Vid avgöranden om utkomststöd beaktar FPA hädanefter i fråga om penningspel endast de vinster som kunden får tillgång till
FPA har uppdaterat sina handläggningsanvisningar för utkomststöd till den del som gäller hur vinster av penningspel ska beaktas. Ändringen grundar sig på förändringarna på spelmarknaden och FPA:s egna iakttagelser. När spelandet ser ut att vara ett problem gör FPA en anmälan om oro eller hänvisar kunden till en aktör som kan erbjuda hjälp.
Tidigare beaktades endast spelvinsterna i samband med handläggningen av utkomststöd, men i fortsättningen beaktar FPA också de medel som använts för spelandet. I praktiken betyder det att man vid handläggningen räknar ut skillnaden mellan vinsterna och insatserna på kundens spelkonto.
Syftet med den nya anvisningen är att undvika att utkomststödskunden på grund av vinster råkar i en orimlig situation. Det kan tidigare ha varit fallet, eftersom även små engångsvinster hittills har räknats som inkomster som minskar stödet, även om kunden ofta har spelat bort alla sina vinster genast. I och med den nya anvisningen övergår FPA till att granska spelvinster under en längre tidsperiod i stället för enskilda spelhändelser.
FPA strävar efter att vid sidan av handläggningen förebygga ekonomiska svårigheter för dem som får utkomststöd och även skadeverkningar i anslutning till spelproblem.
– Vid FPA styr vi inte hur kunderna ska använda utkomststödet, men vi är naturligtvis oroliga om låginkomsttagare använder sina pengar till penningspel. Utkomststödet är ett ekonomiskt stöd som beviljas i sista hand och som är avsett för betalning av dagliga levnadskostnader såsom hyra och mat. Vårt mål är att hjälpa när penningspelandet förvärrar de ekonomiska problemen, säger förmånschef Marja-Leena Valkonen.
Problemen med penningspel avslöjas ofta först när situationen utvecklas till en kris. Valkonen påminner om att man kan få hjälp med spelproblem till exempel via Peluuri.
Cirka fem procent av utkomststödskunderna använder stödet till penningspel. FPA kan med kundens samtycke göra en orosanmälan om spelandet till välfärdsområdets socialväsende. Målet är att kunden så ska få hjälp med spelandet i ett så tidigt skede som möjligt.
Den nya anvisningen har trätt i kraft i oktober.
Nyckelord
Kontakter
Marja-Leena ValkonenFörmånschefFPA
Tel:040 487 2541fornamn.efternamn@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–15. På det här numret svarar förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.
Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Upphandlingen av produkter till moderskapsförpackningen för 2026 avbryts18.10.2024 13:30:00 EEST | Pressmeddelande
FPA avbryter anbudsförfarandet för produkter till moderskapsförpackningen för 2026. Orsaken är att efterfrågan på moderskapsförpackningar är lägre än väntat till följd av att nativiteten sjunker. FPA inleder ett nytt anbudsförfarande så snart som möjligt.
Vuoden 2026 äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouskilpailu keskeytetään18.10.2024 13:30:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela keskeyttää vuoden 2026 äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouskilpailun. Keskeytyksen taustalla on äitiyspakkausten odotettua pienempi menekki, joka johtuu syntyvyyden laskusta. Kela avaa uuden tarjouskilpailun mahdollisimman pian.
Procurement process for the 2026 edition of the maternity package suspended18.10.2024 13:30:00 EEST | Press release
Kela has suspended the procurement of products for the 2026 maternity package. The decision was made in response to lower than expected demand for the package, which in turn is due to a decline in the birth rate. Kela will launch a new procurement as soon as possible.
Kelan Uudenkaupungin palvelupisteen aukioloaika muuttuu18.10.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Uudessakaupungissa on jatkossa avoinna tiistaisin klo 12–15 sekä muulloin ajanvarauksella. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Povdiittâs webinaarân: Uáinuh sämmilij vuoigâdvuođáid virgeomâhâšpalvâlusâin17.10.2024 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Virgeomâhááh já almoshaldâttuv eres tuáimeeh láá majemui iivij aktiivlávt ovdedâm palvâlusâid meid sämikielâláid. Moos sämikielâlij palvâlusâi ovdedem vuáđuduvá? Maid lahâasâttem váátá virgeomâháin já almos tuáimein? Nabai moos sämmilijn äššigâsâin lii vuoigâdvuotâ? Taid koččâmuššáid mij uuccâp oovtâst vástádâsâid sämitige, riehtiministeriö já Kela ornim Uáinuh sämmilij vuoigâdvuođáid virgeomâhâšpalvâlusâin -webinaarist. Webinaar sárnon lává haldâttâsčällee Pamela Sarasmo riehtiministeriöst já kielâtorvočällee Anne-Kirste Aikio sämitiggeest. Webinaar liäkká spesiaalvuávájeijee Lahja Johansen-Lampsijärvi Kelast. Webinaar lii čujottum virgeomâháid já almoshaldâttuv eres tuáimeid sehe kuálmád sektor tuáimeid tego servijd. Webinaar kielâ lii suomâkielâ. Webinaar ulmen lii lasettiđ ibárdâs sämmilij kielâlijn, sosiaallijn já kulttuurlijn vuoigâdvuođâin almoshaldâttuv palvâlusâin. pieijâđ jurduid tast, moh láá almoshaldâttuv kenigâsvuođah já maht toh olášuveh jieijâs ornijduumeest. Webinaarân
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum