymistä – puolet auktorisoiduista arvioijista sanoo markkinoiden vilkastuneen10.10.2024 13:25:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin auktorisoiduille kiinteistöarvioijille tekemän kyselyn mukaan kiinteistömarkkina on vilkastunut vuoden 2024 aikana hieman. Peräti 50 prosenttia kyselyyn vastanneista arvioijista kertoi kiinteistömarkkinan elpyneen vuoden aikana, erityisesti elokuusta alkaen. Tämä on merkittävä muutos verrattuna viime vuoden kyselyyn, jossa vastaajat totesivat kiinteistömarkkinoiden hiljentyneen.

Kauppakamarikysely: Suhdannetilanteesta huolimatta osaajapula ei ole kadonnut - ammattiosaajista suurin pula10.10.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien kyselyn mukaan 45 prosentilla yrityksistä on pulaa osaavasta työvoimasta ja 59 prosenttia yrityksistä kertoo osaavan työvoiman saatavuuden rajoittavan liiketoiminnan kasvua ja kehittämistä. “Kyselyn vastausten perusteella on nähtävissä, että suhdannetilanteesta huolimatta yritysten osaajatarpeet eivät ole kadonneet mihinkään, vaikka vuodentakaiseen kyselyyn nähden ne ovat hetkellisesti hieman hellittäneet,” toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Suomalaisyritykset näkevät Yhdysvaltain markkinamahdollisuudet myönteisessä kasvussa30.9.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneet suomalaisyritykset näkevät Yhdysvallat merkittävänä kasvavana markkinana. Yhdysvallat on yritysten silmissä vahvistumassa entistä tärkeämmäksi kumppaniksi ja kohdemarkkinaksi kansainvälistymisen ja viennin näkökulmasta, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.