Sweco suunnittelee Tampereelle Ren-Gasin uusiutuvan e-metaanin tuotantolaitoksen

Tuotantolaitos tulee tuottamaan uusiutuvaa e-metaania, vetyä ja kaukolämpöä vuodesta 2027 alkaen.

Havainnekuva tehtaasta. Kuva: Ren-Gas

Sweco suunnittelee Ren-Gasin e-metaanin tuotantolaitoksen, joka rakennetaan Tarastenjärven voimalaitoksen välittömään läheisyyteen Tampereen koillispuolelle. Sijainti mahdollistaa hiilidioksidin toimituksen läheiseltä energiayhtiön voimalaitokselta, sekä kaukolämpöintegraation hukkalämmön hyötykäyttöä varten. Laitokselle on myönnetty lainvoimainen ympäristölupa, ja hankkeen rakentaminen ajoittuu vuosille 2025–2027. Valmistuessaan Tampereen tuotantolaitos tulee tuottamaan uusiutuvaa polttoainetta noin 600 raskaan ajoneuvon käyttöön, sekä merkittävän määrän uusiutuvaa kaukolämpöä tamperelaisille.

”Ren-Gasin Tampereelle rakentuva e-metaanin tuotantolaitos tulee olemaan merkittävä virstanpylväs vihreän siirtymän investointien toteuttamisessa Suomessa. Ren-Gas tulee rakennuttamaan useita e-metaanin tuotantolaitoksia Suomeen tulevien vuosien aikana, joten laitoskonseptin turvallisuus ja modulaarisuus tulevat olemaan suunnittelun kulmakiviä. Arvostamme Swecon asiantuntijuutta vetytoimialalla, sekä yhtiön laajoja ja osaavia resursseja, joiden avulla voidaan tukea Ren-Gasin tuotantoportfolion toteutusta”, kertoo Ren-Gasin toimitusjohtaja Saara Kujala.

“Olemme innolla mukana suunnittelemassa Tampereelle uudenlaista tuotantolaitosta, joka hyödyntää hiilidioksidin talteenoton ja varastoinnin menetelmiä. Ne ovat merkittävässä asemassa teollisuuden päästöjen vähentämisessä. On hienoa, että vetyosaamiseemme luotetaan ja olemme osaltamme toteuttamassa Ren-Gasin kunnianhimoista tavoitetta tuotantoverkoston rakentamisessa”, sanoo Swecon Teollisuus ja energia -toimialan johtaja Tuomas Salminen.

Nordic Ren-Gas Oy on Suomen johtava vetytalouden hankekehittäjä, joka rakennuttaa Suomeen hajautetun uusiutuvan e-metaanin tuotantoverkoston. Ren-Gasin tuottamat uusiutuvat polttoaineet tulevat vähentämään fossiilisen polttoaineen käyttöä raskaassa maantieliikenteessä ja meriliikenteessä n. 250 miljoonaa litraa vuodessa. Ren-Gasin hankkeet hyödyntävät laajasti sektori-integraatiota, joka mahdollistaa tehokkaan prosessilämpöjen hyödyntämisen kaukolämpönä sekä kulutusjoustopalveluiden tarjoamisen kantaverkkoyhtiölle.  Ren-Gasin hankkeiden avulla voidaan vähentää kustannustehokkaasti yli miljoona tonnia hiilidioksidia vuodessa liikenne- ja energiasektorilla. Tuotettavan e-metaanin energialähteeksi Ren-Gas hankkii suomalaista tuulivoimaa. www.ren-gas.com