Större intresse för tidsbunden inlåning i september än för ett år sedan

De finländska hushållen ingick i september 2024 fler avtal om tidsbunden inlåning än för ett år sedan. Hushållen ingick nya tidsbundna inlåningsavtal för 1,4 miljarder euro, dvs. 0,2 miljarder euro mer än i september 2023. Den ökade inlåningen syns också i den tidsbundna inlåningsstocken (14,9 miljarder euro), vars årsökning i september var 64,5 %. Tillväxttakten mattades emellertid av jämfört med föregående månad.

Merparten av hushållens tidsbundna inlåning är inlåning med en löptid på högst ett år. I september 2024 var den månadsvisa andelen nya avtal om tidsbunden inlåning med en löptid på högst ett år den största i statistikhistorien, 95 % av alla nya avtal om tidsbunden inlåning. Av den tidsbundna inlåningen utgör 65 % inlåning med en löptid på högst ett år och 35 % inlåning med en löptid på över ett år.

Räntan på de finländska hushållens nya tidsbundna inlåningsavtal har sjunkit på tre månader. I september 2024 var den genomsnittliga räntan på ny tidsbunden inlåning 3,29 % då den vid den senaste toppen i juni var 3,56 %. Räntan på tidsbunden inlåning med längre löptid har sjunkit i och med nedgången i marknadsräntorna och är nu lägre än räntan för tidsbunden inlåning med kortare löptid. I september var räntan på tidsbundna inlåningsavtal med en löptid på högst ett år 3,30 % och för inlåningsavtal med en löptid på över ett år 3,23 %. Också genomsnittsräntan på tidsbunden inlåning sjönk något i september och var 3,19 %.

Hushållens intresse för tidsbunden inlåning är i allmänhet större när den ränta som betalas på inlåningsavtalen är högre. De senaste räntetopparna har emellertid inte höjt andelen tidsbunden inlåning till samma nivåer som förr. Det största antalet avtal per månad i statistikhistorien noterades i oktober 2008, när hushållen[1] ingick nya avtal om tidsbunden inlåning för 6,5 miljarder euro med en ränta på 5,04 %. Den statistikförda tidsbundna inlåningsstocken var likaså då som störst, 73 % större än i september 2024 dvs. 25,7 miljarder euro. Vid sidan av den tidsbundna inlåningen har emellertid olika inlåningsformer med uppsägningstid blivit vanligare. Deras andel utgjorde i september 29,0 miljarder euro och genomsnittsräntan var 2,36 %.

Utlåning

De finländska hushållen lyfte i september 2024 nya bostadslån för 1,1 miljarder euro, lika mycket som vid motsvarande tid ett år tidigare. Av de nya utbetalda bostadslånen stod investeringsbostadslånen för 110 miljoner euro. Genomsnittsräntan på nya bostadslån sjönk från augusti och var i september 3,71 %. Det utestående beloppet av bostadslån uppgick vid slutet av september 2024 till 105,8 miljarder euro och årsökningen var −0,8 %. Investeringsbostadslånens andel av de utestående bostadslånen var 8,7 miljarder euro. Av utlåningen till de finländska hushållen bestod 17,9 miljarder euro av konsumtionskrediter och 17,6 miljarder euro av övriga lån vid utgången av september.

De finländska företagen lyfte i september nya lån[2] för 2,3 miljarder euro, och av dem utgjorde bostadsbolagslånen 410 miljoner euro. Genomsnittsräntan på nya företagslån sjönk från augusti och var 4,83 %. Det utestående beloppet av lån som beviljats finländska företag uppgick vid slutet av september till 108,1 miljarder euro, varav andelen lån till bostadsbolag utgjorde 44,9 miljarder euro.

Inlåning

Inlåningen från hushållen i Finland uppgick totalt till 110,7 miljarder euro vid slutet av september 2024 och genomsnittsräntan var 1,33 %. I beloppet ingick inlåning över natten för 66,8 miljarder euro.

Närmare upplysningar lämnas av

Olli Tuomikoski, telefon 09 183 2925, e-post: olli.tuomikoski(at)bof.fi,

Markus Aaltonen, telefon 09 183 2395 , e-post: markus.aaltonen(at)bof.fi.

Nästa månadspublicering 29.11.2024 kl. 10.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik/.

[1] I de nya inlåningsavtalen 2008 ingår också hushållens icke-vinstsyftande organisationer, vars tidsbundna inlåning emellertid varit rätt liten i förhållande till den tidsbundna inlåningen från hushåll.

[2] Exkl. konto- och kortkrediter.

Finlands Bank

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Deposits with agreed maturity increased in September from a year earlier28.10.2024 10:00:00 EET | Press release

In September 2024, Finnish households concluded a higher number of new agreements on deposits with agreed maturity than a year earlier. New agreements totalled EUR 1.4 billion, an increase of EUR 0.2 billion from September 2023. The increase was also reflected in the stock of these deposits (EUR 14.9 billion), which grew in September at an annual rate of 64.5%. The growth rate was nevertheless slower than in the previous month.

Määräaikaistalletuksia tehtiin syyskuussa enemmän kuin vuosi sitten28.10.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Syyskuussa 2024 suomalaiset kotitaloudet tekivät määräaikaistalletuksia enemmän kuin vuosi sitten. Kotitaloudet tekivät uusia määräaikaistalletuksia 1,4 mrd. euron edestä eli 0,2 mrd. euroa enemmän kuin syyskuussa 2023. Talletusmäärien kasvu näkyy myös määräaikaistalletusten kannassa (14,9 mrd. euroa), jonka vuosikasvuvauhti oli syyskuussa 64,5 %. Kannan kasvuvauhti kuitenkin hidastui edelliskuusta.