Kokoomuksen Sammallahti: Hallitus puuttuu tiukasti marja-alan työntekijöihin kohdistuneisiin väärinkäytöksiin

Eduskunnassa käydään tänään lähetekeskustelu hallituksen esityksestä, jonka myötä ulkomaisten luonnonmarjanpoimijoiden pääväylä Suomeen olisi jatkossa työsuhteinen kausityö. Kokoomuksen kansanedustajan ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsenen Tere Sammallahden mukaan muutos on historiallinen parannus marjanpoimijoiden asemaan.

Tere Sammallahti. Kuvaaja: Kimmo Falck.

”Marjanpoimijoihin kohdistuneessa hyväksikäytössä ja ihmiskaupassa on ollut kyse vakavasta rikollisuudesta. Väärinkäytökset ovat olleet tiedossa jo pitkään, mutta aikaisemmat hallitukset eivät ole kyenneet puuttumaan asiaan. Nyt Orpon hallituksen esityksellä taataan ahkerille marjanpoimijoille kohtuulliset vähimmäisansiot ja reilut työelämän pelisäännöt”, Sammallahti sanoo.

”Me kokoomuksessa haluamme, että ahkerat ihmiset pääsevät Suomeen helposti töihin. Jokaisella meistä, niin suomalaisella työntekijällä kuin ulkomaalaisella työntekijällä, on oikeus reiluun työelämään ja turvallisiin työoloihin”, Sammallahti jatkaa.

Sammallahti korostaa, että marja-alan väärinkäytöksiin puuttuminen on käytännönläheinen osoitus hallituksen sitoutumisesta Suomea aidosti hyödyttävän työperäisen maahanmuuton edistämiseen.

”Työelämässä esiintyviä väärinkäytöksiä ei pidä hyväksyä. Työperäisen maahanmuuton vauhdittamisen kannalta on aivan olennaista, että väärinkäytöksiin puututaan nykyistä tiukemmin. Tämän vuoksi hallitus on laatinut työperäisen hyväksikäytön vastaisen toimenpideohjelman. Se sisältää nyt käsittelyssä olevan esityksen lisäksi mm. työelämässä tapahtuvan kiskonnan kriminalisoinnin siten, että törkeän tekomuodon minimirangaistukseksi säädetään vankeusrangaistus”, Sammallahti päättää.

Kokoomuksen Vestman markkinaoikeuden sähkölaskutuomion johdosta: Kuluttajansuojaa parannettava sähkölaskujen kohtuuttomuuden ehkäisemiseksi27.10.2024 10:30:00 EET | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen ja energiajuristi Heikki Vestman katsoo, että markkinaoikeuden sähköenergian hinnankorotuksia koskeneet ratkaisut osoittavat, että kuluttajan asemaa sähkömarkkinoilla on lainsäädännöllä välttämättä vahvistettava. Markkinaoikeus hylkäsi perjantaina antamissaan ratkaisuissa Kuluttaja-asiamiehen kieltovaatimukset koskien eräiden sähköyhtiöiden kohtuuttomia hinnankorotuksia syksyllä 2022.

Kokoomuksen Talvitie: Hallitus vastaa työvoimapulaan laajentamalla ulkomaalaisten työnteko-oikeutta24.10.2024 17:16:33 EEST | Tiedote

Orpon hallitus laajentaa työperusteisella oleskeluluvalla Suomessa olevien oikeutta työskennellä kaikilla työvoimapula-aloilla. Muutos on osa eduskunnan käsittelyssä parhaillaan olevaa esitystä ulkomaalaislain muutosta (kolmen/kuuden kuukauden työttömyyssäännöksi). Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Mari-Leena Talvitie pitää muutosta erittäin tervetulleena, sillä työvoimapula rajoittaa suomalaisten yritysten kasvua.