Swecon päästövähennystavoitteet on hyväksytty SBTi-arvioinnissa

Sweco on saanut Science Based Targets -aloitteelta (SBTi) vahvistuksen ja hyväksynnän lyhyen aikavälin päästövähennystavoitteilleen. Hyväksytyt välitavoitteet kattavat yhtiön Scope 1, 2 ja 3 -luokitusten päästövähennykset vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteet ovat linjassa YK:n Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden kanssa.

SBT-logo

Sweco on sitoutunut tukemaan aktiivisesti siirtymistä vähähiiliseen yhteiskuntaan. Tieteeseen perustuvien tavoitteiden asettaminen yhtiön omille päästövähennyksille on tärkeä askel kestävämmän yhteiskunnan rakentamisessa ja edelläkävijänä toimiessa.

Lyhyellä aikavälillä Sweco on sitoutunut vähentämään Scope 1 ja 2 -päästöluokkien kasvihuonekaasupäästöjä 90 prosentilla, ja Scope 3 -päästöjä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2020 tasoon. Tavoitteet ovat saaneet vahvistuksen ja hyväksynnän Science Based Targets initiative -aloitteelta, ja ne ovat yhdenmukaisia kokonaispäästöjen puolittamisen tavoitteen kanssa vuoteen 2030 mennessä.

”Olen erittäin iloinen, että Sweco on koko konsernina saanut vahvistuksen määrätietoisesta sitoutumisestamme kestävämmän ja vähäpäästöisemmän yhteiskunnan edistämiseksi. SBTi-organisaation virallisesti vahvistamat päästövähennystavoitteet vaativat tiukat kriteerit ja toimenpiteet taustalle, jotta päästövähennystiekarttamme on tieteeseen perustuva ja todella mahdollistaa Swecon ilmastoneutraaliuspyrkimykset”, sanoo Swecon vastuullisuusjohtaja Iida Vakkuri.

Swecon pitkän aikavälin tavoitteena on minimoida kasvihuonekaasupäästöt kaikissa yrityksen arvoketjun vaiheissa ja olla ilmastoneutraali vuoteen 2040 mennessä.

”Edelläkävijöinä meillä on velvollisuus osoittaa, että emme ainoastaan suunnittele ja toteuta kestävämpiä ratkaisuja rakennettuun ympäristöön ja teollisuuteen, vaan teemme myös itse merkittäviä päästövähennystoimenpiteitä omissa toiminnoissamme sekä hankintaketjuissamme. Me Swecolla toivomme, että ilmaston lämpeneminen saadaan rajoitettua 1,5 asteeseen, joten Euroopan johtavana arkkitehtuurin, insinöörisuunnittelun ja vastuullisuuden konsultteina annamme omilla toimillamme vahvan signaalin niin asiakkaillemme kuin alihankkijoillemme osallistua ilmastotalkoisiin yhdessä”, kiteyttää Vakkuri Swecon päästövähennystavoitteiden eteen tehtävää työtä.

Suomessa Sweco on vähentänyt omia suoria kasvihuonekaasupäästöjä jo vuodesta 2021 alkaen muun muassa vaihtamalla toimitiloissaan uusiutuvaan sähköön yhteistyössä kiinteistöjen omistajien kanssa – jo 52 % Swecon toimitilojen käyttämästä energiasta Suomessa on uusiutuvaa energiaa. Kuluneen vuoden aikana Swecon suurimmassa toimipisteessä Helsingin Ilmalassa on otettu käyttöön maalämpö ja -jäähdytys, joka pienentää hiilijalanjälkeä lähes puolelta Swecon Suomen työntekijöistä. Liikematkustamisessa on alettu rajoittaa lentämistä ja suosia junamatkustamista, ja Swecon työsuhdeautokanta sähköistetään kokonaan vuoteen 2028 mennessä.

Swecon ilmastotavoitteet ja hiilijalanjälki pähkinänkuoressa

• Sweco sitoutuu vähentämään absoluuttisia Scope 1- ja Scope 2 -kasvihuonekaasupäästöjä 90 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 2020 tasosta. (SBTi:n vahvistama tavoite).
  • Sweco sitoutuu vähentämään absoluuttisia Scope 3 -kasvihuonekaasupäästöjä ostetuista tavaroista ja palveluista, investointihyödykkeistä, polttoaineisiin ja energiaan liittyvästä toiminnasta, jätehuollosta, liikematkustamisesta ja henkilöstön työmatkoista 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 2020 tasosta (SBTi:n vahvistama tavoite).
  • Swecon tavoite on olla ilmastoneutraali vuoteen 2040 mennessä.
  • Sweco Finlandin kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2023 oli 11 122 tonnia CO2e. Sweco Groupin kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2023 oli 66 449 tonnia CO2e. Verrattuna vuoteen 2020, vuonna 2023 Scope 1 -päästöt vähenivät 25 %, Scope 2 -päästöt vähenivät 36 % ja Scope 3 -päästöt kasvoivat 18 % johtuen kasvaneesta liikematkustamisesta. Yhteenlaskettuna Sweco Groupin päästöt kasvoivat 2 % vuonna 2023 verrattuna vuoteen 2020.

Tietoja SBTi:stä

Science Based Targets initiative (SBTi) on maailmanlaajuinen ilmastonmuutoksen torjuntaan ja hidastamiseen liittyvä yhteistyöhanke, jonka perustajina ja johtajina toimivat Carbon Disclosure Project (CDP), YK:n Global Compact, We Mean Business Coalition, World Resources Institute (WRI) ja World Wide Fund for Nature (WWF). Tieteeseen perustuvat tavoitteet tarjoavat yrityksille ja rahoituslaitoksille selkeästi määritellyn polun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen, auttavat ehkäisemään ilmastonmuutoksen pahimpia vaikutuksia ja varmistamaan liiketoiminnan kasvun tulevaisuudessa. Tavoitteita pidetään tieteeseen perustuvina, jos ne vastaavat hiilestä irtautumisen tasoa, jota tarvitaan, jotta ilmaston lämpeneminen voidaan pitää selvästi alle 2 celsiusasteessa suhteessa esiteollisella kaudella vallinneeseen tasoon, ja tavoitteilla pyritään rajoittamaan lämpeneminen 1,5 celsiusasteeseen.

Muut kielet