Kokoomuksen Talvitie: Hallitus vastaa työvoimapulaan laajentamalla ulkomaalaisten työnteko-oikeutta

Orpon hallitus laajentaa työperusteisella oleskeluluvalla Suomessa olevien oikeutta työskennellä kaikilla työvoimapula-aloilla. Muutos on osa eduskunnan käsittelyssä parhaillaan olevaa esitystä ulkomaalaislain muutosta (kolmen/kuuden kuukauden työttömyyssäännöksi). Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Mari-Leena Talvitie pitää muutosta erittäin tervetulleena, sillä työvoimapula rajoittaa suomalaisten yritysten kasvua.

Mari-Leena Talvitie. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Eduskunnan käsittelyssä parhaillaan oleva kolmen/kuuden kuukauden työttömyyssääntö sisältää merkittäviä laajennuksia työperusteisella oleskeluluvalla Suomessa oleskelevien oikeuksiin tehdä töitä ja vaihtaa työpaikkaa. Työntekijän oleskelulupa oli pitkään työnantajakohtainen ja tällä hetkellä se on alakohtainen. Jatkossa työntekijä voisi samalla luvalla vaihtaa työtä myös aloille, jotka on todettu valtakunnallisiksi työvoimapula-aloiksi.

”Ympäri Suomen on pulaa osaavista työntekijöistä. Tutkimusten mukaan jopa yli puolet pk-yrityksistä ilmoittaa, että osaavan työvoiman saatavuus rajoittaa kasvua. Laajentamalla ulkomaalaisen työvoiman työnteko-oikeutta työvoimapula-aloilla edistetään työvoiman saatavuutta”, Talvitie korostaa.

Talvitie pitää hyvänä myös sitä, että työvoimapula-alat, joita työnteko-oikeuden laajentaminen koskisi, säädettäisiin vähintään kerran vuodessa valtioneuvoston asetuksella. Tämä mahdollistaa nopean reagoinnin työmarkkinoiden ja työvoiman tarpeen muutoksiin.

”Työnteko-oikeuden suora laajennus laajentaa työttömänä olevan mahdollisuuksia uuden työn löytämiseen. On tärkeää, että he ulkomaalaiset, jotka ovat jo Suomessa työskennelleet ja täten osaksi yhteiskuntaa asettautuneet, voivat siirtyä työskentelemään osaamisensa mukaan työvoimapula-aloille”, Talvitie alleviivaa.

Esityksellä selkeytetään ulkomaalaisen työntekijän asemaa työttömyyden sattuessa. Tulevaisuudessa oleskelulupaa ei työttömyyden johdosta saa peruuttaa suoja-aikana, joka on yleisesti kolme kuukautta. Kaikille yli kaksi vuotta Suomessa työperusteisella työluvalla olleille se on kuusi kuukautta. Kuuden kuukauden suoja-aikaa sovelletaan suoraan myös erityisasiantuntijoihin ja johtotehtävissä toimiviin.

Kokoomuksen Vestman markkinaoikeuden sähkölaskutuomion johdosta: Kuluttajansuojaa parannettava sähkölaskujen kohtuuttomuuden ehkäisemiseksi27.10.2024 10:30:00 EET | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen ja energiajuristi Heikki Vestman katsoo, että markkinaoikeuden sähköenergian hinnankorotuksia koskeneet ratkaisut osoittavat, että kuluttajan asemaa sähkömarkkinoilla on lainsäädännöllä välttämättä vahvistettava. Markkinaoikeus hylkäsi perjantaina antamissaan ratkaisuissa Kuluttaja-asiamiehen kieltovaatimukset koskien eräiden sähköyhtiöiden kohtuuttomia hinnankorotuksia syksyllä 2022.

Kokoomuksen Sammallahti: Hallitus puuttuu tiukasti marja-alan työntekijöihin kohdistuneisiin väärinkäytöksiin24.10.2024 17:59:31 EEST | Tiedote

Eduskunnassa käydään tänään lähetekeskustelu hallituksen esityksestä, jonka myötä ulkomaisten luonnonmarjanpoimijoiden pääväylä Suomeen olisi jatkossa työsuhteinen kausityö. Kokoomuksen kansanedustajan ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsenen Tere Sammallahden mukaan muutos on historiallinen parannus marjanpoimijoiden asemaan.