Trail Tour Finland Oy

Polkujuoksulla ennätyssuosio vuonna 2024

Suomen polkujuoksutapahtumiin osallistuu tänä vuonna noin 22 000 juoksijaa.

Vuoden 2024 tapahtumakalenterissa on 74 polkujuoksutapahtumaa. Vuoden 2025 tapahtumakalenteri julkaistaan vuodenvaihteessa. Kuva lokakuun puolivälin NUTS HEL -tapahtumasta, joka juostiin Helsingin Keskuspuistossa. Kuva: Rami Valonen

Polkujuoksun suosio Suomessa jatkaa kasvuaan.

Polkujuoksutapahtumat tulevat keräämään tänä vuonna noin 22 000 osallistujaa.

—Tämä on kaikkien aikojen ennätys. Aiemmat ennätyslukemat ovat vuosilta 2018 ja 2019, jolloin osallistujia oli noin 20 000, sanoo Nuuksio Classic Trail Marathon - ja Bodom Trail -tapahtumia järjestävän Classic Trails Finland ry:n Terho Lahtinen.

—Tuorein kasvuesimerkki on viime viikonloppuna Helsingin keskuspuiston poluilla juostu NUTS HEL, joka uuden järjestäjän Northern Ultra Trail Servicen huomassa lähes kaksinkertaisti osallistujamääränsä viime vuodesta.

Vähemmän tapahtumia, enemmän osallistujia

Korona karsi monia pieniä polkujuoksutapahtumia. Vuonna 2018 kalenterissa oli 127 tapahtumaa. Tänä vuonna niitä on 74.

Koska osallistujien kokonaismäärä on kuitenkin kasvanut, tarkoittaa tämä sitä, että tapahtumien osallistujakeskiarvo on kuudessa vuodessa liki kaksinkertaistunut.

—Tapahtumat ovat laadukkaampia ja järjestäjät sitoutuneita kehittämään niitä pitkäjänteisesti. Osallistujien kokemus tapahtumista on aiempaa selvästi parempi, Lahtinen sanoo.

Uudet tulevat

Toukokuussa Rukalla järjestetylle NUTS Karhunkierrokselle starttasi 3117 juoksijaa, mikä on kaikkien aikojen ennätys suomalaisissa polkujuoksutapahtumissa.

Lahtinen iloitsee myös siitä, kuinka uudetkin tapahtumat vetävät satoja osallistujia.

—Toukokuussa ensimmäistä kertaa järjestetty Lamminrahka Trail houkutteli Kangasalle heti yli 300 juoksijaa ja toinen uutuus NUTS Syöte yli 500. Porvoon Hercules Trail vuorostaan keräsi 365 juoksijaa, Raaseporin Western Village Trail Run noin 500 juoksijaa, ja Himos Trail rikkoi tuhannen osallistujan haamurajan. Lahtinen sanoo.

Eloa Trail Tour Finlandissa

Vuodesta 2014 lähtien toimineen Trail Tour Finland -polkujuoksukiertueen toimintamalli muuttuu ensi vuonna. Kiertue koostuu kahdeksasta suomalaisesta eturivin polkujuoksutapahtumasta.

—Parin vuoden ajan kiertueen toimintaa koordinoineen ja osakilpailujen itsensä omistaman Trail Tour Finland Oy:n toiminta lakkautetaan. Jatkossa tapahtumajärjestäjät keskinäisessä yhteistyössä vastaavat kiertueen järjestämisestä. Näin hallinnossa palataan samantyyppiseen malliin, joka oli käytössä aiemmin, sanoo Trail Tour Finland Oy:n toimitusjohtaja Harri Jantunen.

Kiertueen osakilpailuissa pisteitä keräsi tänä vuonna ennätykselliset 2850 juoksijaa. Osallistujamäärä kasvoi viime vuoteen verrattuna kymmenen prosenttia ja 17 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna. Kaikki kiertueen osakilpailut Vaarojen Maratonia ja NUTS Pyhää lukuun ottamatta kasvattivat osallistujamääriään.

—Määrien kasvu ja järjestäjien juoksijoilta saamat viestit kertovat, että kiertueella on tärkeä asema lajin edistämisessä. Siitä halutaan pitää kiinni, Jantunen sanoo.

Kuvat

Polkujuoksu on ainutlaatuinen yhdistelmä luontoelämyksiä ja kuntoilusuoritusta. Kuva Kolin Vaarojen Maratonilta lokakuun alusta.
Kuva: Lauri Kontkanen

Trail Tour Finland

Trail Tour Finland on Suomen suurin polkujuoksukiertue. Sen tavoitteena on nostaa polkujuoksun näkyvyyttä ja vahvistaa polkujuoksukulttuuria.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Trail Tour Finland Oy